Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Bedömning för lärande
- 9Förord
- 11Inledning
- 11Bedömning för lärande
- 171 Bedömning av elevers lärande som mått på skolans resultat
- 18Den moderna kunskapsbedömningens rötter i progressivismen
- 22Två sätt att se på skolans resultat i progressivismen
- 29en jämförelse mellan de nordiska länderna idag
- 29nordiska länderna: underlag för politisk styrning
- 30Betyg enligt ECTS-skalan
- 31Frivillig betygssättning
- 32Trendbrott Det svenska betygssystemet 2011
- 35Prov och examinationer för likvärda resultat
- 38Provens tillförlitlighet
- 40Att använda elevresultat som mått på skolresultat
- 453 Bedömning för lärande: återkoppling och utveckling
- 45Samhällets behov av nya former för kunskapsbedömning
- 49Läroplaner och bedömning
- 51Forskningen om bedömning för lärande
- 54Lärande som interaktivitet och återkoppling
- 58Summativ och formativ återkoppling
- 674 Bedömning för lärande: läraren i fokus
- 67Lärarnas betydelse för elevernas resultat
- 72Metoder för att utveckla lärares bedömningsfärdighet
- 75Hinder för pedagogiska bedömningsreformer
- 80Exemplet Boråsprojektet
- 82Valfrihet och flexibilitet – men med struktur
- 83Utvärdering av bedömningsarbetet i Boråsprojektet
- 84Fem strategier för att stärka bedömningens roll i lärandet
- 85De tre ledorden synlighet, delaktighet och ansvar
- 89och betygsnivåer
- 89Att konkretisera mål, syfte och kunskapskvaliteter
- 90Exempel på precisering av syfte och kunskapskrav i kursplaner
- 93Att arbeta med bedömningsmatriser
- 98Att arbeta med elevexempel
- 102Att ta reda på hur eleverna uppfattat undervisningens syfte
- 103förväntningar
- 1096 Strategi 2: Att skapa synliga tecken på lärande
- 109Bedömning med hög delaktighet och interaktivitet
- 110Diagnostiska frågor – att visa vad man kan
- 113Analysera elevernas felsvar och missförstånd
- 114särskilt stöd
- 116Utvecklande frågor
- 120Frågor som preciserar eller öppnar upp
- 122Cirkulära frågor synliggör djupet i elevernas förståelse
- 125Att göra det skriftliga muntligt i nationella prov
- 1277 Strategi 3: Att ge återkoppling som utvecklar lärandet
- 128Informationsrik återkoppling
- 129Frekvent återkoppling
- 132Elevernas vidarearbete utifrån återkoppling på nationella prov
- 1358 Strategi 4: Att aktivera eleverna som resurser för varandra
- 135Förstärkning av individuella utsagor i klassrummet
- 138Kamratbedömningar
- 141Nationella prov och kamratbedömningar
- 1459 Strategi 5: Att förmå eleverna att ta lärandet i egna händer
- 145Smart – eller studiesmart
- 146Ge bara halva svaret
- 148nationella prov
- 152Självbedömning
- 154Eleverna ska ha makten över sina resultat
- 10157Bedömning för lärande: möjligheter och begränsningar
- 158Positiva och negativa effekter av bedömning
- 159Mot allt enklare mått
- 161Resultatstyrningens effekter på undervisningen
- 163Effekter av publicering av skolresultat
- 165Bedömning för lärande – på administrativ nivå
- 167av skolresultat
- 171Appendix
- 171Självskattningsenkät för elever, lärare och skolledare
- 173Elevenkät
- 179Lärarenkät
- 187Skolledarenkät
- 195Litteratur
- 207Register
Information
- Författare:
- Christian Lundahl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144101491
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 37914-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 208