Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Arbetsplatslärande

Att leda och organisera kompetensutveckling
Skickas följande arbetsdag

Arbetsplatslärande

- att leda och organisera kompetensutveckling

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Idag finns det påtagliga brister i hur företag och andra organisationer använder och utvecklar medarbetarnas kunskaper och kompetens. Att förbättra lärande och kompetensutveckling är därför en viktig utmaning. Hur kan satsningar på kompetensutveckling lyckas? Hur ska företaget gå till väga för att stärka olika gruppers möjligheter till ett utvecklingsinriktat lärande i arbetet, ökad anställningsbarhet och en i övriga avseenden starkare position på arbetsmarknaden? Boken svarar på frågor som: ...

Idag finns det påtagliga brister i hur företag och andra organisationer använder och utvecklar medarbetarnas kunskaper och kompetens. Att förbättra lärande och kompetensutveckling är därför en viktig utmaning. Hur kan satsningar på kompetensutveckling lyckas? Hur ska företaget gå till väga för att stärka olika gruppers möjligheter till ett utvecklingsinriktat lärande i arbetet, ökad anställningsbarhet och en i övriga avseenden starkare position på arbetsmarknaden? Boken svarar på frågor som: Varför satsar företag på kompetensutveckling? Hur går företag konkret tillväga, vilka metoder och angreppssätt används? Vilka resultat och effekter når man? På vilket sätt stödjer företaget bäst lärande och kompetensutveckling på arbetsplatsen? Boken är lämplig för studenter i pedagogik, vuxnas lärande och arbetslivets pedagogik och den vänder sig till företrädare för arbetsmarknadens parter samt de som arbetar med HR-frågor i företag och andra organisationer.

    • 7
      Författarpresentation
    • 9
      Förord
    • 11
      KAPITEL 1 Arbetsplatslärande – att leda och organisera kompetensutveckling
        • Henrik Kock
        • 13
          Lärande och kompetensutveckling i små och medelstora företag
        • 15
          Studier av lärande och kompetensutveckling i småföretag
        • 17
          Interaktiv forskning som metod
        • 18
          Bokens disposition
    • 21
      KAPITEL 2 Forskning om kompetensutveckling i företag och organisationer
        • Per-Erik Ellström
        • 23
          Kompetens, kompetensutveckling, HRM/HRD
        • 26
          Varför satsar organisationer på kompetensutveckling
        • 35
          Vilka effekter är realistiska att uppnå genom kompetensutveckling i organisationer
        • 40
          Vad kännetecknar framgångsrika strategier för kompetensutveckling
    • 49
      KAPITEL 3 Kompetensutveckling i praktiken
        • Henrik Kock
        • 49
          Det privata vårdföretaget (DPV
        • 59
          Maskinserviceföretaget (MSF
        • 65
          Mediaföretaget (MF
        • 70
          Låg- och mellanstadieskolan (LMS
        • 74
          Verktygsföretaget (VF
        • 78
          Kompetensutveckling – likheter och skillnader
    • 81
      KAPITEL 4 Kompetensutveckling i företag – motiv och drivkrafter
        • Henrik Kock
        • 81
          En tolkningsram
        • 84
          Arbetsplatsens lärmiljö
        • 87
          Motiv för kompetensutveckling
        • 96
          Drivkrafter och motiv samvarierar
    • 99
      KAPITEL 5 Kompetensutveckling – strategier och metoder
        • Henrik Kock
        • 103
          Formell och integrerad lärstrategi
        • 112
          Varför används olika lärstrategier
        • 115
          Strategier – likheter och skillnader
    • 117
      KAPITEL 6 Effekter av kompetensutveckling
        • Erica Byström
        • 118
          Individ- och verksamhetsnivå
        • 119
          Faktorer som påverkar effekter av kompetensutveckling
        • 120
          Effekter på individnivå
        • 127
          Effekter på verksamhetsnivå
        • 134
          Effekter av kompetensutveckling
    • 141
      KAPITEL 7 Partnerskap som stödsystem för arbetsplatslärande
        • Barbro Nilsson & Lennart Svensson
        • 142
          Vad är partnerskap
        • 144
          Att arbeta med utveckling i partnerskap
        • 147
          Tre partnerskap inom Växtkraft Mål 3-programmet
        • 147
          Mål, uppgift och strategi
        • 149
          Samverkan och kontakter inom och utanför Mål 3-programmet
        • 151
          Partnerskapets roll och inflytande
        • 154
          Uppföljning, resultat och erfarenheter
        • 156
          Partnerskap som stöd för arbetsplatslärande
    • 161
      KAPITEL 8 Kompetensutveckling på arbetsplatsen – sammanfattande slutsatser och reflektioner
        • Henrik Kock
        • 163
          Arbetsplatsens lärmiljö
        • 167
          Strategier för kompetensutveckling
        • 173
          Effekter av kompetensutveckling
        • 180
          Partnerskapens och ESF-kontorens betydelse
        • 185
          Kompetensutveckling i företag – några framgångsfaktorer
        • 191
          Arbetsplatsen som lärmiljö
    • 193
      Referenser
    • 205
      Appendix
    • 207
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Henrik Kock
Författare:
Erica Byström Eva Ellström Per-Erik Ellström Barbro Nilsson Lennart Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144058467
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
33615-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Författare

Henrik Kock

Henrik Kock är verksam vid HELIX VINN Excellence Centre, Linköpings universitet. Han bedriver forskning om ledarskap, arbetsorganisation, kompetens...

Erica Byström

Erica Byström är doktorand i pedagogik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) och är knuten till Helix Vinn Excellence Centre, L...

Eva Ellström

Eva Ellström är universitetslektor och docent i pedagogik. Hennes nuvarande forskning är främst inriktad mot ledarskap, lärande och förändringsproc...

Per-Erik Ellström

Per-Erik Ellström är professor i pedagogik med inriktning mot utbildning och lärande i arbetslivet. Han är också chef för det tvärvetenskapliga HEL...

Barbro Nilsson

Barbro Nilsson är fil.dr och lektor i pedagogik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hennes forskning...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor i sociologi vid Linköpings universitet och en av forskningsledarna vid HELIX VINN, som är ett Centre of Excellence. H...

 ;

Idag finns det påtagliga brister i hur företag och andra organisationer använder och utvecklar medarbetarnas kunskaper och kompetens. Att förbättra lärande och kompetensutveckling är därför en viktig utmaning. Hur kan satsningar på kompetensutveckling lyckas? Hur ska företaget gå till väga för att stärka olika gruppers möjligheter till ett utvecklingsinriktat lärande i arbetet, ökad anställningsbarhet och en i övriga avseenden starkare position på arbetsmarknaden? Boken svarar på frågor som: ...

Idag finns det påtagliga brister i hur företag och andra organisationer använder och utvecklar medarbetarnas kunskaper och kompetens. Att förbättra lärande och kompetensutveckling är därför en viktig utmaning. Hur kan satsningar på kompetensutveckling lyckas? Hur ska företaget gå till väga för att stärka olika gruppers möjligheter till ett utvecklingsinriktat lärande i arbetet, ökad anställningsbarhet och en i övriga avseenden starkare position på arbetsmarknaden? Boken svarar på frågor som: Varför satsar företag på kompetensutveckling? Hur går företag konkret tillväga, vilka metoder och angreppssätt används? Vilka resultat och effekter når man? På vilket sätt stödjer företaget bäst lärande och kompetensutveckling på arbetsplatsen? Boken är lämplig för studenter i pedagogik, vuxnas lärande och arbetslivets pedagogik och den vänder sig till företrädare för arbetsmarknadens parter samt de som arbetar med HR-frågor i företag och andra organisationer.

Information

Redaktörer:
Henrik Kock
Författare:
Erica Byström Eva Ellström Per-Erik Ellström Barbro Nilsson Lennart Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173337
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
33615-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Henrik Kock

Henrik Kock är verksam vid HELIX VINN Excellence Centre, Linköpings universitet. Han bedriver forskning om ledarskap, arbetsorganisation, kompetens...

Erica Byström

Erica Byström är doktorand i pedagogik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) och är knuten till Helix Vinn Excellence Centre, L...

Eva Ellström

Eva Ellström är universitetslektor och docent i pedagogik. Hennes nuvarande forskning är främst inriktad mot ledarskap, lärande och förändringsproc...

Per-Erik Ellström

Per-Erik Ellström är professor i pedagogik med inriktning mot utbildning och lärande i arbetslivet. Han är också chef för det tvärvetenskapliga HEL...

Barbro Nilsson

Barbro Nilsson är fil.dr och lektor i pedagogik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hennes forskning...

Lennart Svensson

Lennart Svensson är professor i sociologi vid Linköpings universitet och en av forskningsledarna vid HELIX VINN, som är ett Centre of Excellence. H...

 ;