
Unga matematiker i arbete
Algebra
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Tack
- 9Förord
- 11Förord till den svenska utgåvan
- 13Om boken
- 115Algebra: Färdiga strukturer eller strukturering?
- 16Undervisa och lära algebra i skolan
- 24Vad blir synligt?
- 26Åter till kursen
- 30Ett klassrumsbesök
- 33Vad blir synligt?
- 34Sammanfattning
- 237Lärandets landskap
- 38Kursplaner
- 41Det algebraiska landskapet: resan
- 41Täta och glesa strukturer
- 42Utveckla täta strukturer
- 44Landmärken i landskapet
- 49Balansera på gränsen
- 50Sammanfattning
- 353Tidig strukturering av talsystemet
- 55Klassrumsexempel
- 59Vad blir synligt?
- 59Tillbaka till klassrummet
- 61Början till en multiplikativ struktur
- 65Vad blir synligt?
- 65Tillbaka till klassrummet
- 68Vad blir synligt?
- 69Jämna tal, tal delbara med 3 och platsvärde
- 70Sammanfattning
- 473Resan går vidare: kontext och modeller
- 74Klassrumsexempel
- 80Vad blir synligt?
- 81Tillbaka till klassrummet
- 83Kontextens betydelse
- 84Tillbaka till klassrummet
- 86Vad blir synligt?
- 86Kontextens betydelse
- 87Vikten av modeller
- 89Tillbaka till klassrummet
- 91Vad blir synligt?
- 92Modeller som främjar multiplikativt tänkande
- 94Sammanfattning
- 597Ekvivalens vid horisonten
- 102Klassrumsexempel
- 105Vad blir synligt?
- 105Tillbaka till klassrummet
- 107Sammanfattning
- 6109Variation eller variabler
- 111Algebra: en kort bakgrund
- 112I klassrummet
- 116Vad blir synligt?
- 117Tillbaka till klassrummet
- 121Vad blir synligt?
- 123Tillbaka till klassrummet
- 124Vad blir synligt?
- 126Sammanfattning
- 7127Ytterligare horisonter: heltal och ekvivalens
- 129Klassrumssituationen
- 134Vad blir synligt?
- 134Tillbaka till klassrummet
- 136Vad blir synligt?
- 137Klassrumsexempel: fortbildningskurs
- 141Vad blir synligt?
- 142Tillbaka till fortbildningskursen
- 143Vad blir synligt?
- 144Sammanfattning
- 8147Jämföra kvantitet och samband
- 150Klassrumsexempel: mittpunkt
- 152Vad blir synligt?
- 153Tillbaka till klassrummet: bänkar och staket
- 154Vad blir synligt?
- 156Tillbaka till klassrummet
- 158Vad blir synligt?
- 159Tillbaka till klassrummet: kombinationstabeller
- 165Vad blir synligt?
- 166Tillbaka till klassrummet: jämförelse av kvantiteter och ekvationssystem
- 168Om symboler
- 168Kombinationstabeller och ekvationssystem
- 170Sammanfattning
- 9171Minilektioner
- 172Klassrumsexempel
- 174Vad blir synligt?
- 175Tillbaka till klassrummet
- 176Vad blir synligt?
- 177Resan genom landskapet
- 184Sammanfattning
- 10185Bevis
- 186En historielektion
- 190Barn och bevis: matematisk notering kontra bevisföring
- 191Undersökning och lärande i klassrummet
- 193Vad blir synligt?
- 193Gemensamma grundbegrepp och slutledning
- 196Visningar: ställa frågor och tänka om
- 197Tillbaka till klassrummet
- 202Vad blir synligt?
- 202Generalisering från specifika fall till samtliga fall
- 203Tillbaka till klassrummet
- 206Vad blir synligt?
- 206Sammanfattning
- 209Bilaga A: Lärandets landskap: algebra
- 211Referenser
- 215Register
Detta är en mycket trevligt skriven och lättläst bok med många bra figurer och exempel. Varje kapitel avslutas med en utmärkt sammanfattning. Boken kan rekommenderas till alla matematiklärare och lärarstuderande.
Information
- Författare:
- Catherine Twomey Fosnot Bill Jacob
- Översättare:
- Katarina Trodden
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144128573
- Utgivningsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 40146-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216