Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Unga matematiker i arbete

Algebra
Skickas följande arbetsdag

I serien Unga matematiker i arbete beskrivs elevers lärande i matematik som en spännande resa i ett landskap bestående av centrala matematiska idéer, strategier och modeller. I den här sista boken, i en serie om tre böcker, presenteras insiktsfulla och praktiska metoder för undervisning i algebra. Vi får möta lärare och se hur de använder olika verktyg – till exempel kontexter, dubbla tallinjer, rutnät och tabeller – för att underlätta elevers algebraiska lärande och skärpa deras algebraiska ...

I serien Unga matematiker i arbete beskrivs elevers lärande i matematik som en spännande resa i ett landskap bestående av centrala matematiska idéer, strategier och modeller. I den här sista boken, i en serie om tre böcker, presenteras insiktsfulla och praktiska metoder för undervisning i algebra. Vi får möta lärare och se hur de använder olika verktyg – till exempel kontexter, dubbla tallinjer, rutnät och tabeller – för att underlätta elevers algebraiska lärande och skärpa deras algebraiska tänkande. Vi får även möta elever och se hur de upptäcker och konstruerar centrala algebraiska idéer, effektiva strategier och modeller att tänka med. Den här boken behandlar algebraundervisning i årskurs 3–6 och vänder sig till lärarstuderande och yrkesverksamma lärare. Den första boken i serien behandlar taluppfattning och de fyra räknesätten. Den andra boken behandlar bråk, decimaltal och procent. Tillsammans täcker de tre böckerna grundskolans kursplaner i matematik och syftar till att utveckla elevens förmåga att resonera och tänka som en matematiker.

    • 7
      Tack
    • 9
      Förord
    • 11
      Förord till den svenska utgåvan
    • 13
      Om boken
      • 1
        15
        Algebra: Färdiga strukturer eller strukturering?
        • 16
          Undervisa och lära algebra i skolan
        • 24
          Vad blir synligt?
        • 26
          Åter till kursen
        • 30
          Ett klassrumsbesök
        • 33
          Vad blir synligt?
        • 34
          Sammanfattning
      • 2
        37
        Lärandets landskap
        • 38
          Kursplaner
        • 41
          Det algebraiska landskapet: resan
        • 41
          Täta och glesa strukturer
        • 42
          Utveckla täta strukturer
        • 44
          Landmärken i landskapet
        • 49
          Balansera på gränsen
        • 50
          Sammanfattning
      • 3
        53
        Tidig strukturering av talsystemet
        • 55
          Klassrumsexempel
        • 59
          Vad blir synligt?
        • 59
          Tillbaka till klassrummet
        • 61
          Början till en multiplikativ struktur
        • 65
          Vad blir synligt?
        • 65
          Tillbaka till klassrummet
        • 68
          Vad blir synligt?
        • 69
          Jämna tal, tal delbara med 3 och platsvärde
        • 70
          Sammanfattning
      • 4
        73
        Resan går vidare: kontext och modeller
        • 74
          Klassrumsexempel
        • 80
          Vad blir synligt?
        • 81
          Tillbaka till klassrummet
        • 83
          Kontextens betydelse
        • 84
          Tillbaka till klassrummet
        • 86
          Vad blir synligt?
        • 86
          Kontextens betydelse
        • 87
          Vikten av modeller
        • 89
          Tillbaka till klassrummet
        • 91
          Vad blir synligt?
        • 92
          Modeller som främjar multiplikativt tänkande
        • 94
          Sammanfattning
      • 5
        97
        Ekvivalens vid horisonten
        • 102
          Klassrumsexempel
        • 105
          Vad blir synligt?
        • 105
          Tillbaka till klassrummet
        • 107
          Sammanfattning
      • 6
        109
        Variation eller variabler
        • 111
          Algebra: en kort bakgrund
        • 112
          I klassrummet
        • 116
          Vad blir synligt?
        • 117
          Tillbaka till klassrummet
        • 121
          Vad blir synligt?
        • 123
          Tillbaka till klassrummet
        • 124
          Vad blir synligt?
        • 126
          Sammanfattning
      • 7
        127
        Ytterligare horisonter: heltal och ekvivalens
        • 129
          Klassrumssituationen
        • 134
          Vad blir synligt?
        • 134
          Tillbaka till klassrummet
        • 136
          Vad blir synligt?
        • 137
          Klassrumsexempel: fortbildningskurs
        • 141
          Vad blir synligt?
        • 142
          Tillbaka till fortbildningskursen
        • 143
          Vad blir synligt?
        • 144
          Sammanfattning
      • 8
        147
        Jämföra kvantitet och samband
        • 150
          Klassrumsexempel: mittpunkt
        • 152
          Vad blir synligt?
        • 153
          Tillbaka till klassrummet: bänkar och staket
        • 154
          Vad blir synligt?
        • 156
          Tillbaka till klassrummet
        • 158
          Vad blir synligt?
        • 159
          Tillbaka till klassrummet: kombinationstabeller
        • 165
          Vad blir synligt?
        • 166
          Tillbaka till klassrummet: jämförelse av kvantiteter och ekvationssystem
        • 168
          Om symboler
        • 168
          Kombinationstabeller och ekvationssystem
        • 170
          Sammanfattning
      • 9
        171
        Minilektioner
        • 172
          Klassrumsexempel
        • 174
          Vad blir synligt?
        • 175
          Tillbaka till klassrummet
        • 176
          Vad blir synligt?
        • 177
          Resan genom landskapet
        • 184
          Sammanfattning
      • 10
        185
        Bevis
        • 186
          En historielektion
        • 190
          Barn och bevis: matematisk notering kontra bevisföring
        • 191
          Undersökning och lärande i klassrummet
        • 193
          Vad blir synligt?
        • 193
          Gemensamma grundbegrepp och slutledning
        • 196
          Visningar: ställa frågor och tänka om
        • 197
          Tillbaka till klassrummet
        • 202
          Vad blir synligt?
        • 202
          Generalisering från specifika fall till samtliga fall
        • 203
          Tillbaka till klassrummet
        • 206
          Vad blir synligt?
        • 206
          Sammanfattning
    • 209
      Bilaga A: Lärandets landskap: algebra
    • 211
      Referenser
    • 215
      Register

Detta är en mycket trevligt skriven och lättläst bok med många bra figurer och exempel. Varje kapitel avslutas med en utmärkt sammanfattning. Boken kan rekommenderas till alla matematiklärare och lärarstuderande.

Information

Författare:
Catherine Twomey Fosnot Bill Jacob
Översättare:
Katarina Trodden
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144128573
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
40146-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Catherine Twomey Fosnot

Catherine Twomey Fosnot är professor emeritus i pedagogik vid City College of New York och grundare av Mathematics in the City.

Bill Jacob

Bill Jacob är professor i matematik vid University of California och har i tio års tid arbetat med Mathematics in the City.

 ;