
De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik

De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentation 9
1. Inledning 13
Niclas Månsson & Linda Jonsson
Nya ämnesplaner för gymnasiet 2025 13
Antologins didaktiska utgångspunkter 16
Didaktik: allmän didaktik och ämnesdidaktik 19
De gymnasiegemensamma ämnena 21
Disposition 23
Litteraturförteckning 25
2. Engelska 27
– Ett ämne för kommunikation
Inkeri Böök & Helena Darnell-Berggren
En historisk tillbakablick 28
Engelskämnets utveckling från 1980-talet och framåt 30
En förändrad språkundervisning 33
Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 35
Kvalifikationsuppdraget 38
Läromedel 40
Undervisningsmaterial från den engelskspråkiga världen 41
Språklig riktighet 42
Grammatik 42
Informell och/eller formell engelska 43
Socialiseringsuppdraget: värdegrund, bemötande, respekt och etiska spörsmål 43
Avslutning och didaktiska implikationer 48
Litteraturförteckning 49
3. Historia 51
– Identitetsformering och analytiskt tänkande
Johannes Heuman & Andreas Åkerlund
Ämnet historia 52
Historiedidaktiska traditioner 54
Styrdokument för historieämnet under 2000-talet 55
Identitetsformering och orientering 60
Historiskt tänkande, källkritik och etik 63
Avslutning och didaktiska implikationer 67
Litteraturförteckning 70
4. Idrott och hälsa 73
– Ett ämne för folkhälsan?
Katarina Schenker
Ämnet i samhället 74
Forskning om ämnet i en svensk kontext 75
Metodologiska och didaktiska betraktelser 77
Kroppslig förmåga 78
Kultur 78
Hälsa 79
En hälsosam didaktik 81
Utgångspunkter för jämförelsen mellan Gy11 och Gy25 82
Tankarna bakom Gy25 84
Kritiska begrepp i Gy11 och Gy25 85
Gy25 och didaktiken 89
Avslutning och didaktiska implikationer 90
Litteraturförteckning 92
5. Gymnasiets matematik 97
– Betraktat utifrån två skolparadigm
Olov Viirman & Yukiko Asami-Johansson
Didaktisk transposition 99
Två skolmatematiska paradigm 102
Den didaktiska transpositionen i kursplanerna över tid 104
2025 års ämnesplan betraktad utifrån de två skolparadigmen 108
Avslutning och didaktiska implikationer 112
Litteraturförteckning 114
6. Naturkunskap 117
– För elevers medborgarbildning
Ulrika Bossér
Syften och innehåll i naturvetenskaplig utbildning 118
Medborgarbildning och naturvetenskap 118
Kunskapsemfaser 120
Naturvetenskaplig utbildning i går och i dag 122
Naturkunskapsämnets utveckling i gymnasieskolan 124
Naturkunskapsämnet i dag, Gy25 126
Undervisning för medborgarbildning 129
Undervisning utifrån samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll 130
Avslutning och didaktiska implikationer 134
Litteraturförteckning 135
7. Religionskunskap 137
– Med en särskild blick på kristendomen och dess traditioner
Linda Jonsson & Niclas Månsson
En didaktisk inplacering 140
En historisk tillbakablick 141
Den konfessionella vågen 141
Den objektiva vågen 142
Den osäkra vågen 143
Den objektiva vågen 2.0 144
Sammanfattning 145
Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 145
En syftesrelaterad textanalys 145
Religionsämnets syfte 146
Centralt innehåll 147
Betygskriterier 147
De viktigaste förändringarna 148
Avslutning och didaktiska implikationer 148
Litteraturförteckning 151
8. Samhällskunskap 153
– Som verktygslåda och moralisk kompass
Jonas Nordmark, Linda Jonsson & Niclas Månsson
Wolfgang Klafki och didaktiken 154
En ämnesdidaktisk inplacering 157
Undersökningens metod: textanalys 160
Ämnets innehåll och bildningsuppdrag 161
Avslutning och didaktiska implikationer 167
Litteraturförteckning 170
9. Svenskämnet 173
– Som bildande demokratiämne
Magnus Svensson & Eva Hultin
Ett läroplansteoretiskt perspektiv på ämnesplanen i svenska 175
Kvalificering, socialisering och subjektifiering 178
Bildning 180
Svenskämnets demokratiska funktioner och bildningspotential 182
Kvalificering i svenskämnet 183
Socialisering i svenskämnet 186
Subjektifiering i svenskämnet 187
Avslutning och didaktiska implikationer 190
Litteraturförteckning 194
10. Svenska som andraspråk 197
– Ämnesinnehåll, (ut-)bildning och elevroll i förändring
Ulrika Magnusson & Karin Sheikhi
Konstruktionen av ämnet svenska som andraspråk 198
Diskurser kring ämnet svenska som andraspråk 198
Svenska som andraspråk i högre utbildning 200
Flerspråkighet i skolan 201
Skolämnet svenska som andraspråks förändring över tid 202
1997 års kursplaner i svenska som andraspråk 202
2011 års kursplaner i svenska som andraspråk 205
2025 års ämnesplaner i svenska som andraspråk 207
Avslutning och didaktiska implikationer 209
Litteraturförteckning 211
11. Slutord 215
– En gemensam grund för kunskap och bildning
Linda Jonsson & Niclas Månsson
Information
- Redaktörer:
- Niclas Månsson Linda Jonsson
- Kapitelförfattare:
- Yukiko Asami-Johansson Ulrika Bossér Inkeri Böök Helena Darnell-Berggren Johannes Heuman Ulrika Magnusson Jonas Nordmark Katarina Schenker Karin Sheikhi Magnus Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144180557
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47218-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 218
Författarpresentation 9
1. Inledning 13
Niclas Månsson & Linda Jonsson
Nya ämnesplaner för gymnasiet 2025 13
Antologins didaktiska utgångspunkter 16
Didaktik: allmän didaktik och ämnesdidaktik 19
De gymnasiegemensamma ämnena 21
Disposition 23
Litteraturförteckning 25
2. Engelska 27
– Ett ämne för kommunikation
Inkeri Böök & Helena Darnell-Berggren
En historisk tillbakablick 28
Engelskämnets utveckling från 1980-talet och framåt 30
En förändrad språkundervisning 33
Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 35
Kvalifikationsuppdraget 38
Läromedel 40
Undervisningsmaterial från den engelskspråkiga världen 41
Språklig riktighet 42
Grammatik 42
Informell och/eller formell engelska 43
Socialiseringsuppdraget: värdegrund, bemötande, respekt och etiska spörsmål 43
Avslutning och didaktiska implikationer 48
Litteraturförteckning 49
3. Historia 51
– Identitetsformering och analytiskt tänkande
Johannes Heuman & Andreas Åkerlund
Ämnet historia 52
Historiedidaktiska traditioner 54
Styrdokument för historieämnet under 2000-talet 55
Identitetsformering och orientering 60
Historiskt tänkande, källkritik och etik 63
Avslutning och didaktiska implikationer 67
Litteraturförteckning 70
4. Idrott och hälsa 73
– Ett ämne för folkhälsan?
Katarina Schenker
Ämnet i samhället 74
Forskning om ämnet i en svensk kontext 75
Metodologiska och didaktiska betraktelser 77
Kroppslig förmåga 78
Kultur 78
Hälsa 79
En hälsosam didaktik 81
Utgångspunkter för jämförelsen mellan Gy11 och Gy25 82
Tankarna bakom Gy25 84
Kritiska begrepp i Gy11 och Gy25 85
Gy25 och didaktiken 89
Avslutning och didaktiska implikationer 90
Litteraturförteckning 92
5. Gymnasiets matematik 97
– Betraktat utifrån två skolparadigm
Olov Viirman & Yukiko Asami-Johansson
Didaktisk transposition 99
Två skolmatematiska paradigm 102
Den didaktiska transpositionen i kursplanerna över tid 104
2025 års ämnesplan betraktad utifrån de två skolparadigmen 108
Avslutning och didaktiska implikationer 112
Litteraturförteckning 114
6. Naturkunskap 117
– För elevers medborgarbildning
Ulrika Bossér
Syften och innehåll i naturvetenskaplig utbildning 118
Medborgarbildning och naturvetenskap 118
Kunskapsemfaser 120
Naturvetenskaplig utbildning i går och i dag 122
Naturkunskapsämnets utveckling i gymnasieskolan 124
Naturkunskapsämnet i dag, Gy25 126
Undervisning för medborgarbildning 129
Undervisning utifrån samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll 130
Avslutning och didaktiska implikationer 134
Litteraturförteckning 135
7. Religionskunskap 137
– Med en särskild blick på kristendomen och dess traditioner
Linda Jonsson & Niclas Månsson
En didaktisk inplacering 140
En historisk tillbakablick 141
Den konfessionella vågen 141
Den objektiva vågen 142
Den osäkra vågen 143
Den objektiva vågen 2.0 144
Sammanfattning 145
Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 145
En syftesrelaterad textanalys 145
Religionsämnets syfte 146
Centralt innehåll 147
Betygskriterier 147
De viktigaste förändringarna 148
Avslutning och didaktiska implikationer 148
Litteraturförteckning 151
8. Samhällskunskap 153
– Som verktygslåda och moralisk kompass
Jonas Nordmark, Linda Jonsson & Niclas Månsson
Wolfgang Klafki och didaktiken 154
En ämnesdidaktisk inplacering 157
Undersökningens metod: textanalys 160
Ämnets innehåll och bildningsuppdrag 161
Avslutning och didaktiska implikationer 167
Litteraturförteckning 170
9. Svenskämnet 173
– Som bildande demokratiämne
Magnus Svensson & Eva Hultin
Ett läroplansteoretiskt perspektiv på ämnesplanen i svenska 175
Kvalificering, socialisering och subjektifiering 178
Bildning 180
Svenskämnets demokratiska funktioner och bildningspotential 182
Kvalificering i svenskämnet 183
Socialisering i svenskämnet 186
Subjektifiering i svenskämnet 187
Avslutning och didaktiska implikationer 190
Litteraturförteckning 194
10. Svenska som andraspråk 197
– Ämnesinnehåll, (ut-)bildning och elevroll i förändring
Ulrika Magnusson & Karin Sheikhi
Konstruktionen av ämnet svenska som andraspråk 198
Diskurser kring ämnet svenska som andraspråk 198
Svenska som andraspråk i högre utbildning 200
Flerspråkighet i skolan 201
Skolämnet svenska som andraspråks förändring över tid 202
1997 års kursplaner i svenska som andraspråk 202
2011 års kursplaner i svenska som andraspråk 205
2025 års ämnesplaner i svenska som andraspråk 207
Avslutning och didaktiska implikationer 209
Litteraturförteckning 211
11. Slutord 215
– En gemensam grund för kunskap och bildning
Linda Jonsson & Niclas Månsson
Information
- Redaktörer:
- Niclas Månsson Linda Jonsson
- Kapitelförfattare:
- Yukiko Asami-Johansson Ulrika Bossér Inkeri Böök Helena Darnell-Berggren Johannes Heuman Eva Hultin Ulrika Magnusson Jonas Nordmark Katarina Schenker Karin Sheikhi
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144196558
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47218-SB01
- Upplaga:
- Första