Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik

-för kunskap och bildning
Skickas följande arbetsdag

De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik

-för kunskap och bildning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena – deras syften, innehåll och kunskapsanspråk – och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarpro...

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena – deras syften, innehåll och kunskapsanspråk – och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarprogrammet och den kompletterande pedagogiska utbildningen, och till yrkesverksamma lärare på gymnasienivå samt rektorer och skolchefer. De gymnasiegemensamma ämnena utgörs av engelska, historia, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap samt svenska och svenska som andraspråk.

Författarpresentation 9

1. Inledning 13

Niclas Månsson & Linda Jonsson

Nya ämnesplaner för gymnasiet 2025 13

Antologins didaktiska utgångspunkter 16

Didaktik: allmän didaktik och ämnesdidaktik 19

De gymnasiegemensamma ämnena 21

Disposition 23

Litteraturförteckning 25

2. Engelska 27

– Ett ämne för kommunikation

Inkeri Böök & Helena Darnell-Berggren

En historisk tillbakablick 28

Engelskämnets utveckling från 1980-talet och framåt 30

En förändrad språkundervisning 33

Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 35

Kvalifikationsuppdraget 38

Läromedel 40

Undervisningsmaterial från den engelskspråkiga världen   41

Språklig riktighet 42

Grammatik 42

Informell och/eller formell engelska 43

Socialiseringsuppdraget: värdegrund, bemötande, respekt och etiska spörsmål 43

Avslutning och didaktiska implikationer 48

Litteraturförteckning 49

3. Historia 51

– Identitets­formering och analytiskt tänkande

Johannes Heuman & Andreas Åkerlund

Ämnet historia 52

Historiedidaktiska traditioner 54

Styrdokument för historieämnet under 2000-talet 55

Identitetsformering och orientering 60

Historiskt tänkande, källkritik och etik  63

Avslutning och didaktiska implikationer 67

Litteraturförteckning 70

4. Idrott och hälsa 73

– Ett ämne för folkhälsan?

Katarina Schenker

Ämnet i samhället 74

Forskning om ämnet i en svensk kontext 75

Metodologiska och didaktiska betraktelser 77

Kroppslig förmåga 78

Kultur 78

Hälsa 79

En hälsosam didaktik 81

Utgångspunkter för jämförelsen mellan Gy11 och Gy25 82

Tankarna bakom Gy25 84

Kritiska begrepp i Gy11 och Gy25 85

Gy25 och didaktiken 89

Avslutning och didaktiska implikationer 90

Litteraturförteckning 92

5. Gymnasiets matematik  97

– Betraktat utifrån två skolparadigm

Olov Viirman & Yukiko Asami-Johansson

Didaktisk transposition 99

Två skolmatematiska paradigm  102

Den didaktiska transpositionen i kursplanerna över tid 104

2025 års ämnesplan betraktad utifrån de två skolparadigmen 108

Avslutning och didaktiska implikationer 112

Litteraturförteckning 114

6. Naturkunskap 117

– För elevers medborgar­bildning

Ulrika Bossér

Syften och innehåll i naturvetenskaplig utbildning 118

Medborgarbildning och naturvetenskap 118

Kunskapsemfaser 120

Naturvetenskaplig utbildning i går och i dag 122

Naturkunskapsämnets utveckling i gymnasieskolan 124

Naturkunskapsämnet i dag, Gy25 126

Undervisning för medborgarbildning 129

Undervisning utifrån samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll 130

Avslutning och didaktiska implikationer 134

Litteraturförteckning  135

7. Religionskunskap 137

– Med en särskild blick på kristendomen och dess traditioner

Linda Jonsson & Niclas Månsson

En didaktisk inplacering 140

En historisk tillbakablick 141

Den konfessionella vågen 141

Den objektiva vågen 142

Den osäkra vågen 143

Den objektiva vågen 2.0 144

Sammanfattning 145

Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 145

En syftesrelaterad textanalys 145

Religionsämnets syfte 146

Centralt innehåll 147

Betygskriterier 147

De viktigaste förändringarna 148

Avslutning och didaktiska implikationer 148

Litteraturförteckning 151

8. Samhällskunskap 153

– Som verktygslåda och moralisk kompass

Jonas Nordmark, Linda Jonsson & Niclas Månsson

Wolfgang Klafki och didaktiken 154

En ämnesdidaktisk inplacering 157

Undersökningens metod: textanalys 160

Ämnets innehåll och bildningsuppdrag 161

Avslutning och didaktiska implikationer 167

Litteraturförteckning 170

9. Svenskämnet 173

– Som bildande demokratiämne

Magnus Svensson & Eva Hultin

Ett läroplansteoretiskt perspektiv på ämnesplanen i svenska 175

Kvalificering, socialisering och subjektifiering  178

Bildning 180

Svenskämnets demokratiska funktioner och bildningspotential 182

Kvalificering i svenskämnet 183

Socialisering i svenskämnet 186

Subjektifiering i svenskämnet 187

Avslutning och didaktiska implikationer 190

Litteraturförteckning 194

10. Svenska som andraspråk 197

– Ämnesinnehåll, (ut-)bildning och elevroll i förändring

Ulrika Magnusson & Karin Sheikhi

Konstruktionen av ämnet svenska som andraspråk 198

Diskurser kring ämnet svenska som andraspråk 198

Svenska som andraspråk i högre utbildning 200

Flerspråkighet i skolan 201

Skolämnet svenska som andraspråks förändring över tid 202

1997 års kursplaner i svenska som andraspråk 202

2011 års kursplaner i svenska som andraspråk 205

2025 års ämnesplaner i svenska som andraspråk 207

Avslutning och didaktiska implikationer 209

Litteraturförteckning 211

11. Slutord 215

– En gemensam grund för kunskap och bildning

Linda Jonsson & Niclas Månsson

Information

Redaktörer:
Niclas Månsson Linda Jonsson
Kapitelförfattare:
Yukiko Asami-Johansson Ulrika Bossér Inkeri Böök Helena Darnell-Berggren Johannes Heuman Ulrika Magnusson Jonas Nordmark Katarina Schenker Karin Sheikhi Magnus Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144180557
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47218-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
218

Författare

Niclas Månsson

Niclas Månsson är professor i allmän pedagogik vid lärarutbildningen, Södertörns högskola. Han har varit ledamot i Regionala etikprövningskommittén...

Linda Jonsson

Linda Jonsson är docent i didaktik vid Mälardalens universitet. Hennes forskningsintresse riktas mot allmändidaktiska och religionsdidaktiska frågor.

Yukiko Asami-Johansson

Yukiko Asami-Johansson är universitetslektor i matematik­didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning fokuserar på matematik­lärares yrkeskunsk...

Ulrika Bossér

Ulrika Bossér är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon bedriver forskning inom naturvetenskapernas didaktik och undervisar inom områdena l...

Inkeri Böök

Inkeri Böök är lärare i engelska och förstelärare i engelskämnets didaktik på St. Eskils gymnasium i Eskilstuna.

Helena Darnell-Berggren

Helena Darnell-Berggren är lektor i engelska vid Mälardalens universitet med en bakgrund som gymnasieadjunkt i engelska och franska. Hennes inriktn...

Johannes Heuman

Johannes Heuman är docent i historia, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.

Ulrika Magnusson

Ulrika Magnusson, FD, universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.

Jonas Nordmark

Jonas Nordmark är lektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han undervisar och forskar om samhällskunskap och allmän didaktik med särskilt int...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Karin Sheikhi

Karin Sheikhi är lektor i svenska som andraspråk vid Institu­tionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet. Hennes forskningsintressen omfattar ...

Magnus Svensson

Magnus Svensson är universitetsadjunkt i svenska och doktorand i didaktik vid Mälardalens universitet. Hans forskningsintresse rör litteraturunderv...

Olov Viirman

Olov Viirman är docent i didaktik med inriktning mot matematik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet. Hans forskning rör främst undervisnin...

Andreas Åkerlund

Andreas Åkerlund är professor i historia vid Södertörns högskola. Hans forskning har handlat om internationalisering av högre utbildning, om kultur...

 ;

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena - deras syften, innehåll och kunskapsanspråk - och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarpro...

Läroplanen för gymnasieskolan (GY25) är tänkt att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I den här boken ligger fokus på de gymnasiegemensamma ämnena - deras syften, innehåll och kunskapsanspråk - och läsaren erhåller en djupare förståelse för hur de olika ämnena enskilt bidrar till och samspelar med varandra i skolans kunskapande och fostrande roll. De gymnasiegemensamma ämnenas didaktik riktar sig till studenter och lärare på ämneslärarprogrammet och den kompletterande pedagogiska utbildningen, och till yrkesverksamma lärare på gymnasienivå samt rektorer och skolchefer. De gymnasiegemensamma ämnena utgörs av engelska, historia, idrott och hälsa, matematik, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap samt svenska och svenska som andraspråk.

Författarpresentation 9

1. Inledning 13

Niclas Månsson & Linda Jonsson

Nya ämnesplaner för gymnasiet 2025 13

Antologins didaktiska utgångspunkter 16

Didaktik: allmän didaktik och ämnesdidaktik 19

De gymnasiegemensamma ämnena 21

Disposition 23

Litteraturförteckning 25

2. Engelska 27

– Ett ämne för kommunikation

Inkeri Böök & Helena Darnell-Berggren

En historisk tillbakablick 28

Engelskämnets utveckling från 1980-talet och framåt 30

En förändrad språkundervisning 33

Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 35

Kvalifikationsuppdraget 38

Läromedel 40

Undervisningsmaterial från den engelskspråkiga världen   41

Språklig riktighet 42

Grammatik 42

Informell och/eller formell engelska 43

Socialiseringsuppdraget: värdegrund, bemötande, respekt och etiska spörsmål 43

Avslutning och didaktiska implikationer 48

Litteraturförteckning 49

3. Historia 51

– Identitets­formering och analytiskt tänkande

Johannes Heuman & Andreas Åkerlund

Ämnet historia 52

Historiedidaktiska traditioner 54

Styrdokument för historieämnet under 2000-talet 55

Identitetsformering och orientering 60

Historiskt tänkande, källkritik och etik  63

Avslutning och didaktiska implikationer 67

Litteraturförteckning 70

4. Idrott och hälsa 73

– Ett ämne för folkhälsan?

Katarina Schenker

Ämnet i samhället 74

Forskning om ämnet i en svensk kontext 75

Metodologiska och didaktiska betraktelser 77

Kroppslig förmåga 78

Kultur 78

Hälsa 79

En hälsosam didaktik 81

Utgångspunkter för jämförelsen mellan Gy11 och Gy25 82

Tankarna bakom Gy25 84

Kritiska begrepp i Gy11 och Gy25 85

Gy25 och didaktiken 89

Avslutning och didaktiska implikationer 90

Litteraturförteckning 92

5. Gymnasiets matematik  97

– Betraktat utifrån två skolparadigm

Olov Viirman & Yukiko Asami-Johansson

Didaktisk transposition 99

Två skolmatematiska paradigm  102

Den didaktiska transpositionen i kursplanerna över tid 104

2025 års ämnesplan betraktad utifrån de två skolparadigmen 108

Avslutning och didaktiska implikationer 112

Litteraturförteckning 114

6. Naturkunskap 117

– För elevers medborgar­bildning

Ulrika Bossér

Syften och innehåll i naturvetenskaplig utbildning 118

Medborgarbildning och naturvetenskap 118

Kunskapsemfaser 120

Naturvetenskaplig utbildning i går och i dag 122

Naturkunskapsämnets utveckling i gymnasieskolan 124

Naturkunskapsämnet i dag, Gy25 126

Undervisning för medborgarbildning 129

Undervisning utifrån samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll 130

Avslutning och didaktiska implikationer 134

Litteraturförteckning  135

7. Religionskunskap 137

– Med en särskild blick på kristendomen och dess traditioner

Linda Jonsson & Niclas Månsson

En didaktisk inplacering 140

En historisk tillbakablick 141

Den konfessionella vågen 141

Den objektiva vågen 142

Den osäkra vågen 143

Den objektiva vågen 2.0 144

Sammanfattning 145

Undervisningens mål, innehåll och ambitioner 145

En syftesrelaterad textanalys 145

Religionsämnets syfte 146

Centralt innehåll 147

Betygskriterier 147

De viktigaste förändringarna 148

Avslutning och didaktiska implikationer 148

Litteraturförteckning 151

8. Samhällskunskap 153

– Som verktygslåda och moralisk kompass

Jonas Nordmark, Linda Jonsson & Niclas Månsson

Wolfgang Klafki och didaktiken 154

En ämnesdidaktisk inplacering 157

Undersökningens metod: textanalys 160

Ämnets innehåll och bildningsuppdrag 161

Avslutning och didaktiska implikationer 167

Litteraturförteckning 170

9. Svenskämnet 173

– Som bildande demokratiämne

Magnus Svensson & Eva Hultin

Ett läroplansteoretiskt perspektiv på ämnesplanen i svenska 175

Kvalificering, socialisering och subjektifiering  178

Bildning 180

Svenskämnets demokratiska funktioner och bildningspotential 182

Kvalificering i svenskämnet 183

Socialisering i svenskämnet 186

Subjektifiering i svenskämnet 187

Avslutning och didaktiska implikationer 190

Litteraturförteckning 194

10. Svenska som andraspråk 197

– Ämnesinnehåll, (ut-)bildning och elevroll i förändring

Ulrika Magnusson & Karin Sheikhi

Konstruktionen av ämnet svenska som andraspråk 198

Diskurser kring ämnet svenska som andraspråk 198

Svenska som andraspråk i högre utbildning 200

Flerspråkighet i skolan 201

Skolämnet svenska som andraspråks förändring över tid 202

1997 års kursplaner i svenska som andraspråk 202

2011 års kursplaner i svenska som andraspråk 205

2025 års ämnesplaner i svenska som andraspråk 207

Avslutning och didaktiska implikationer 209

Litteraturförteckning 211

11. Slutord 215

– En gemensam grund för kunskap och bildning

Linda Jonsson & Niclas Månsson

Information

Redaktörer:
Niclas Månsson Linda Jonsson
Kapitelförfattare:
Yukiko Asami-Johansson Ulrika Bossér Inkeri Böök Helena Darnell-Berggren Johannes Heuman Eva Hultin Ulrika Magnusson Jonas Nordmark Katarina Schenker Karin Sheikhi
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144196558
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47218-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Niclas Månsson

Niclas Månsson är professor i allmän pedagogik vid lärarutbildningen, Södertörns högskola. Han har varit ledamot i Regionala etikprövningskommittén...

Linda Jonsson

Linda Jonsson är docent i didaktik vid Mälardalens universitet. Hennes forskningsintresse riktas mot allmändidaktiska och religionsdidaktiska frågor.

Yukiko Asami-Johansson

Yukiko Asami-Johansson är universitetslektor i matematik­didaktik vid Högskolan i Gävle. Hennes forskning fokuserar på matematik­lärares yrkeskunsk...

Ulrika Bossér

Ulrika Bossér är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon bedriver forskning inom naturvetenskapernas didaktik och undervisar inom områdena l...

Inkeri Böök

Inkeri Böök är lärare i engelska och förstelärare i engelskämnets didaktik på St. Eskils gymnasium i Eskilstuna.

Helena Darnell-Berggren

Helena Darnell-Berggren är lektor i engelska vid Mälardalens universitet med en bakgrund som gymnasieadjunkt i engelska och franska. Hennes inriktn...

Johannes Heuman

Johannes Heuman är docent i historia, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.

Ulrika Magnusson

Ulrika Magnusson, FD, universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet.

Jonas Nordmark

Jonas Nordmark är lektor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han undervisar och forskar om samhällskunskap och allmän didaktik med särskilt int...

Katarina Schenker

Katarina Schenker är lektor i idrottsvetenskap och verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö. Hon är intres...

Karin Sheikhi

Karin Sheikhi är lektor i svenska som andraspråk vid Institu­tionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet. Hennes forskningsintressen omfattar ...

Magnus Svensson

Magnus Svensson är universitetsadjunkt i svenska och doktorand i didaktik vid Mälardalens universitet. Hans forskningsintresse rör litteraturunderv...

Olov Viirman

Olov Viirman är docent i didaktik med inriktning mot matematik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet. Hans forskning rör främst undervisnin...

Andreas Åkerlund

Andreas Åkerlund är professor i historia vid Södertörns högskola. Hans forskning har handlat om internationalisering av högre utbildning, om kultur...

 ;