Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att undervisa i hållbar utveckling

Relationellt perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Att undervisa i hållbar utveckling

Relationellt perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna...

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna, men ger också rikligt med praktiska exempel på metoder och former för undervisning i och genom demokratiska och relationella förhållningssätt. Du får konkreta tips på hur du kan integrera hållbar utveckling i undervisningen. Såväl kritiska aspekter som lärdomar och möjligheter lyfts fram. I centrum står eleven och läraren utifrån det relationspedagogiska perspektivet. Att undervisa i hållbar utveckling: Relationellt perspektiv vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i årskurs F-6. Bokens syfte är att inspirera, stödja och utgöra diskussionsunderlag i skolans arbete med miljöperspektivet och hållbar utveckling.

Information

Redaktörer:
Margaretha Häggström
Kapitelförfattare:
Charlotta Acevski Hanna Averby Sara Carlsson Nea Eliasson Karin Glänneskog Jessica Hansson Anna Johansson Oliver Jönsson Helena Lindqvist Eva Gustavsson Marsh
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156132
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44919-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
234

Författare

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Charlotta Acevski

Charlotta Acevski, legitimerad förskollärare. Jag har arbetat både i förskola och förskoleklass, och jag kom i kontakt med storyline när jag börjad...

Hanna Averby

Hanna Averby, legitimerad förskollärare och lärare F-2 sedan 2010, arbetar som klasslärare. Jag kom i kontakt med storyline under lärarutbildningen...

Sara Carlsson

Sara Carlsson, lärare F-6 sedan 2009. Jag har ett särskilt intresse för just storyline, och jag har arbetat med det i många år - med alla klasser j...

Nea Eliasson

Nea Eliasson, legitimerad grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO. Arbetar som klasslärare sedan 2001 och är förstelärare på skolan. Jag har ...

Karin Glänneskog

Karin Glänneskog, grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO och musik. Jag har arbetat som lärare sedan 2000 och kom i kontakt med storyline nä...

Jessica Hansson

Jessica Hansson, lärare F-3. Jag har arbetat med storyline sedan jag började på skolan för 4 år sedan. Storyline är enligt mig ett väldigt bra sätt...

Anna Johansson

Anna Johansson, legitimerad grundskollärare 1-7 i svenska/SO, har arbetat som lärare sedan 1996 och är förstelärare på skolan. Jag kom i kontakt me...

Oliver Jönsson

Oliver Jönsson, lärare 4-6 i SO, hem- och konsumentkunskap, svenska, engelska och matematik. Jag är intresserad av berättelsens kraft, elevernas in...

Helena Lindqvist

Helena Lindqvist, lärare 1-7 i svenska/SO. Jag har arbetat med storyline-projekt vid sex tillfällen och deltagit i storylinekonferens i Skottland. ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Anders Norén

Anders Norén, legitimerad lärare F-6 i matematik, engelska, svenska och idrott sedan 2009. Arbetar just nu som klasslärare i årskurs 4. Har alltid ...

Torbjörn Nyberg

Torbjörn Nyberg, lärare F-3. Jag är särskilt intresserad av elevers engagemang, aktiva deltagande och kreativitet. I bokens projekt skrev jag mitt ...

Felicia Ramsén

Felicia Ramsén, lärare F-3. Som nyexaminerad lärare känner jag mig nyfiken och intresserad av det mesta som har med undervisning att göra, och särs...

Lovisa Thor

Lovisa Thor, lärare F-3, arbetar just nu i förskoleklass. Är intresserad av kreativa undervisningsmetoder och kooperativt lärande. Jag har inte hun...

 ;

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna...

Hur kan lärare arbeta med hållbar utveckling i en tid då globala kriser och klimatförändringar väcker både rädsla och oro? Och hur kan elever samtidigt känna hopp inför sin framtid och sitt vuxna liv? Dessa frågor är utgångspunkt för det utvecklings- och forskningsprojekt som utgör basen i denna bok. Du får följa med i berättelser som lärare och elever skapat tillsammans för att utveckla kunskap om social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Boken redogör för de pedagogiska utgångspunkterna, men ger också rikligt med praktiska exempel på metoder och former för undervisning i och genom demokratiska och relationella förhållningssätt. Du får konkreta tips på hur du kan integrera hållbar utveckling i undervisningen. Såväl kritiska aspekter som lärdomar och möjligheter lyfts fram. I centrum står eleven och läraren utifrån det relationspedagogiska perspektivet. Att undervisa i hållbar utveckling: Relationellt perspektiv vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i årskurs F-6. Bokens syfte är att inspirera, stödja och utgöra diskussionsunderlag i skolans arbete med miljöperspektivet och hållbar utveckling.

Information

Redaktörer:
Margaretha Häggström
Kapitelförfattare:
Charlotta Acevski Hanna Averby Sara Carlsson Nea Eliasson Karin Glänneskog Jessica Hansson Anna Johansson Oliver Jönsson Helena Lindqvist Eva Gustavsson Marsh
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189505
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44919-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Charlotta Acevski

Charlotta Acevski, legitimerad förskollärare. Jag har arbetat både i förskola och förskoleklass, och jag kom i kontakt med storyline när jag börjad...

Hanna Averby

Hanna Averby, legitimerad förskollärare och lärare F-2 sedan 2010, arbetar som klasslärare. Jag kom i kontakt med storyline under lärarutbildningen...

Sara Carlsson

Sara Carlsson, lärare F-6 sedan 2009. Jag har ett särskilt intresse för just storyline, och jag har arbetat med det i många år - med alla klasser j...

Nea Eliasson

Nea Eliasson, legitimerad grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO. Arbetar som klasslärare sedan 2001 och är förstelärare på skolan. Jag har ...

Karin Glänneskog

Karin Glänneskog, grundskollärare 1-7 med inriktning svenska/SO och musik. Jag har arbetat som lärare sedan 2000 och kom i kontakt med storyline nä...

Jessica Hansson

Jessica Hansson, lärare F-3. Jag har arbetat med storyline sedan jag började på skolan för 4 år sedan. Storyline är enligt mig ett väldigt bra sätt...

Anna Johansson

Anna Johansson, legitimerad grundskollärare 1-7 i svenska/SO, har arbetat som lärare sedan 1996 och är förstelärare på skolan. Jag kom i kontakt me...

Oliver Jönsson

Oliver Jönsson, lärare 4-6 i SO, hem- och konsumentkunskap, svenska, engelska och matematik. Jag är intresserad av berättelsens kraft, elevernas in...

Helena Lindqvist

Helena Lindqvist, lärare 1-7 i svenska/SO. Jag har arbetat med storyline-projekt vid sex tillfällen och deltagit i storylinekonferens i Skottland. ...

Eva Gustavsson Marsh

Eva Gustafsson Marsh, grundskollärare och undervisningsråd på Skolverket. Arbetar bland annat med kompetensutveckling kring IT och lärande i nation...

Anders Norén

Anders Norén, legitimerad lärare F-6 i matematik, engelska, svenska och idrott sedan 2009. Arbetar just nu som klasslärare i årskurs 4. Har alltid ...

Torbjörn Nyberg

Torbjörn Nyberg, lärare F-3. Jag är särskilt intresserad av elevers engagemang, aktiva deltagande och kreativitet. I bokens projekt skrev jag mitt ...

Felicia Ramsén

Felicia Ramsén, lärare F-3. Som nyexaminerad lärare känner jag mig nyfiken och intresserad av det mesta som har med undervisning att göra, och särs...

Lovisa Thor

Lovisa Thor, lärare F-3, arbetar just nu i förskoleklass. Är intresserad av kreativa undervisningsmetoder och kooperativt lärande. Jag har inte hun...

 ;