Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att platsa i en skola för alla
- 111Skolan, eleven och samhällsuppdraget
- 11Inledning
- 14Från en skola för eliter till en skola för folket
- 21Att lära och att studera
- 23Att mediera mellan individ och kollektiv
- 25dagliga verksamhet
- 28Bokens syfte och upplägg
- 231Segregering och integrering: ett tidlöst dilemma
- 31Inledning
- 32Vem skall få gå i skolan
- 33mellan integrering och segregering
- 37pedagogisk differentiering
- 40Institutionella strategier för att hantera olikhet
- 45Vad anses som normalt respektive avvikande
- 53– kategorisering under efterkrigstiden
- 57Konsekvenser av differentiering och segregering
- 61De ”särskilt begåvade” barnen
- 63– den neuropsykiatriska diskursen gör entr
- 66till skolsvårigheter
- 68Vad är ADHD
- 3
- 73teoretisk bakgrund och forskningsfält
- 73Inledning
- 74Elevhälsoteamet
- 83Teoretiska utgångspunkter
- 84Narrativitet och elevhälsa
- 88elevhälsoteamets förklaringar
- 91Institutioner och identitetsskapande
- 495Den empiriska studien – skolor, data och analys
- 95Inledning
- 96Skolor
- 98Data och analys
- 101Forskningsetik
- 5102Elevhälsoteamsmöten som praktik
- 102Inledning
- 104Elevhälsoteamsmötenas struktur
- 104Introduktionsfasen
- 109Diskussionsfasen
- 114Konklusionsfasen
- 116och förklara avvikelse och normalitet
- 117Kategoriseringspraktiker: aktörsperspektiv
- 123Elevers svårigheter och institutionell metaforik
- 6128Elevhälsoteamets samtalskultur
- 128Inledning
- 129Hur skolproblem blir elevproblem
- 147och relevanta kategorier
- 155Kategorierna löser skolans dilemma
- 157Vilken samtalskultur utvecklas
- 7
- 161om en diagnos – en fallstudie
- 161Inledning
- 162Rasmus: en fallstudie
- 177Åtgärdsprogram som verktyg
- 179Rasmus skall börja ettan
- 8184Att platsa i en skola för alla
- 184Inledning
- 187och den diagnostiska kulturen
- 192Vad tillför elevhälsoteamsmötet
- 193Mångprofessionalitet och elevhälsa
- 194i elevhälsoarbetet
- 197Att beskriva och förklara i elevhälosteamsarbete
- 202barns identitetsformering
- 206Att utveckla arbetet i elevhälsoteam
- 211Etik och epistemiskt ansvar
- 215En samtalsguide
- 226Referenslitteratur
- 237Appendix
- 238Författarregister
- 240Sakregister
Information
- Författare:
- Roger Säljö Eva Hjörne
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144095172
- Utgivningsår:
- 2013
- Revisionsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 37900-04
- Upplaga:
- Fjärde
- Sidantal:
- 242