Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att platsa i en skola för alla

Skickas följande arbetsdag

Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. I denna upplaga har vissa förändringar gjorts. Vi har fått en ny skollag som trädde i kraft 2011. Skollagen och dess förarbetens skrivningar om arbete med skolans elevhälsa har infogats. Det har också skett en utveckling vad gäller nya neurovetenskapliga diagnoser. En rad nya sådana har föreslagits under de senaste åren och börjat användas i skolan. Vi har tagit med exempel på detta. I princip förändrar denna utveckling inte den te...

Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. I denna upplaga har vissa förändringar gjorts. Vi har fått en ny skollag som trädde i kraft 2011. Skollagen och dess förarbetens skrivningar om arbete med skolans elevhälsa har infogats. Det har också skett en utveckling vad gäller nya neurovetenskapliga diagnoser. En rad nya sådana har föreslagits under de senaste åren och börjat användas i skolan. Vi har tagit med exempel på detta. I princip förändrar denna utveckling inte den tematik vi belyser om hur skolsvårigheter förstås och bearbetas i skolan. Alla dessa nya diagnoser fullföljer den etablerade traditionen av att förlägga skolproblem inuti de barn som inte platsar. Boken vänder sig till alla som arbetar med elevhälsa i skolan. Många läsare har under åren tagit till sig innehållet i Att platsa i en skola för alla. Denna nya upplaga av boken tar upp det faktum att elevhälsans uppdrag ytterligare har förstärkts i den nya skollagen med dess krav på utredning och dokumentation. Dessutom ska elevhälsan arbeta förebyggande hälsofrämjande. Hur kan skolan arbeta med detta komplexa uppdrag? Många väljer att fördjupa sig tillsammans med kollegor i elevhälsoteamet och i lärarrummet. Till sin hjälp har läsaren samtalsguiden/studiehandledningen längst bak i boken. Författarna ger också en bakgrund och vidgar perspektivet samt föreslår nya verktyg och tankemodeller för detta viktiga arbete. Att platsa i en skola för alla har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.

      • 1
        11
        Skolan, eleven och samhällsuppdraget
        • 11
          Inledning
        • 14
          Från en skola för eliter till en skola för folket
        • 21
          Att lära och att studera
        • 23
          Att mediera mellan individ och kollektiv
        • Resursanvändning och behov i skolans
        • 25
          dagliga verksamhet
        • 28
          Bokens syfte och upplägg
      • 2
        31
        Segregering och integrering: ett tidlöst dilemma
        • 31
          Inledning
        • 32
          Vem skall få gå i skolan
        • Massutbildning och spänningen
        • 33
          mellan integrering och segregering
        • Från social segregering till
        • 37
          pedagogisk differentiering
        • 40
          Institutionella strategier för att hantera olikhet
        • 45
          Vad anses som normalt respektive avvikande
        • Mot en ”skola för alla
        • 53
          – kategorisering under efterkrigstiden
        • 57
          Konsekvenser av differentiering och segregering
        • 61
          De ”särskilt begåvade” barnen
        • Argument för att segregera och integrera
        • 63
          – den neuropsykiatriska diskursen gör entr
        • ADHD – ett exempel på nutida förklaringar
        • 66
          till skolsvårigheter
        • 68
          Vad är ADHD
      • 3
        Skolsvårigheter och elevhälsa
        • 73
          teoretisk bakgrund och forskningsfält
        • 73
          Inledning
        • 74
          Elevhälsoteamet
        • 83
          Teoretiska utgångspunkter
        • 84
          Narrativitet och elevhälsa
        • Något är fel, något skall förklaras
        • 88
          elevhälsoteamets förklaringar
        • 91
          Institutioner och identitetsskapande
      • 4
        95
        Den empiriska studien – skolor, data och analys
        • 95
          Inledning
        • 96
          Skolor
        • 98
          Data och analys
        • 101
          Forskningsetik
      • 5
        102
        Elevhälsoteamsmöten som praktik
        • 102
          Inledning
        • 104
          Elevhälsoteamsmötenas struktur
        • 104
          Introduktionsfasen
        • 109
          Diskussionsfasen
        • 114
          Konklusionsfasen
        • Kategorisering som praktik: att beskriva
        • 116
          och förklara avvikelse och normalitet
        • 117
          Kategoriseringspraktiker: aktörsperspektiv
        • 123
          Elevers svårigheter och institutionell metaforik
      • 6
        128
        Elevhälsoteamets samtalskultur
        • 128
          Inledning
        • 129
          Hur skolproblem blir elevproblem
        • Definiera problem, hitta lösningar
        • 147
          och relevanta kategorier
        • 155
          Kategorierna löser skolans dilemma
        • 157
          Vilken samtalskultur utvecklas
      • 7
        Elev i svårigheter och förhandlingen
        • 161
          om en diagnos – en fallstudie
        • 161
          Inledning
        • 162
          Rasmus: en fallstudie
        • 177
          Åtgärdsprogram som verktyg
        • 179
          Rasmus skall börja ettan
      • 8
        184
        Att platsa i en skola för alla
        • 184
          Inledning
        • Barns svårigheter, elevhälsoteam
        • 187
          och den diagnostiska kulturen
        • 192
          Vad tillför elevhälsoteamsmötet
        • 193
          Mångprofessionalitet och elevhälsa
        • Dokumentation och kumulativitet
        • 194
          i elevhälsoarbetet
        • 197
          Att beskriva och förklara i elevhälosteamsarbete
        • Loopingeffekter, kategorier och
        • 202
          barns identitetsformering
        • 206
          Att utveckla arbetet i elevhälsoteam
        • 211
          Etik och epistemiskt ansvar
    • 215
      En samtalsguide
    • 226
      Referenslitteratur
    • 237
      Appendix
    • 238
      Författarregister
    • 240
      Sakregister

Information

Författare:
Roger Säljö Eva Hjörne
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144095172
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
37900-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
242

Författare

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

Eva Hjörne

Eva Hjörne är fil dr i pedagogik. Hennes bakgrund innefattar både en socionom- och en lärarutbildning med arbetserfarenhet från barnpsykiatrin, sko...

 ;