Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Att finna balanser
- 7Förord
- 13KAPITEL 1 Yrkets komplexitet och dilemman
- 14Komplexitet
- 18Dilemman
- 22Praktiken kräver teoretiska förenklingar
- 25Praktikens intensitet
- 28Det icke mätbara
- 33Praktikens alla frågor
- 39Kommentarer och tillägg
- 47KAPITEL 2 Andras förväntningar
- 49Olika kulturer
- 49Skillnader i tid
- 51Interkulturella skillnader
- 54Sociala skillnader
- 57Andra hänsyn
- 60Olika åldersgrupper
- 63Olika utbildningstraditioner
- 67Olika ämnen
- 69Kommentarer och tillägg
- 75KAPITEL 3 Den gode läraren
- 78Ämneskompetens
- 80Ämnesdidaktisk kompetens
- 81Identitet
- 82Legitimitet
- 82Prioritet
- 83Vetenskaplig kompetens
- 85Pedagogiskt yrkesspråk
- 86Didaktisk kompetens
- 87Relationen innehåll–syfte
- 89Relationen lärare–elever
- 93Planering
- 95Utvärdering och reflektion
- 97Kommunikativ kompetens
- 99Metodisk kompetens
- 100Metoder
- 101Inlärningsmiljö
- 102Handlag
- 103Praktiska verktyg
- 103Intellektuella verktyg
- 105Arbetsledande kompetens
- 107Social kompetens
- 109Allmänprofessionell kompetens
- 109Relation till yrket och omgivningen
- 110Metaperspektiv och komplexa samband
- 110Till slut
- 112Sammanställning av kompetenserna
- 120Kommentarer och tillägg
- 133KAPITEL 4 Lärarens egna utgångspunkter
- 134Olika syn på uppgiften
- 134Konflikt i ett gymnasieklassrum
- 139Samarbetssvårigheter i förskoleklassen
- 142Lärarsamarbete i en fyra
- 143Olika uppfattningar om vad som är viktigt
- 147Olika syn på undervisningsinnehållet
- 149Olika karaktärer
- 149Olika lärarstuderande
- 153Kommentarer och tillägg
- 159KAPITEL 5 Förändrade lärarroller
- 161Auktoritär eller auktoritet
- 161Ensidig eller ömsesidig respekt
- 163Chef, handledare eller coach
- 164Vilken auktoritet
- 167Förmedling eller upplevelse
- 167”Lära ut” eller låta ”lära sig
- 169Information – kunskap – kompetens
- 171Teknik och biologi eller sociala möten
- 171Då inlärning ansågs leda till utveckling
- 172Då inlärning ansågs förutsätta rätt utvecklingsnivå (mognad
- 173Inlärning och utveckling är ömsesidigt beroende
- 174Brist på information eller överflöd
- 174Att samla eller söka information
- 175Att sovra, strukturera och förhålla sig till information
- 176Moment eller kvaliteter
- 178IT-kompetens
- 182Bestämda, generella och objektivt mätbara kunskaper eller relativa, personliga och subjektiva kunskapskvaliteter
- 185Ensamarbete eller kollegialt samarbete
- 187Från att se på till att se med eleven
- 187Att se på eleven
- 188Att se i eleven
- 188Att se omkring eleven
- 188Att se med eleven
- 190Våra värden eller deras
- 191Lydig eller smidig
- 191Improvisation och reflektion
- 192Gud, vi eller jag
- 192Att bli något sedan eller någon nu
- 193Kommentarer och tillägg
- 209KAPITEL 6 Att få hjälp in i yrket
- 210Handledning
- 212Verksamhetsförlagd utbildning
- 215Förhållanden i yrkesutbildningen
- 215Universitets- eller högskoleläraren
- 216Handledaren
- 217Den studerande
- 218Praktiserad teori och teoretiserad praktik
- 219Samtalen
- 219Varför
- 221Vad
- 224Hur
- 225Exempel på samtalsgång
- 228Konsten att urskilja undervisning
- 228Vilka kvaliteter kan uppmärksammas
- 229Lärarens lektion
- 230Elevens lektion
- 231Den lärarstuderandes lektion
- 232Konsten att se allt
- 233Anställd
- 234Mentorn
- 236Adepten
- 238Vanliga yrkesinsikter
- 240Förhållningssätt och relationer
- 244Former och organisation
- 247Fokus och innehåll
- 250Att fortsätta trivas i arbetet
- 250Yrket är utmanande dynamiskt, relationsbaserat och oförutsebart
- 251Resultaten av våra insatser är svåra att mäta
- 252Verksamheten är outtömlig och insatserna gränslösa
- 253Yrket är personligt
- 254Verksamheten är intensiv, snabb och intuitiv
- 255Våra roller är relativa och föränderliga
- 256Beslut fattas ofta via försök och misslyckanden
- 256Yrket är komplext och dilemmabaserat
- 257Kommentarer och tillägg
- 269Litteratur
- 277Personregister
- 279Sakregister
Information
- Författare:
- Lars-Åke Kernell
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144056081
- Utgivningsår:
- 2002
- Revisionsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 7982-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 280