Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att finna balanser

Skickas följande arbetsdag

Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för u...

Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar. Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.

    • 7
      Förord
    • 13
      KAPITEL 1 Yrkets komplexitet och dilemman
        • 14
          Komplexitet
        • 18
          Dilemman
        • 22
          Praktiken kräver teoretiska förenklingar
        • 25
          Praktikens intensitet
        • 28
          Det icke mätbara
        • 33
          Praktikens alla frågor
        • 39
          Kommentarer och tillägg
    • 47
      KAPITEL 2 Andras förväntningar
        • 49
          Olika kulturer
        • 49
          Skillnader i tid
        • 51
          Interkulturella skillnader
        • 54
          Sociala skillnader
        • 57
          Andra hänsyn
        • 60
          Olika åldersgrupper
        • 63
          Olika utbildningstraditioner
        • 67
          Olika ämnen
        • 69
          Kommentarer och tillägg
    • 75
      KAPITEL 3 Den gode läraren
        • 78
          Ämneskompetens
        • 80
          Ämnesdidaktisk kompetens
        • 81
          Identitet
        • 82
          Legitimitet
        • 82
          Prioritet
        • 83
          Vetenskaplig kompetens
        • 85
          Pedagogiskt yrkesspråk
        • 86
          Didaktisk kompetens
        • 87
          Relationen innehåll–syfte
        • 89
          Relationen lärare–elever
        • 93
          Planering
        • 95
          Utvärdering och reflektion
        • 97
          Kommunikativ kompetens
        • 99
          Metodisk kompetens
        • 100
          Metoder
        • 101
          Inlärningsmiljö
        • 102
          Handlag
        • 103
          Praktiska verktyg
        • 103
          Intellektuella verktyg
        • 105
          Arbetsledande kompetens
        • 107
          Social kompetens
        • 109
          Allmänprofessionell kompetens
        • 109
          Relation till yrket och omgivningen
        • 110
          Metaperspektiv och komplexa samband
        • 110
          Till slut
        • 112
          Sammanställning av kompetenserna
        • 120
          Kommentarer och tillägg
    • 133
      KAPITEL 4 Lärarens egna utgångspunkter
        • 134
          Olika syn på uppgiften
        • 134
          Konflikt i ett gymnasieklassrum
        • 139
          Samarbetssvårigheter i förskoleklassen
        • 142
          Lärarsamarbete i en fyra
        • 143
          Olika uppfattningar om vad som är viktigt
        • 147
          Olika syn på undervisningsinnehållet
        • 149
          Olika karaktärer
        • 149
          Olika lärarstuderande
        • 153
          Kommentarer och tillägg
    • 159
      KAPITEL 5 Förändrade lärarroller
        • 161
          Auktoritär eller auktoritet
        • 161
          Ensidig eller ömsesidig respekt
        • 163
          Chef, handledare eller coach
        • 164
          Vilken auktoritet
        • 167
          Förmedling eller upplevelse
        • 167
          ”Lära ut” eller låta ”lära sig
        • 169
          Information – kunskap – kompetens
        • 171
          Teknik och biologi eller sociala möten
        • 171
          Då inlärning ansågs leda till utveckling
        • 172
          Då inlärning ansågs förutsätta rätt utvecklingsnivå (mognad
        • 173
          Inlärning och utveckling är ömsesidigt beroende
        • 174
          Brist på information eller överflöd
        • 174
          Att samla eller söka information
        • 175
          Att sovra, strukturera och förhålla sig till information
        • 176
          Moment eller kvaliteter
        • 178
          IT-kompetens
        • 182
          Bestämda, generella och objektivt mätbara kunskaper eller relativa, personliga och subjektiva kunskapskvaliteter
        • 185
          Ensamarbete eller kollegialt samarbete
        • 187
          Från att se på till att se med eleven
        • 187
          Att se på eleven
        • 188
          Att se i eleven
        • 188
          Att se omkring eleven
        • 188
          Att se med eleven
        • 190
          Våra värden eller deras
        • 191
          Lydig eller smidig
        • 191
          Improvisation och reflektion
        • 192
          Gud, vi eller jag
        • 192
          Att bli något sedan eller någon nu
        • 193
          Kommentarer och tillägg
    • 209
      KAPITEL 6 Att få hjälp in i yrket
        • 210
          Handledning
        • 212
          Verksamhetsförlagd utbildning
        • 215
          Förhållanden i yrkesutbildningen
        • 215
          Universitets- eller högskoleläraren
        • 216
          Handledaren
        • 217
          Den studerande
        • 218
          Praktiserad teori och teoretiserad praktik
        • 219
          Samtalen
        • 219
          Varför
        • 221
          Vad
        • 224
          Hur
        • 225
          Exempel på samtalsgång
        • 228
          Konsten att urskilja undervisning
        • 228
          Vilka kvaliteter kan uppmärksammas
        • 229
          Lärarens lektion
        • 230
          Elevens lektion
        • 231
          Den lärarstuderandes lektion
        • 232
          Konsten att se allt
        • 233
          Anställd
        • 234
          Mentorn
        • 236
          Adepten
        • 238
          Vanliga yrkesinsikter
        • 240
          Förhållningssätt och relationer
        • 244
          Former och organisation
        • 247
          Fokus och innehåll
        • 250
          Att fortsätta trivas i arbetet
        • 250
          Yrket är utmanande dynamiskt, relationsbaserat och oförutsebart
        • 251
          Resultaten av våra insatser är svåra att mäta
        • 252
          Verksamheten är outtömlig och insatserna gränslösa
        • 253
          Yrket är personligt
        • 254
          Verksamheten är intensiv, snabb och intuitiv
        • 255
          Våra roller är relativa och föränderliga
        • 256
          Beslut fattas ofta via försök och misslyckanden
        • 256
          Yrket är komplext och dilemmabaserat
        • 257
          Kommentarer och tillägg
    • 269
      Litteratur
    • 277
      Personregister
    • 279
      Sakregister

Information

Författare:
Lars-Åke Kernell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144056081
Utgivningsår:
2002
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
7982-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
280

Författare

Lars-Åke Kernell

Lars-Åke Kernell arbetar på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Han föreläser både inom och utom skolor och univers...

 ;