
Ungdomars fritidsaktiviteter
Redaktörernas tack 11
1 Inledning 13
Alireza Behtoui, Fredrik Hertzberg & Anders Neergaard
Fritidsaktiviteter som hot eller löfte 14
Fritidsaktiviteter i olika former 15
Lärande 17
Socialt kapital och social reproduktion 20
Olika sätt att organisera fritidsaktiviteter 23
Vem deltar i fritidsaktiviteter och varför? 25
Deltagandets konsekvenser 27
Antologins upplägg och innehåll 30
Referenser 34
2 Den strukturerade fritiden – en möjlighet till lärande för livet? 37
Torbjörn Forkby, Russell Turner & Kristina Alstam
Inledning 38
Fritiden som arena för lärande 38
Former av lärande 40
Den strukturerade fritidens betydelse bland unga i Sverige idag 44
Analyssätt 47
Resultat 49
Sammanfattning och diskussion 51
Referenser 54
3 Vem deltar på fritidsgården? 59
Om ungas deltagande, delaktighet och engagemang i den öppna fritidsverksamheten
Isabella Strömberg
Inledning 59
Hur och var studien genomförts 61
Etnografiskt fältarbete som arbetssätt 62
Om begreppet deltagande 63
Fritidsgårdar – från riskprevention till främjande arbete? 65
Vilka ungdomar är det som går till fritidsgården? 67
Björnbacken 68
Väven i Centrum 70
Framväxten av Väven 71
Deltagande och delaktighet – engagemang som förändrar livet 72
Att bli delaktig i eller ta del av 74
Berättelsen om förebilden och vem som passar in på fritidsgården 75
Deltagande utan delaktighet – om engagemang som inte tas tillvara 76
Det fysiska rummet som arena 77
Att vara eller inte vara en ledare 78
Ledare utan mandat? 79
Deltagande utan vare sig delaktighet eller engagemang 81
Idrottsintresse med förhinder 83
Vikten av att inte vara en ”lallare” 84
Deltagande och delaktighet – i vad? 86
Marcus, fritidsgården och skolan 87
Att vara delaktig på olika sätt 89
Sammanfattning och diskussion 90
Referenser 92
4 Lärande, inkludering och konkurrensen om ungdomars fritid 95
Fredrik Hertzberg
Inledning 95
Lärande, inkludering och erbjudande 97
Reflektioner kring metod och metodologi 100
Skola, område och intervjupersoner 101
Fritidssysselsättningar och aktiviteter utanför undervisningen 102
Erbjudande till inkludering 112
En idealiserad bild? 114
Hinder för lärande: när man slutar att delta i sina fritidsaktiviteter 115
Lärarnas och skolledningens perspektiv 119
Sammanfattning och diskussion 123
Referenser 127
Appendix 129
5 Engagemangets positiva kraft 131
Abbas Emami
Inledning 131
Skolmiljön: strukturella villkor och lokala aktörer 133
Engagerade lärare och skolaktiviteter 135
Medborgarskolan 136
Demokratiprojektet 138
Demokrati och samhällsansvar 139
Ny form för elevinflytande 141
Demokratiskola 143
”Det är roligt” 144
Organiserade föräldrar 146
Goda förebilder 149
Skolprestation och medborgerlig bildning 151
Reflektioner – en god spiral 153
Sammanfattning och diskussion 157
Referenser 158
6 Fritidsaktiviteter och utbildningsresultat 161
Alireza Behtoui
Inledning 161
Betydelsen av den specifika svenska kontexten för ungdomarnas fritidsaktiviteter 163
Socialt kapital och olika former av fritidsaktiviteter 165
Datamaterial och metod 168
Resultat 170
Fritidsaktiviteter, skolresultat 172
Faktorer som påverkar deltagande i fritidsaktiviteter 177
Sammanfattning och diskussion 180
Referenser 182
7 Fritidsaktiviteter och ungdomars välbefinnande 185
Sara Ferlander och Alireza Behtoui
Inledning 185
Ungdomars ökade psykiska ohälsa 186
Teoretisk referensram 188
Olika former av socialt kapital 188
Teorier om socialt kapital och hälsa 189
Tidigare forskning 190
Data och mätningar 191
Resultat 194
Sammanfattning och diskussion 198
Psykiskt välbefinnande bland ungdomar 198
Socialt kapital och ungdomars psykiska välbefinnande 199
Slutsatser och rekommendationer 201
Referenser 202
8 Fritid och betyg 205
En undersökning om förhållanden bland ungdomar i Sverige och Ryssland
Olav Nygård & Zhanna Kravchenko
Inledning 205
Utbildning i och utanför skolan i Sverige och Ryssland 208
Ryska ungdomscenter och svenska fritidsgårdar 210
Elever som deltar i fritidsaktiviteter har bättre utbildningsresultat 211
Fritidsaktiviteter återskapar ojämlikhet 212
Data och variabler 214
Ojämlikt deltagande i fritidsaktiviteter 216
Sambandet mellan bakgrund och deltagande 217
Sambandet mellan deltagande och betyg 218
Sammanfattning och diskussion 220
Referenser 223
Appendix 225
9 Kan deltagande i föreningslivet minska samhällelig ojämlikhet? 227
Anders Neergaard
Inledning 228
Ojämlikhet och kontrastratifieringsprocesser 230
Stratifiering och ett teoretiskt perspektiv på kontrastratifiering 233
Kontrastratifiering och en mindre fallstudie av en skola 237
Kontrastratifiering och en längre berättelse 242
Sammanfattning och diskussion 246
Referenser 249
10 Epilog – Ungdom, fritid och medborgargörande 253
Aleksandra Ålund
Att hantera utsattheten 254
Ortenrörelsen 256
Platskamp 257
Antirasism som ungas politiska självpositionering 258
Medborgerlig delaktighet, bildning och det civila samhället 259
Referenser 261
Sakregister 263
Vill du veta mer?
Läs artikeln i DN Debatt med några av bokens författare.
Information
- Redaktörer:
- Alireza Behtoui Fredrik Hertzberg Anders Neergaard
- Kapitelförfattare:
- Kristina Alstam Abbas Emami Sara Ferlander Torbjörn Forkby Zhanna Kravchenko Olav Nygård Isabella Strömberg Russell Turner Aleksandra Ålund
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144129242
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40182-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 264