Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skola och medborgarfostran

- mellan pedagogik, vetenskap och moral
Skickas följande arbetsdag

Skola och medborgarfostran

- mellan pedagogik, vetenskap och moral

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skola och medborgarfostran behandlar den svenska enhetsskolans historia från 1900-talets början fram till 1960-talet och etablerandet av grundskolan. När utvecklingen mot enhetsskola under olika perioder hakade i dominerande idéströmningar – som hygienismen, eugeniken, progressivismen och nya idéer inom medicin, psykologi och psykiatri – skapades förutsättningar för att fostra de framtida medborgarna i en mer enhetlig riktning. I bokens olika kapitel följer vi den skolpolitiska processen und...

Skola och medborgarfostran behandlar den svenska enhetsskolans historia från 1900-talets början fram till 1960-talet och etablerandet av grundskolan. När utvecklingen mot enhetsskola under olika perioder hakade i dominerande idéströmningar – som hygienismen, eugeniken, progressivismen och nya idéer inom medicin, psykologi och psykiatri – skapades förutsättningar för att fostra de framtida medborgarna i en mer enhetlig riktning. I bokens olika kapitel följer vi den skolpolitiska processen under perioden med fokus på olika fostrans- och medborgarideal och de idéer, metoder och åtgärder som utvecklades för att förverkliga dem. Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans historia och dess medborgarfostrande roll.

Förord 9

Johannes Westberg

Referenser 17

                     1. Medborgarfostran, styrningskonst och skolans historia 19

Inledning 19

Medborgarfostran: att skapa goda medborgare 20

Bokens fokus och övergripande frågor  26

Samhällsomvandling och en ny styrningskonst 27

Från suverän makt till biomakt och disciplinär makt  30

Skolan i en biopolitisk och disciplinär kontext  32

Skolgång för alla – en mer komplicerad historia 39

En skolhistorisk översikt 39

Folkundervisning före skolan 41

En gemensam skola  42

Visionen om bottenskolan och vägen till enhetsskolan 45

Bokens disposition 48

                     2. Hälsa, begåvning och karaktär för nationens skull 51

Inledning 51

Reglering av hälsa och kön  51

Reglering av begåvning 56

Att separera de begåvade från de obegåvade 57

Begåvningsdifferentieringen och vetenskapen  59

Hanteringen av de mindre begåvade – hjälpklass och svagklass 62

En karaktärsfast medborgare för nationens skull 65

Att avgöra rätt tidpunkt för differentieringen 67

Den önskvärda medborgaren: Hälsa, begåvning och karaktär 69

                     3. Skolan, eugeniken och ”tattarproblemet” 73

Inledning 73

Eugeniken och förbättringen av befolkningen 74

”Tattarfrågan” som samhällsproblem  75

Tattarna, begåvning och skolans roll 77

Manne Olanders undersökning av tattarna och skolan 77

Att finna lösningar på tattarproblemet 82

Från tattarproblemet till zigenarfrågan 86

Den bristfälliga medborgaren 87

                    

4. Att skapa en demokratisk medborgare 91

Inledning 91

Den progressivistiska pedagogikens genombrott 92

En demokratisk medborgare 95

Vetenskapens roll i skapandet av demokratiska medborgare 97

Psykologins centrala roll för skolans medborgarfostran 101

En fri och självständig medborgare 102

Behovet av en fast hand (trots allt) 106

Skapandet av en allsidigt utvecklad medborgare 108

Den önskvärda medborgaren – demokrati, vetenskap och samhällsnytta  112

                     5. Hanteringen av de svårfostrade eleverna 119

Inledning 119

Disciplinproblemen bland barn och unga 120

Disciplinproblemens politisering 122

En vidgad och förstärkt disciplinering  125

Den politiska (icke-)lösningen på agafrågan 129

Psykologiseringen av skolans disciplinproblem 130

Disciplinering genom förtrolighet och samarbete 133

Den disciplinerade medborgaren 137

                    6. Mellan pedagogik, vetenskap och moral 141

Inledning 141

Skolan och biopolitiken 141

Skolan som fixare av allehanda samhällsproblem 143

Massutbildning och sorteringens grundläggande villkor 144

Biopolitikens mörka sida 146

Skolan och den disciplinära makten 149

Drömmen om skolan som gemensam och likvärdig 153

Referenser 159

Register 171

Information

Författare:
Thom Axelsson Jonas Qvarsebo
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121444
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
39719-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
173

Författare

Thom Axelsson

Thom Axelsson (f. 1971), docent i utbildningsvetenskap och verksam som universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. Axelsson fo...

Jonas Qvarsebo

Jonas Qvarsebo är docent i utbildningsvetenskap vid Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet. Hans forskning rör barndom, ungdom, fos...

 ;

Skola och medborgarfostran behandlar den svenska enhetsskolans historia från 1900-talets början fram till 1960-talet och etablerandet av grundskolan. När utvecklingen mot enhetsskola under olika perioder hakade i dominerande idéströmningar – som hygienismen, eugeniken, progressivismen och nya idéer inom medicin, psykologi och psykiatri – skapades förutsättningar för att fostra de framtida medborgarna i en mer enhetlig riktning. I bokens olika kapitel följer vi den skolpolitiska processen und...

Skola och medborgarfostran behandlar den svenska enhetsskolans historia från 1900-talets början fram till 1960-talet och etablerandet av grundskolan. När utvecklingen mot enhetsskola under olika perioder hakade i dominerande idéströmningar – som hygienismen, eugeniken, progressivismen och nya idéer inom medicin, psykologi och psykiatri – skapades förutsättningar för att fostra de framtida medborgarna i en mer enhetlig riktning. I bokens olika kapitel följer vi den skolpolitiska processen under perioden med fokus på olika fostrans- och medborgarideal och de idéer, metoder och åtgärder som utvecklades för att förverkliga dem. Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans historia och dess medborgarfostrande roll.

Information

Författare:
Thom Axelsson Jonas Qvarsebo
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187556
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
39719-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Thom Axelsson

Thom Axelsson (f. 1971), docent i utbildningsvetenskap och verksam som universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. Axelsson fo...

Jonas Qvarsebo

Jonas Qvarsebo är docent i utbildningsvetenskap vid Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet. Hans forskning rör barndom, ungdom, fos...

 ;