Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skola och medborgarfostran

Skola och medborgarfostran
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 9
Johannes Westberg
Referenser 17
1. Medborgarfostran, styrningskonst och skolans historia 19
Inledning 19
Medborgarfostran: att skapa goda medborgare 20
Bokens fokus och övergripande frågor 26
Samhällsomvandling och en ny styrningskonst 27
Från suverän makt till biomakt och disciplinär makt 30
Skolan i en biopolitisk och disciplinär kontext 32
Skolgång för alla – en mer komplicerad historia 39
En skolhistorisk översikt 39
Folkundervisning före skolan 41
En gemensam skola 42
Visionen om bottenskolan och vägen till enhetsskolan 45
Bokens disposition 48
2. Hälsa, begåvning och karaktär för nationens skull 51
Inledning 51
Reglering av hälsa och kön 51
Reglering av begåvning 56
Att separera de begåvade från de obegåvade 57
Begåvningsdifferentieringen och vetenskapen 59
Hanteringen av de mindre begåvade – hjälpklass och svagklass 62
En karaktärsfast medborgare för nationens skull 65
Att avgöra rätt tidpunkt för differentieringen 67
Den önskvärda medborgaren: Hälsa, begåvning och karaktär 69
3. Skolan, eugeniken och ”tattarproblemet” 73
Inledning 73
Eugeniken och förbättringen av befolkningen 74
”Tattarfrågan” som samhällsproblem 75
Tattarna, begåvning och skolans roll 77
Manne Olanders undersökning av tattarna och skolan 77
Att finna lösningar på tattarproblemet 82
Från tattarproblemet till zigenarfrågan 86
Den bristfälliga medborgaren 87
4. Att skapa en demokratisk medborgare 91
Inledning 91
Den progressivistiska pedagogikens genombrott 92
En demokratisk medborgare 95
Vetenskapens roll i skapandet av demokratiska medborgare 97
Psykologins centrala roll för skolans medborgarfostran 101
En fri och självständig medborgare 102
Behovet av en fast hand (trots allt) 106
Skapandet av en allsidigt utvecklad medborgare 108
Den önskvärda medborgaren – demokrati, vetenskap och samhällsnytta 112
5. Hanteringen av de svårfostrade eleverna 119
Inledning 119
Disciplinproblemen bland barn och unga 120
Disciplinproblemens politisering 122
En vidgad och förstärkt disciplinering 125
Den politiska (icke-)lösningen på agafrågan 129
Psykologiseringen av skolans disciplinproblem 130
Disciplinering genom förtrolighet och samarbete 133
Den disciplinerade medborgaren 137
6. Mellan pedagogik, vetenskap och moral 141
Inledning 141
Skolan och biopolitiken 141
Skolan som fixare av allehanda samhällsproblem 143
Massutbildning och sorteringens grundläggande villkor 144
Biopolitikens mörka sida 146
Skolan och den disciplinära makten 149
Drömmen om skolan som gemensam och likvärdig 153
Referenser 159
Register 171
Information
- Författare:
- Thom Axelsson Jonas Qvarsebo
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144121444
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 39719-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 173
Information
- Författare:
- Thom Axelsson Jonas Qvarsebo
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144187556
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 39719-SB01
- Upplaga:
- Första