Organisationer, samhälle och globalisering
Innehållsförteckning
Information
- Författare:
- Göran Ahrne Apostolis Papakostas
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144096209
- Utgivningsår:
- 2002
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 8073-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 224
Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
På torsdag 13/11 och fredag 14/11 görs inga utleveranser, på grund av inventering. Du kan beställa som vanligt från oss, men produkterna skickas inte förrän på måndag 17/11 när leveranserna kommer igång igen. Just nu har vi problem med Google Pay och Apple Pay, vänligen försök med annat betalningsalternativ.
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Det sägs ofta att vi lever i en tid av stora och snabba förändringar. Ändå är det mycket som vi känner igen från förr. I denna bok analyseras ett samhällsliv där ingenting är som det varit men där ingenting heller blir helt förändrat. Bokens författare beskriver förändring som ett samspel mellan parallella processer av tröghet och förnyelse. Genom att se samhället som ett socialt landskap som till stor del består av organisationer, beskrivs en växelverkan mellan hur gamla organisationers tröghet och rationaliseringar skapar utrymmen för nya organisationer. I spänningen mellan tröghet och förnyelse, och mellan flyttnings- och spridningsprocesser, blir världen mer sammanlänkad. Resultatet blir inte ett nytt utan ett tätare samhälle, med både gamla välkända och nya överraskande inslag. Nya organisationer tillkommer mellan eller vid sidan av de gamla, och nya relationer mellan organisationer uppstår. I boken analyseras ett antal fallstudier av olika organisationer och deras framväxt, såsom Ikea, Metro, McDonald’s, Anonyma Alkoholister, Miljöpartiet och Innebandyförbundet. I denna andra upplaga har analysen kompletterats med tre fallstudier av organisationer som alla funnit ett nytt utrymme genom internet och blivit på en gång globala och en del av vardagsverkligheten för många människor: Amazon, Google och Wikipedia. I den andra upplagan anknyts diskussionen även till nya teoretiska bidrag och aktuell forskning inom området.
Göran Ahrne är professor emeritus vid Sociologiska institutionen vid Stockholms universitet. Han är också forskare vid Score (Stockholms centrum fö...
Apostolis Papakostas är professor i sociologi vid Södertörns högskola. Han är verksam vid Centrum för Östersjö- och Östeuropaforskning (CBEES) som ...
För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.