Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Kriskommunikation

Skickas följande arbetsdag

Kriser tar stor plats i medierna och kan handla om allt från naturkatastrofer till politiker eller verksamheter som rätt eller orätt råkar i blåsväder. Den här boken handlar om organisationer i kris och hur kommunikationen sker i dessa situationer – vem kommunicerar, hur och varför? Boken är en introduktion till hur forskningen förstår och undersöker kriser och kriskommunikation. Målet för denna forskning är att bidra till en bättre förståelse av kommunikationssituationen och vad som påverkar...

Kriser tar stor plats i medierna och kan handla om allt från naturkatastrofer till politiker eller verksamheter som rätt eller orätt råkar i blåsväder. Den här boken handlar om organisationer i kris och hur kommunikationen sker i dessa situationer – vem kommunicerar, hur och varför? Boken är en introduktion till hur forskningen förstår och undersöker kriser och kriskommunikation. Målet för denna forskning är att bidra till en bättre förståelse av kommunikationssituationen och vad som påverkar den, hur kommunikationen tolkas och konsekvenserna för samhället. Kriskommunikation är främst avsedd för studenter i medie- och kommunikationsämnen, men är också intressant för yrkesverksamma som önskar en kort introduktion till området kriskommunikation.

    • 5
      Förord
    • 7
      Introduktion – samhällskriser, förtroendekriser och personliga ”kriser”
  • Del I Krisdefinitioner och kristeorier
      • 1
        13
        Fenomenet kris
      • 2
        31
        Kriser och organisationer
      • 3
        39
        Kriskommunikations­forskningens viktigaste teorier
      • 4
        67
        Krismedvetenhet och krishantering när samhället drabbas av en kris
  • Del II 
”Före, under, efter”: om förskjutningen av kriskommunikationens fokus
      • 5
        85
        Förkrisfasen
      • 6
        99
        Krisfasen
      • 7
        111
        Efterkrisfasen
    • 119
      Epilog
    • 123
      Litteratur
    • 129
      Person- och sakregister

Författaren menar att kriskommunikation i vidare bemärkelse är något som varje organisation och myndighet måste ägna sig åt hela tiden samt anlägga ett helhetsperspektiv. ”Det kommunikativa handlandet” är nödvändigt och ska äga rum före, under och efter en kris. Ämnet är i sig fascinerande och dramatiskt tacksamt att hantera och trots att ”alla” vet hur en organisation ska agera går det ofta galet. Överraskande lättillgänglig, balanserad och väl lämpad även för praktiker.

Information

Författare:
Orla Vigsø
Översättare:
Lisa Sjösten
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114101
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39308-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
131

Författare

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

 ;