Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Krisen inifrån

Skickas följande arbetsdag

Den här boken är den första som handlar om intern kriskommunikation. Författarna introducerar och diskuterar kriskommunikation utifrån ny forskning. De belyser sina resonemang med empiriskt material från ett forskningsprojekt vid Skånes universitetssjukhus, men exemplen har en allmän karaktär och är giltiga för olika slags organisationer. Boken ger svar på frågor som: • Hur gör man för att uppmärksamma risker och misstag som kan leda fram till en organisationskris? • Hur hanterar medarbetare...

Den här boken är den första som handlar om intern kriskommunikation. Författarna introducerar och diskuterar kriskommunikation utifrån ny forskning. De belyser sina resonemang med empiriskt material från ett forskningsprojekt vid Skånes universitetssjukhus, men exemplen har en allmän karaktär och är giltiga för olika slags organisationer. Boken ger svar på frågor som: • Hur gör man för att uppmärksamma risker och misstag som kan leda fram till en organisationskris? • Hur hanterar medarbetare den dubbla rollen som både mottagare av information och sändare av budskap till externa aktörer under en kris? • Vilken betydelse har ledarskap och medarbetarskap för krishanteringen? • Hur skapas de bästa förutsättningarna för lärande efter en kris? Bokens målgrupp är i första hand studenter i kommunikationsämnen vid universitet och högskolor, men boken är givande för alla med intresse för organisationskriser, kommunikation och ledarskap, samt för praktiker som berörs av och arbetar med krishantering och kriskommunikation.

    • 7
      Förord
    • 9
      Inledning
        • 11
          Stort fokus på det externa perspektivet
        • 13
          Det viktiga inifrånperspektivet
        • 15
          Krishantering som något exceptionellt eller integrerat i organisationens utveckling?
        • 16
          Fallorganisationen som studerades
        • 18
          Målgruppen för boken
        • 19
          Bokens kapitel
      • 1
        21
        Kris och kommunikation
        • 23
          Kris
        • 27
          Organisationer och kriser
        • 28
          Risker och kriser
        • 32
          Varför sker kriser?
        • 34
          Krishantering – crisis management
        • 35
          En övertro på krisplaner
        • 38
          Krisfaser och tidigare forskning i kriskommunikation
      • 2
        43
        Perspektiv på kriser och kris­kommunikation
        • 45
          Perspektiven i forskningen
        • 46
          Det snäva, informationsorienterade synsättet
        • 48
          Det breda, meningsorienterade synsättet
        • 51
          Perspektiven i praktiken
        • 52
          De anställdas perspektiv
        • 54
          Den formella synen på kris
      • 3
        57
        Intern kriskommunikation
        • 59
          Vad är intern kriskommunikation
        • 61
          Tidigare forskning om intern kriskommunikation – en översikt
        • 67
          Medarbetarna – en viktig och speciell aktör
        • 70
          Målen med intern kriskommunikation
        • 72
          Olika faser kräver olika typer av internkommunikation
      • 4
        77
        Ledare och medarbetare: perspektiv och roller
        • 79
          Splittrad forskning
        • 80
          Chefskap kontra ledarskap i relation till kriser
        • 83
          Krisledarens 10 uppgifter
        • 85
          Olika perspektiv på ledarskap
        • 85
          Egenskaper, stil och situationsberoende
        • 88
          Ledare som visionärer och meningsskapare – det heroiska ledarskapet
        • 89
          Kollaborativt ledarskap – det postheroiska ledarskapet
        • 91
          Skapa mening genom inramning
        • 93
          Exempel på frånvaro av inramning
        • 95
          Exempel på aktiva försök till inramning – problemkonstruktion
        • 98
          Medarbetarnas betydelse
        • 98
          Medarbetarna i högt tillförlitliga organisationer
        • 101
          Organisationskulturen och medarbetarna
      • 5
        105
        Anticipation – konsten att söka efter svaga signaler
        • 107
          Vi gör alla misstag
        • 109
          Misstag på sjukhus och avvikelsehantering
        • 111
          Vad säger forskningen?
        • 113
          The normal accident theory **(NAT)**
        • 115
          The high-reliability organization theory **(HRO)**
        • 116
          Säkerhetskultur
        • 118
          Lära av misstagen
        • 120
          Anticipation och resiliens
        • 122
          Organisationstystnad och uppåtgående negativ information
        • 128
          Ledarskapets stora betydelse
      • 6
        133
        Resiliens – konsten att hantera kriser och lärande
        • 135
          ||Resiliens
        • 136
          Organisatorisk resiliens
        • 137
          Tvetydighet, meningsskapande och kloka organisationer
        • 141
          Förväntningar, planer och blinda fläckar
        • 143
          Tolkning av information
        • 144
          Kriser och organisationslärande
        • 145
          Tidig forskning och det traditionella synsättet
        • 147
          Sociokulturellt perspektiv på organisationslärande
        • 150
          Kriser och lärande
        • 151
          Hinder för lärande
        • 157
          Framväxande lärandestrategi
        • 158
          Tre former av lärande i efterkrisfasen
      • 7
        161
        Vad kan vi lära oss och hur gör vi?
        • 163
          ||Kriskommunikation
        • 165
          Både-och-tänkande
        • 167
          Att hantera oväntade händelser
        • 168
          Improvisation
        • 169
          Paradoxala spänningar
        • 174
          Lärdomar om internkommunikation före, under och efter krisen
        • 175
          Före krisen
        • 179
          Under krisen
        • 183
          Efter krisen
      • 8
        187
        Kort om metod
        • 189
          Fallstudier
    • 193
      Om författarna
    • 195
      Referenser
    • 213
      Person- och sakregister

Boken är välskriven, pedagogiskt upplagd och är ett värdefullt redskap för hur man gör för att uppmärksamma risker och misstag som kan leda till en organisationskris.

Information

Författare:
Mats Heide Charlotte Simonsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144109428
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39043-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Mats Heide

Mats Heide är professor i strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg, Lunds universitet. Han har ett brett forskningsintresse inom området str...

Charlotte Simonsson

Charlotte Simonsson är prefekt, lärare och forskare vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet. Såväl ...

 ;