Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att skriva barn- och ungdomslitteratur

Skickas följande arbetsdag

Den som skriver barn- och ungdomslitteratur behöver både kunskap om litterära verktyg och insikter i hur andra författare har löst berättartekniska problem. Att skriva barn- och ungdomslitteratur behandlar skrivandets hantverk samtidigt som den utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv fördjupar förståelsen för hur man skriver i olika genrer för en ung läsekrets. Boken tar bland annat upp vad som kännetecknar en berättelse för barn och ungdomar och hur den skrivs: Vad har den för egenar...

Den som skriver barn- och ungdomslitteratur behöver både kunskap om litterära verktyg och insikter i hur andra författare har löst berättartekniska problem. Att skriva barn- och ungdomslitteratur behandlar skrivandets hantverk samtidigt som den utifrån ett litteraturvetenskapligt perspektiv fördjupar förståelsen för hur man skriver i olika genrer för en ung läsekrets. Boken tar bland annat upp vad som kännetecknar en berättelse för barn och ungdomar och hur den skrivs: Vad har den för egenart, vad skiljer den från vuxenlitteratur, och hur skapar man ett tilltal som passar unga? Genrer som fantasy, magisk realism och historiska berättelser behandlas, men också gränsgenrer och gränsmedier som fan fiction, datorspel och filmmanus. Här diskuteras också strategier för att gestalta det hotfulla eller svåra moraliska dilemman samt hur man kan undvika genusfällor. Att skriva barn- och ungdomslitteratur vänder sig till alla som är intresserade av barn- och ungdomslitteratur och som vill utveckla sitt eget skrivande. Den är avsedd för kurser i kreativt skrivande, men lämpar sig också i fortbildning för lärare, bibliotekarier och andra som vill fördjupa sin förståelse för barn- och ungdomslitteratur.

      • 9
        Förord
      • 1
        11
        Att skriva barn- och ungdomslitteratur
        • 11
          Om skrivandets hantverk
        • 14
          Astrid Lindgrens barnbokssyn och inflytande
        • 17
          Att läsa för att skriva
        • 21
          En barnbok tar form
        • 23
          Vuxna skriver för barnläsare
    • 27
      Litteratur
      • 2
        29
        Att skriva fram ett barnperspektiv
        • 29
          Begrepp som hjälper tanken
        • 33
          Att anlägga ett barnperspektiv
        • 36
          Att gestalta ett barnperspektiv
    • 38
      Litteratur
      • 3
        41
        ”Sätt dig under ett blommande äppelträd” Om att fiktionalisera barndomsminnen
        • 43
          Barn och barndom
        • 44
          Barndomsminnen och föreställningar om barn och barndom
        • 48
          Att minnas sin barndom
        • 50
          Att aktivera autentiska barndomsminnen
        • 52
          Att låta minnen flyga en sväng
        • 54
          Att förena närhet och distans
        • 57
          Att skriva i grupp
        • 59
          Åter till äppelträdet
    • 60
      Litteratur
      • 4
        63
        Fantasylitterära genredrag och retoriska strategier för fantasyförfattare
    • 64
      Att definiera fantasylitteratur
        • 69
          Fyra retoriska strategier
        • 76
          Att bygga trovärdiga alternativa världar
        • 77
          Spelet mellan distans och närhet: en balansakt
    • 79
      Redskap för att författa fantasylitteratur
    • 80
      Litteratur
      • 5
        83
        Magisk realism som kreativ utmaning
    • 84
      Magisk realism och barn- och ungdomslitteratur
        • 87
          Makt, förtryck och empatisk kraft i gestaltningen av relationer mellan djur och människa
        • 91
          Symboler som berättartekniskt redskap för emotionell anknytning och ifrågasättande
        • 95
          Den magiska realismens kreativa potential
    • 96
      Litteratur
      • 6
        99
        Skrivande, läsande och ecoliteracy
    • 99
      Litteratur och ecoliteracy
        • 100
          Estetik och politik
        • 103
          Naturdiktning
        • 104
          Människa och djur
        • 107
          Klimat- och miljöproblem
        • 109
          Att skriva naturen
    • 110
      Litteratur
      • 7
        113
        Den historiska berättelsen i förändring
        • 113
          Den historiska romanen
        • 116
          Tidens betydelse
        • 118
          Att bygga en värld
        • 120
          Att skapa karaktärer
        • 123
          Historiesyn
        • 125
          Nya utmaningar
    • 125
      Litteratur
      • 8
        127
        Steampunk för unga läsare – ångdriven teknik och samhällskritik
        • 127
          Att konstruera en tid
        • 129
          Vanliga inslag i steampunk
        • 132
          Svensk steampunk för unga läsare
        • 135
          Steampunk i Göteborg och Stockholm
    • 138
      Litteratur
      • 9
        141
        Skrämmande brist på originalitet – gotikens meningsskapande klichéer
        • 142
          Gotikens klichéer
        • 144
          Klichéer i Dan Höjers noveller
        • 147
          Att skriva med klichéer
        • 148
          Klichéer som tillgång
    • 149
      Litteratur
      • 10
        151
        Vilse, förtvivlad, ond – att skriva fram det oskrivbara
    • 151
      Att skriva om känslor i barn- och ungdomslitteraturen
        • 154
          När ungdomar förlorar kontroll – Eddi och Alex
        • 157
          Att forma en ambivalent karaktär – Sascha
        • 161
          Att känna för en mördare – Jennifer, Lori och Eric
        • 164
          Att skriva om det ”oskrivbara"
    • 166
      Litteratur
      • 11
        169
        Bilderboksskapande som gränsöverskridande samspel
        • 169
          Bild och ord i samspel
        • 171
          Bilderbokens egenart
        • 173
          Bilderbokens konstnärliga förutsättningar
        • 176
          Teoretiska perspektiv på bilderboken
        • 179
          Bilderboken i gränslandet mellan tradition och förnyelse
        • 181
          Kunskap och kreativitet i förening
    • 181
      Litteratur
      • 12
        183
        Att undvika genusfällor i bilderboken
        • 185
          Dolda genuskonstruktioner
        • 186
          Att köna
        • 188
          Olika kön – olika egenskaper
        • 190
          Frånvarande fäder
        • 191
          Att göra aktiva val
    • 192
      Litteratur
      • 13
        193
        Pixi – bilderböcker i pocketformat för de yngsta läsarna
        • 193
          Pixi-boken på bokmarknaden
        • 195
          Utgivningen av Pixi-böcker
        • 198
          Att skriva en Pixi-bok
        • 202
          Träna hantverket
    • 203
      Litteratur
      • 14
        205
        Mina eller våra karaktärer?
        • 205
          Vem äger karaktärerna?
        • 206
          Att skriva fanfiction
        • 208
          Pappersfigurer eller personer av kött och blod?
    • 211
      Litteraturens ägarskap
        • 214
          Skolan och kreativt skrivande
        • 216
          Det öppna verket
    • 216
      Litteratur
      • 15
        219
        När den lekande människan gör fantasy verklig
        • 219
          Medier och berättande
        • 220
          Fantasyvärldar och spelifiering
    • 222
      Att skapa autenticitet genom referenser: fantasy som impuls
    • 224
      Att skapa autenticitet genom referenser: kulturarv och historia
        • 227
          Klichéer med eller utan twist
        • 229
          Fantasi och verklighet förenas i fantasy
    • 229
      Litteratur
      • 16
        231
        Skrattet som fastnar i halsen: att i bok och film gestalta det skrämmande för barn (Coraline)
        • 231
          Adaption och att skriva för film
        • 233
          Handling
        • 234
          Coraline, en barnbok?
        • 234
          Den tilltänkta publiken: stop motion
        • 235
          Från bok till film
        • 238
          Karaktärerna
        • 244
          Att skriva om och filma det skrämmande för barn
        • 245
          Från ett medialt uttryck till ett annat
        • 246
          Litteratur
      • 249
        Bokens författare
      • 253
        Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet

Information

Redaktörer:
Helene Ehriander
Kapitelförfattare:
Malin Alkestrand Anna Arnman Katarina Eriksson Barajas Peter Kostenniemi Corina Löwe Martin Malmström Maria Nilson Åsa Nilsson Skåve Linda Piltz Cecilia Trenter
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144128085
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
40113-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
256

Författare

Helene Ehriander

Helene Ehriander är fil. dr och lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för film och litteratur vid Linnéuniversitetet. Hon har i sin forskn...

Katarina Eriksson Barajas

Katarina Eriksson Barajas är professor i pedagogik med inriktning mot didaktik vid Linköpings universitet. Hon forskar mest om fiktion som didaktis...

Martin Malmström

Martin Malmström är FD, lektor i utbildningsvetenskap och postdoktor vid Lunds universitet och intresserar sig i sin forskning främst för skrivande...

Maria Nilson

Maria Nilson är fil. dr och lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning handlar främst om ungdomslitteratur och populärli...

Åsa Nilsson Skåve

Åsa Nilsson Skåve är fil. dr och lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet samt utbildad lärare i svenska, engelska och tyska. Hennes dok...

Cecilia Trenter

Cecilia Trenter är docent i historia vid Linnéuniversitetet. I sin doktors­avhandling Granskningens retorik och historisk vetenskap. Kognitiv ident...

Eva Söderberg

Eva Söderberg är fil. dr och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. Hennes forskning rör främst barn- och ungdomslit...

Åsa Warnqvist

Åsa Warnqvist är fil. dr och forskare vid Svenska barnboksinstitutet. Hennes forskning har framför allt varit inriktad på litteratursociologi och b...

 ;