Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Bild och materialitet

Om föreställningar, synsätt, material och uttryck i målning, teckning och fotogr
Skickas följande arbetsdag

Det finns en mängd handböcker i måleri, teckning och fotografi med inriktning på material, teknik och praktik, liksom en rad teoretiskt reflekterande texter som behandlar bildtolkning. Men något som länge saknats är en bok som på ett övergripande sätt belyser samspelet mellan material, teknik, praktik, motiv, genre och de diskurser som genereras ur detta. Syftet med Bild och materialitet är att fylla detta behov. Genom en rad konkreta analyser av svenska konstverk visar författaren hur bilder...

Det finns en mängd handböcker i måleri, teckning och fotografi med inriktning på material, teknik och praktik, liksom en rad teoretiskt reflekterande texter som behandlar bildtolkning. Men något som länge saknats är en bok som på ett övergripande sätt belyser samspelet mellan material, teknik, praktik, motiv, genre och de diskurser som genereras ur detta. Syftet med Bild och materialitet är att fylla detta behov. Genom en rad konkreta analyser av svenska konstverk visar författaren hur bilders textuella och visuella dimensioner samspelar. Bokens genomgående tema är att material och tekniker bidrar till att skapa föreställningar och synsätt som präglar västerländska förhållningssätt till bildkonst. Boken inleds med en diskussion om bildkonstens materiella uttrycksmöjligheter och hur dessa kan relateras till betraktare och konstnär. Därefter följer bokens tre huvudavsnitt där måleriet, teckningens och fotografiets mest grundläggande material, tekniker och praktiker beskrivs och sätts in i en historisk och estetisk-filosofisk kontext. Bild och materialitet vänder sig i första hand till studenter i konstvetenskap och angränsande ämnen. Den är även lämplig som litteratur för mer praktiskt inriktade bildstudier, exempelvis för blivande bildlärare och på konstskolor. Boken ger också en fördjupad överblick för andra konstintresserade läsare.

      • 9
        Förord
      • 13
        Inledning
        • 14
          En samsyn
        • 15
          Metodiska angreppssätt
        • 17
          Teoretisk anknytning
        • 17
          Performativitet
        • 19
          Materialitet
        • 22
          Diskurs
        • 25
          Fenomenologi
        • 27
          Forskningsläge
        • 30
          Bildmaterial
        • 30
          Bokens uppläggning
      • 1
        31
        Mediespecifika fenomen
        • 39
          Begreppen bild, objekt och medium
        • 40
          Samtidskonst och medier
        • 41
          Material, form och materialitet
        • 44
          Bilddiskurser
        • 45
          Representation och presentation
        • 47
          Uttryck
        • 50
          Den sanna bilden – original och kopia
        • 53
          Ett par seendepraktiker
      • 2
        55
        Måleri
        • 57
          Den måleriska tankevärlden
        • 57
          Måleri som kropp, plats och rum
        • 64
          Det ytmässiga
        • 68
          Konstnärens verktyg
        • 74
          Färg och ljus
        • 86
          Måleriets status
        • 90
          Oljemåleri – tradition och uppbrott
        • 90
          Det polykroma och det monokroma
        • 95
          Den långsamma processen
        • 98
          Horisontellt kontra vertikalt måleri
        • 100
          Material och teknik
        • 103
          Ateljé och akademi
        • 106
          Historiska nedslag och återblickar
        • 107
          Den snabbtorkande akrylmålningen
        • 108
          Tempera – det sammetstorra måleriet
        • 111
          Akvarell – genomskinlighetens konstart
        • 111
          Mediets paradoxer
        • 114
          Praktik
        • 119
          Material och teknik
        • 122
          Historiska nedslag och återblickar
        • 133
          Gouachemåleriet och dess färgtäthet
        • 134
          Pastell – det tecknade måleriet
      • 3
        139
        Teckning
        • 141
          Teckning och det ursprungliga
        • 143
          Linjen – spår och gräns
        • 151
          Det monokroma
        • 151
          Praktiken – synsätt och föreställningar
        • 153
          Tillfällighetsteckning och annat
        • 154
          Skiss och studie
        • 159
          Handteckning och ritning
        • 160
          Material och teknik
        • 174
          Historiska nedslag och återblickar
        • 176
          Från renässansens disegno till 1700-talets seenderevolution
        • 177
          Undervisning
        • 179
          Teckningsböcker
        • 180
          Teckning som social plattform
        • 181
          Den vetenskapliga teckningen
        • 184
          Ett förnyat intresse för teckning
      • 4
        189
        Fotografi
        • 191
          Fotografins väsen
        • 194
          Ljus och mörker, svart och vitt
        • 196
          Fotografiskt seende
        • 198
          Ögonblicket och det temporala
        • 199
          Studium och punctum
        • 200
          Fotografi och det verkliga – det avbildade
        • 203
          Dokumentärfotografi
        • 207
          Det privata i det offentliga
        • 210
          Praktik
        • 212
          Digitalt fotografi och digital bild
        • 216
          Historiska nedslag och återblickar
        • 217
          Heliografi, dagerrotypi och kalotypi
        • 219
          Den fotografiska upptäckten sprids
        • 222
          Den idealistiska fotografin
        • 222
          Piktorialism
        • 223
          Fotografisk modernism och postmodernism
      • 231
        Referenser
        • 231
          Otryckta källor
        • 231
          Tidningar
        • 231
          Tryckta källor
      • 237
        Personregister
      • 241
        Bildförteckning

Information

Författare:
Birgitta Mankell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144083476
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36414-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
242

Författare

Birgitta Mankell

Bia Mankell är docent i konst- och bildvetenskap och verksam som lektor vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet.

 ;