Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Forma historia

Metodövningar
Skickas följande arbetsdag

Denna bok innehåller metodövningar i historia. Fokus ligger på hur ny historisk kunskap kan och bör arbetas fram. I sin forskning möter den humanistiska forskaren källor och vetenskaplig litteratur som ska tolkas. Vad händer i det mötet? Vad i texten måste uttolkaren förhålla sig kritisk till? I varje kapitel beskriver och urskiljer författarna en specifik del i forskningsprocessen. Man får lära känna begrepp, definitioner och metoder som kan användas för att bearbeta ett källmaterial. Varje ...

Denna bok innehåller metodövningar i historia. Fokus ligger på hur ny historisk kunskap kan och bör arbetas fram. I sin forskning möter den humanistiska forskaren källor och vetenskaplig litteratur som ska tolkas. Vad händer i det mötet? Vad i texten måste uttolkaren förhålla sig kritisk till? I varje kapitel beskriver och urskiljer författarna en specifik del i forskningsprocessen. Man får lära känna begrepp, definitioner och metoder som kan användas för att bearbeta ett källmaterial. Varje kapitel inne- håller flera övningar med olika svårighetsgrad. Bokens uppbyggnad är progressiv med en stegrad komplexitet från det första avsnittet som resonerar om vad historia är till det sista där studenten själv får pröva på att vara historiker. Boken vänder sig i första hand till studenter i historiska ämnen på universitet och högskolor.

      • 7
        Förord
      • 9
        Inledning
      • Gabriela Bjarne Larsson
      • 10
        Kunskap i källor eller litteratur
      • 11
        Politisk, social och ekonomisk historia samt kulturhistoria
      • 13
        Källkritik för politisk historia
      • 15
        Nya forskningsinriktningar kräver nya metoder
      • 17
        Vetenskaplighet
      • 18
        Denna bok
      • 1
        23
        Att tänka kritiskt om sändaren
        • Gabriela Bjarne Larsson
        • 23
          Texten
        • 25
          Urval
        • 27
          Identifikation
        • 28
          Samtid och historiesyn
        • 30
          Objektivitet och historiesyn
        • 31
          Övning 1 Kristinaövningen
        • 33
          Frågor till övning 1
        • 33
          Text 1 Odhner 1918
        • 38
          Text 2 Falk 1924
        • 42
          Text 3 Kumlien 1955
        • 44
          Text 4 Hildingson 1968
        • 46
          Text 5 Sandberg 1996 (både för frågan om Karl X Gustav och för frågorna om Kristina)
        • 51
          Text 6 Odhner 1918
        • 56
          Text 7 Kumlien 1955
        • 59
          Övning 2 Historiesyn och periodisering
        • 60
          Frågor till övning 2
        • 60
          Text 1 Inledande kapitlet till Nordens historia
        • 66
          Text 1 forts. Innehållsförteckning till Nordens historia
        • 71
          Text 2 Inledningskapitel till Med kjønnsperspektiv på norsk historie
        • 78
          Text 2 forts. Innehållsförteckning för Med kjønnsperspektiv på norsk historie
        • 82
          Text 3 Inledningskapitlet till En svensk historia från vikingatid till nutid
        • 88
          Text 3 forts. Innehållsförteckning till En svensk historia från vikingatid till nutid
      • 2
        91
        Att tänka kritiskt om mottagaren och texten
        • Bo Eriksson och Gabriela Bjarne Larsson
        • 91
          Förförståelse
        • 93
          Genre
        • 94
          Ord, begrepp och definitioner
        • 95
          Empatisk läsning
        • 96
          Tolkningsspiral
        • 97
          Identifikation och kontext
        • 99
          Frågor ger ny kunskap
        • 100
          Övning 1 Tolkningsspiral
        • 101
          Övning 1.1 Mirakelövningen
        • 101
          Frågor till övning 1.1
        • 102
          Text 1.1a Mirakeluppteckning
        • 102
          Text 1.1b Kanonisationsprocess
        • 103
          Text 1.1c Bäärnhielm
        • 106
          Text 1.1d Myrdal
        • 108
          Övning 1.2 Abbotövningen
        • 109
          Frågor till övning 1.2
        • 109
          Text 1.2a Skämtantexten
        • 111
          Text 1.2b Ståhle
        • 112
          Text 1.2c Grimberg
        • 113
          Text 1.2d Lindkvist
        • 114
          Övning 2 Brantings tal
        • 114
          Frågor till övning 2
        • 115
          Text: Varför arbetarrörelsen måste bli socialistisk, av Hjalmar Branting 1886
      • 3
        137
        Frågan avgör källans värde
        • Gabriela Bjarne Larsson
        • 137
          Vad är källor?
        • 142
          Identifikation av källan
        • 143
          Frågor på kvarleveaspekter i källan eller frågor på berättande aspekter i källan?
        • 146
          Källkritik på kvarleveaspekter utifrån vårt exempel
        • 147
          Källkritik på berättande aspekter utifrån vårt exempel
        • 150
          Övning 1 Källkritik på berättande aspekter
        • 150
          Frågor till övning 1a
        • 151
          Källa: Tidningstext
        • 151
          Övning 1b
        • 153
          Frågor till övning 1b
        • 153
          Källa 1 Ericus Olais krönika
        • 157
          Källa 2 Engelbrektskrönikan
        • 165
          Övning 2 Källvärderingsövning
        • 165
          Frågor till övning 2
        • 166
          Källa 1 Domstolsprotokoll
        • 167
          Källa 2 Reseanteckningar
        • 174
          Källa 3 Tidning
        • 178
          Källa 4 Brev
        • 184
          Källa 5 Statistik
        • 185
          Källa 6 Meddelande
        • 189
          Övning 3 Bevillningsfrågan 1789
        • 190
          Frågor till övning 3
        • 191
          Källa 1 Hamilton
        • 195
          Källa 2 Wallqvist
        • 198
          Källa 3 Charlotta
        • 206
          Källa 4 Hochschild
        • 210
          Källa 5 Hjerpe
      • 4
        213
        Frågeställningen avgör metoden
        • Eva Eggeby
        • 213
          Forskningsresultat – inte bara en slump
        • 214
          Att välja metod
        • 215
          Att välja metod är att skaffa sig verktyg
        • 218
          Att systematisera, klassificera och definiera
        • 219
          Kort kurs i statistik
        • 224
          Övning 1, kvantitativ analys: Hur ändrades hushållsstrukturen i kvarteret Stören 7 mellan åren 1885 och 1922?
        • 224
          Frågor till övning 1
        • 225
          Källa Söderskivan
        • 229
          Övning 2, kvalitativ analys: Östra Södermalm vid 1800-talets mitt
        • 229
          Frågor till övning 2
        • 229
          Källa Minnesanteckningar
        • 238
          Övning 3, kvalitativ och kvantitativ analys: Södermalm i olika källor – skillnader och likheter
        • 239
          Frågor till övning 3
        • 240
          Källa Mantalslängder och mantalsuppgifter
      • 5
        247
        Forma historia
        • Gabriela Bjarne Larsson, Eva Eggeby, Bo Eriksson
        • 247
          Presentera källmaterialet genom identifikation
        • 249
          Formulera dina frågor och ditt syfte
        • 250
          Välj metod
        • 251
          Värdera källorna utifrån frågorna
        • 254
          Övning miniuppsats
        • 254
          Frågor till övning 1
        • 255
          Källa 1 Vittnesintyg
        • 259
          Källa 2 Myndighetsansökningar
        • 264
          Källa 3 Historisk berättelse (Historia om de nordiska folken av Olaus Magnus 1555)
        • 268
          Källa 4 Bildporträtt
        • 274
          Källa 5 Reseskildring
        • 280
          Källa 6 Protokoll
        • 289
          Källa 7 Statistik
        • 299
          Referenser
      • 301
        Sakregister

Information

Redaktörer:
Gabriela Bjarne Larsson
Författare:
Eva Eggeby Bo Eriksson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144016351
Utgivningsår:
2002
Artikelnummer:
7570-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
302

Författare

Gabriela Bjarne Larsson

Gabriela Bjarne Larsson är verksam vid Historiska institutionen, Stockholms universitet.

Eva Eggeby

Eva Eggeby är verksamma vid Historiska institutionen, Stockholms universitet.

Bo Eriksson

Bo Eriksson är verksam vid Historiska institutionen, Stockholms universitet.

 ;