
Jämställdhet i akademin

Jämställdhet i akademin
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 7
Inledning 11
Bokens disposition 15
Del I
Politiska ambitioner och jämställdhet som ett flertydigt begrepp
1.Ett långvarigt politiskt uppdrag 29
Inledning 29
1970-tal 29
1980-tal 32
1990-talets första halva – mot ökad självständighet 37
Andra halvan av 1990-talet – ökade politiska krav och mer offensiva
satsningar 49
2000-talet – det första decenniets goda vilja 57
Sammanfattning 62
2.Den forskningspolitiska bakgrunden till JiHU-uppdraget 67
Inledning 67
Nya förutsättningar för jämställdhetsuppdraget 67
Delegationen för jämställdhet i högskolan – inspel från forskare
och praktiker 70
Från ord (1994) till handling (2016) – jämställdhetsintegrering som strategi för högskolor och universitet 73
Forskningspropositionen 2016/2017 76
Rekryteringsmål för kvinnliga professorer 82
Sammanfattning 82
3.Akademisk frihet – den politiska styrningens akilleshäl 87
Inledning 87
Den institutionella friheten 89
Akademisk frihet 94
Meritokrati som kollegial styrteknik och som garant för
akademisk frihet 100
Sammanfattning 106
4.Likhet, likvärdighet eller ”något annat” 109
Jämställdhetsbegreppet som vision och strategi/er
Inledning 109
Vad är problemet? 112
Jämställdhetsintegrering som begrepp – individ eller organisation eller kanske både och? 114
Problemformuleringarnas betydelser för de strategier som utvecklas 117
Jämställdhetsintegrering i internationell forskning 121
Det svenska forskningsperspektivet 132
Sammanfattning 136
Del II
Lärosätenas tolkningar och strategier
5.Lärosätenas organisering och tolkningar av uppdraget 147
Inledning 147
Spårberoenden 150
Förutsättningarna för lanseringen 151
Uppdragets organisering utifrån placeringen på lärosätet 155
Lokal organisering 157
Frågor för HR-avdelningarna och för förvaltningen 161
Tolkningar och preciseringar av uppdraget 174
Handlingsplanerna 174
Tolkningarnas betydelse för de aktiviteter och åtgärder som presenteras 181
Tolkningar av jämställdhetsintegrering hos ansvariga och samordnare 191
Sammanfattning 199
6.Lokal styrning och möjligheter att arbeta utifrån ett förändringsperspektiv 201
Inledning 201
NPM med mål- och resultatstyrning inom akademin 202
En administrativ linjestyrning 208
Styrning genom delegering i linjen 215
Styrtekniker med fokus på ekonomiska incitament
i jämställdhetsarbetet 224
Med allierade på tåget 231
Sammanfattning 236
7.Motstånd – och hur det kan hanteras 241
Inledning 241
Motståndstypologier 244
Att se och förstå motstånd i praktiken 250
Att hantera motstånd 259
Interaktiva metoder för att hantera motstånd 266
Motståndet mot jämställdhet väcker känslor hos dem som jobbar
med frågorna 269
Sammanfattning 271
8.Avslutning – status quo eller nya möjligheter 273
Inledning 273
Den akademiska ”särskildheten” – den institutionella och den
akademiska friheten 276
Proaktiva möjligheter i de forskningspolitiska skrivningarna 279
Centrala begrepp 280
Status quo eller förstärkta möjligheter 284
”Möjliga tecken på ett pågående förändringsarbete” 287
Referenser 299
Register 315
Information
- Författare:
- Birgitta Jordansson Helen Peterson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144155166
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44747-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 319
Information
- Författare:
- Birgitta Jordansson Helen Peterson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144188874
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44747-SB01
- Upplaga:
- Första