Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Jämställdhet i akademin

Hinder och möjligheter när politik ska bli praktik
Skickas följande arbetsdag

Jämställdhet i akademin

Hinder och möjligheter när politik ska bli praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Uppdraget att jämställdhetsintegrera högskolor och universitet (JiHU) gavs av regeringen till samtliga statliga lärosäten genom ett regleringsbrev 2016. Under årtionden dessförinnan har olika politiska åtgärder på jämställdhetsområdet implementerats och återkommande har lokala projekt bedrivits. Trots detta genomsyras akademin fortfarande av traditioner, kulturer och strukturer som reproducerar ojämställda villkor. Hur ser förutsättningarna ut för att detta nya uppdrag inte ska bli ännu ett e...

Uppdraget att jämställdhetsintegrera högskolor och universitet (JiHU) gavs av regeringen till samtliga statliga lärosäten genom ett regleringsbrev 2016. Under årtionden dessförinnan har olika politiska åtgärder på jämställdhetsområdet implementerats och återkommande har lokala projekt bedrivits. Trots detta genomsyras akademin fortfarande av traditioner, kulturer och strukturer som reproducerar ojämställda villkor. Hur ser förutsättningarna ut för att detta nya uppdrag inte ska bli ännu ett exempel på ett tröstlöst sisyfosarbete? I Jämställdhet i akademin analyseras de lokala förutsättningarna för att arbeta med JiHU-uppdraget. Frågor som diskuteras är: Hur har begrepp som jämställdhet och jämställdhetsintegrering förståtts? Hur ser styrning och organisering ut? Vilka slags reaktioner väcker arbetet med att implementera uppdraget och vilka slags strategier för att hantera motstånd kan identifieras? Boken är angelägen för alla som har intresse av och som arbetar med organisatorisk förändring och med jämställdhetsfrågor inom akademin såväl som inom andra typer av organisationer.

Förord 7

Inledning 11

Bokens disposition 15

 

Del I 

Politiska ambitioner och jämställdhet som ett flertydigt begrepp

1.Ett långvarigt politiskt uppdrag 29

Inledning 29

1970-tal 29

1980-tal 32

1990-talets första halva – mot ökad självständighet 37

Andra halvan av 1990-talet – ökade politiska krav och mer offensiva

satsningar 49

2000-talet – det första decenniets goda vilja 57

Sammanfattning 62

2.Den forsknings­politiska bakgrunden till JiHU-uppdraget 67

Inledning 67

Nya förutsättningar för jämställdhetsuppdraget 67

Delegationen för jämställdhet i högskolan – inspel från forskare

och praktiker 70

Från ord (1994) till handling (2016) – jämställdhetsintegrering som strategi för högskolor och universitet 73

Forskningspropositionen 2016/2017 76

Rekryteringsmål för kvinnliga professorer 82

Sammanfattning 82

3.Akademisk frihet – den politiska styrningens akilleshäl 87

Inledning 87

Den institutionella friheten  89

Akademisk frihet 94

Meritokrati som kollegial styrteknik och som garant för

akademisk frihet 100

Sammanfattning 106

4.Likhet, likvärdighet eller ”något annat” 109

Jämställdhets­begreppet som vision och strategi/er

Inledning 109

Vad är problemet? 112

Jämställdhetsintegrering som begrepp – individ eller organisation eller kanske både och? 114

Problemformuleringarnas betydelser för de strategier som utvecklas 117

Jämställdhetsintegrering i internationell forskning  121

Det svenska forskningsperspektivet 132

Sammanfattning 136

 

Del II 

Lärosätenas tolkningar och strategier

5.Lärosätenas organisering och tolkningar av uppdraget 147

Inledning 147

Spårberoenden 150

Förutsättningarna för lanseringen 151

Uppdragets organisering utifrån placeringen på lärosätet  155

Lokal organisering 157

Frågor för HR-avdelningarna och för förvaltningen 161

Tolkningar och preciseringar av uppdraget  174

Handlingsplanerna 174

Tolkningarnas betydelse för de aktiviteter och åtgärder som presenteras 181

Tolkningar av jämställdhetsintegrering hos ansvariga och samordnare 191

Sammanfattning 199

6.Lokal styrning och möjligheter att arbeta utifrån ett förändrings­perspektiv 201

Inledning 201

NPM med mål- och resultatstyrning inom akademin 202

En administrativ linjestyrning 208

Styrning genom delegering i linjen 215

Styrtekniker med fokus på ekonomiska incitament

i jämställdhetsarbetet 224

Med allierade på tåget 231

Sammanfattning 236

7.Motstånd – och hur det kan hanteras 241

Inledning 241

Motståndstypologier 244

Att se och förstå motstånd i praktiken 250

Att hantera motstånd  259

Interaktiva metoder för att hantera motstånd 266

Motståndet mot jämställdhet väcker känslor hos dem som jobbar

med frågorna 269

Sammanfattning 271

8.Avslutning – status quo eller nya möjligheter 273

Inledning 273

Den akademiska ”särskildheten” – den institutionella och den

akademiska friheten 276

Proaktiva möjligheter i de forskningspolitiska skrivningarna 279

Centrala begrepp  280

Status quo eller förstärkta möjligheter 284

”Möjliga tecken på ett pågående förändringsarbete” 287

Referenser 299

Register 315

Information

Författare:
Birgitta Jordansson Helen Peterson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155166
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44747-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
319

Författare

Birgitta Jordansson

Birgitta Jordansson, fil.dr i historia och docent i arbetsvetenskap vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Har...

Helen Peterson

Helen Peterson, fil.dr i sociologi och professor i sociologi vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universite...

 ;

Uppdraget att jämställdhetsintegrera högskolor och universitet (JiHU) gavs av regeringen till samtliga statliga lärosäten genom ett regleringsbrev 2016. Under årtionden dessförinnan har olika politiska åtgärder på jämställdhetsområdet implementerats och återkommande har lokala projekt bedrivits. Trots detta genomsyras akademin fortfarande av traditioner, kulturer och strukturer som reproducerar ojämställda villkor. Hur ser förutsättningarna ut för att detta nya uppdrag inte ska bli ännu ett e...

Uppdraget att jämställdhetsintegrera högskolor och universitet (JiHU) gavs av regeringen till samtliga statliga lärosäten genom ett regleringsbrev 2016. Under årtionden dessförinnan har olika politiska åtgärder på jämställdhetsområdet implementerats och återkommande har lokala projekt bedrivits. Trots detta genomsyras akademin fortfarande av traditioner, kulturer och strukturer som reproducerar ojämställda villkor. Hur ser förutsättningarna ut för att detta nya uppdrag inte ska bli ännu ett exempel på ett tröstlöst sisyfosarbete? I Jämställdhet i akademin analyseras de lokala förutsättningarna för att arbeta med JiHU-uppdraget. Frågor som diskuteras är: Hur har begrepp som jämställdhet och jämställdhetsintegrering förståtts? Hur ser styrning och organisering ut? Vilka slags reaktioner väcker arbetet med att implementera uppdraget och vilka slags strategier för att hantera motstånd kan identifieras? Boken är angelägen för alla som har intresse av och som arbetar med organisatorisk förändring och med jämställdhetsfrågor inom akademin såväl som inom andra typer av organisationer.

Information

Författare:
Birgitta Jordansson Helen Peterson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144188874
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44747-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Birgitta Jordansson

Birgitta Jordansson, fil.dr i historia och docent i arbetsvetenskap vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Har...

Helen Peterson

Helen Peterson, fil.dr i sociologi och professor i sociologi vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universite...

 ;