Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Normkritisk pedagogik

- för den högre utbildningen
Skickas följande arbetsdag

Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen beskriver den normkritiska pedagogikens grunder samt ger konkreta förslag på hur universitetslärare kan synliggöra och utmana normer gällande genus, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, etnicitet, ras och funktionsförmåga i sin undervisning. Normkritiken innebär att kritiskt granska hur vissa identiteter görs till den självklara normen, medan andra osynliggörs eller nedvärderas. I bokens fokus står frågorna: Vilka normer påverkar vå...

Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen beskriver den normkritiska pedagogikens grunder samt ger konkreta förslag på hur universitetslärare kan synliggöra och utmana normer gällande genus, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, etnicitet, ras och funktionsförmåga i sin undervisning. Normkritiken innebär att kritiskt granska hur vissa identiteter görs till den självklara normen, medan andra osynliggörs eller nedvärderas. I bokens fokus står frågorna: Vilka normer påverkar vår och våra studenters syn på grupptillhörighet? Hur kan normkritiken kopplas till den högre utbildningens uppdrag och värdegrund? Vilka normkritiska pedagogiska metoder kan vi tillämpa när vi utformar våra kurser? Hur kan vi förhålla oss till kollektiv identitet, olikhet och makt i val av kursmaterial och i klassrumsprocesserna? Förutom likabehandling av studenter, lyfter boken fram vikten av att ge studenter tillfällen att träna sin egen förmåga att känna igen och motverka ojämlika normer. Den högre utbildningen ger, förutom yrkeskunnande, verktyg att påverka utformningen av framtidens samhälle, och en normkritisk hållning gör det möjligt att tillämpa förvärvade akademiska kunskaper med större omsorg gentemot andra. Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen vänder sig i första hand till universitetslärare, men kan användas av lärare och skolledare inom andra skolformer. Boken lämpar sig även som en introduktion till normkritiskt tänkande för yrkespersoner verksamma utanför utbildningssektorn.

      • 5
        Förord
      • 1
        7
        Inledning
        • 1.1
          9
          Normer och normativitet
        • 1.2
          13
          Normkritisk pedagogik
        • 1.3
          16
          Den högre utbildningen
        • 18
          Olikhet och kollektiv identitet inom den högre utbildningen
        • 1.4
          23
          Om bokens målgrupp, begränsningar och avgränsningar
        • 1.5
          25
          Bokens disposition
      • 2
        27
        Den högre utbildningen som institutionellt fält
        • 2.1
          28
          Likabehandling och jämställdhetsintegrering
        • 29
          Lagstiftningen
        • 33
          Lagtextens pedagogiska tillämpningar
        • 2.2
          39
          Anställningsbarhet och marknadsanpassning
        • 40
          Akademisk kapitalism
        • 43
          Marknadsanpassade kunskaper
        • 45
          Studenter som konsumenter
        • 47
          Kollektiv identitet och social rättvisa
        • 2.3
          49
          Mot en kritisk pedagogisk hållning
        • 52
          Den samhällsförpliktigande pedagogiken
        • 56
          Paulo Freire och befrielsens pedagogik
        • 62
          Frankfurtskolan och emancipatoriskt kunskapsintresse
        • 2.4
          65
          Sammanfattning
      • 3
        69
        Om identitet: kategorier, normer och intersektioner
        • 3.1
          71
          Kategorisering och normativitet
        • 72
          Kategorisering och identitet
        • 74
          Genus och könsöverskridande identitet
        • 80
          Sexuell läggning
        • 84
          Etnicitet och ras
        • 92
          Funktionsförmåga
        • 3.2
          96
          Intersektionella teman: från kroppens yta till planetens gränser
        • 96
          Kroppen och erfarenheten
        • 102
          Staten och biopolitiken
        • 104
          Samhällsklass och intersektionalitet
        • 108
          Hållbarhet och de planetära gränserna
        • 3.3
          112
          Sammanfattning
      • 4
        117
        Mot en normkritisk pedagogisk praxis
        • 4.1
          118
          Element i en normkritisk pedagogisk praxis
        • 120
          Ett steg framåt eller två steg åt sidan: hur blir normer synliga?
        • 4.2
          124
          Normkritiska interventioner
        • 126
          Queer läskunnighet
        • 128
          Normkritiska motberättelser
        • 131
          Den hållbara platsens pedagogik
        • 134
          Performativa (auto)etnografier
        • 137
          Kollaborativ undervisning
        • 139
          Men jag undervisar om formler och kalkyler … vad gör jag då?
        • 4.3
          140
          Bearbetningsprocessen
        • 141
          Samtalsmetodik
        • 142
          Fördelning av talarutrymmet
        • 145
          Motvilja och motstånd
        • 151
          Hur förhålla sig till motvilja och motstånd?
        • 4.4
          152
          Lärande
        • 4.5
          154
          Några ord på vägen
    • 157
      Källförteckning
    • 167
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Viktorija Kalonaityte
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144084107
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
36423-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
170

Författare

Viktorija Kalonaityte

Viktorija Kalonaityte är fil.dr och verksam som universitetslektor vid Institutionen för organisation och entreprenörskap vid Ekonomihögskolan på L...

 ;