Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Forskarhandledning i teori och praktik

Skickas följande arbetsdag

Detta är en efterlängtad bok som bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villk...

Detta är en efterlängtad bok som bidrar till utveckling av forskarhandledares kompetens och ger ett fördjupat perspektiv på doktoranders lärande. Med förankring i aktuell forskning behandlar författarna forskarutbildningens organisation, handledarens professionella praktik, doktorandens lärande samt utbildningens kvalitetssystem. Kopplingen mellan teori och praktik utgör en röd tråd genom boken. Med autentiska fall och exempel från olika utbildningsmiljöer tydliggörs hur handledningen villkoras av både individuella och kulturella faktorer. Dessutom bjuder boken på många reflektionsuppgifter som kan hjälpa tänkandet framåt, både enskilt och kollegialt. Boken riktar sig främst till handledare på forskarutbildningsnivå, oavsett ämnesområde och tidigare erfarenhet. Den kan med fördel läsas även av doktorander som är intresserade av att förstå sitt lärande och vad som förväntas av dem i utbildningen, samt av utbildningsansvariga som vill stärka utbildningens kvalitet.

    • Författarpresentation
    • 11
      Introduktion
    • Jitka Lindén
      • 13
        Olika sätt att närma sig forskarhandledning
        • 13
          Lärlingsmodellen
        • 14
          Handledningstypologier
        • 16
          Handledning som reflektiv praktik
        • 16
          Handledning som professionellt arbete
        • 17
          Definition av handledning
      • 18
        Bokens upplägg
        • 19
          Del 1 Forskarhandledningens ramförutsättningar
        • 19
          Del 2 Handledningsrelationer
        • 20
          Del 3 Lärande
        • 21
          Del 4 kvalitetssäkring
  • Del I Forskarhandledningens ramförutsättningar
      • 1
        25
        Svensk forskarutbildning och doktorsexamen
      • Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand
        • 26
          Svensk doktorsexamen i internationell jämförelse
        • 29
          Den svenska forskarutbildningens utveckling i siffror
        • 30
          Nybörjare, doktorander och examina
        • 32
          Könsfördelning
        • 33
          Internationella studenter
        • 34
          Expansionens komplexa landskap
      • 2
        37
        Forskarutbildningens reglering
      • Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand
        • 37
          Framväxten av en reglerad utbildning
        • 40
          Forskarutbildningens olika regelverk
        • 41
          Aktörer och ansvarsområden
        • 42
          Studiefinansiering och studietid
        • 44
          Forskarutbildningens studieplaner
        • 46
          Rätt till handledning och andra resurser
        • 47
          Examination
      • 3
        51
        Forskarutbildningen och handledningsuppdraget
      • Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand
        • 53
          Forskningen som villkor för forskarutbildningens utveckling
        • 54
          Handledningens betydelse för forskarkarriären
        • 57
          Ett delat ansvar för forskarutbildning och handledning
        • 59
          Ett ansvar att hantera det egna handledarskapet
        • 60
          PRACTICUM 1: Uppgifter för reflektion och diskussion
  • Del II Handlednings­relationer
      • 4
        65
        Professionellt förhållningssätt
      • Jitka Lindén
        • 65
          Handledning inom ramen för en profession
        • 67
          Skicklig handledning
        • 68
          Handledningsrelationens komponenter
        • 68
          Arbetsallians
        • 70
          Förväntningar och överenskommelser
        • 72
          Grupprelationer och organisation
        • 73
          Maktförhållanden
        • 74
          Rollmakt och personlig makt
        • 76
          Synlig och osynlig makt
        • 78
          Etiska värden och principer
      • 5
        81
        Problem i handledning
      • Jitka Lindén
        • 82
          Upplevda problem som handledare och doktorand
        • 82
          Berättad erfarenhet
        • 89
          Fasspecifika problem genom doktorandens utveckling
        • 93
          Arbetsmiljörelaterade problem
        • 94
          Organisatorisk stress
        • 96
          Sociala och personliga dimensioner av stress
        • 98
          Specifika kompetenser hos handledaren
        • 98
          Aktivt lyssnande
        • 100
          Positioner som expert och coach
        • 102
          Etisk praktik
        • 106
          PRACTICUM 2: Uppgifter för reflektion och diskussion
        • 106
          Kapitel 4 Professionellt förhållningssätt
        • 107
          Kapitel 5 Problem i handledning
  • Del III Lärande
      • 6
        113
        Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling
      • Eva Brodin & Jitka Lindén
        • 113
          Socialisation som process och resultat
        • 114
          Interaktiva stadier i socialisationsprocessen
        • 117
          Akademisk identitet som mångfacetterat mål
        • 121
          Socialisationens villkor
        • 123
          Etnicitet, klass och kön
        • 128
          Disciplinära värdegrunder i forskarutbildningens praktik
        • 133
          Den tvärvetenskapliga forskarutbildningens komplexitet
        • 135
          Professionsdoktoranders globala och doktorala utveckling
        • 148
          Att främja doktorandens socialisation
        • 149
          Nätverkens betydelse
        • 150
          Mentorskap som extra stöd
      • 7
        155
        Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande
      • Eva Brodin
        • 155
          På väg mot transformativt lärande
        • 158
          Kritiskt tänkande och kreativitet
        • 159
          Teoretiska perspektiv på kritiskt tänkande
        • 164
          Teoretiska perspektiv på kreativitet
        • 174
          Doktoranders perspektiv på kritiskt och kreativt tänkande
        • 181
          Självständighetsutveckling
        • 183
          Att främja kritiskt, kreativt och självständigt tänkande
        • 184
          Skapa balans mellan styrning och frihet
        • 185
          Integrera forskarutbildningskurserna i handledningen
        • 187
          Seminariet som lärandetillfälle
        • 190
          Stärka doktorandens individuella röst
      • 8
        193
        Doktorandens skrivande
      • Eva Brodin
        • 195
          Skrivande som kognitiv lärprocess
        • 197
          Skrivande som identitetsskapande process
        • 198
          Den disciplinära språkdräkten
        • 200
          Argumentets disciplinära uppbyggnad
        • 202
          Stöd i att utveckla en auktoritetsröst
        • 204
          Kritiskt och kreativt skrivande
        • 205
          Mikroskopisk textmedvetenhet
        • 206
          Självorienterad textmedvetenhet
        • 207
          Kontextuell textmedvetenhet
        • 208
          Parallella och integrerade utvecklingsprocesser
        • 209
          Sociala rum för skrivandet
        • 209
          Medförfattarskap
        • 212
          Skrivgrupper
        • 214
          Att främja doktorandens skrivande
        • 215
          Konkreta stödaktiviteter i handledningen
        • 216
          Hantera skrivmotstånd
      • 9
        221
        Konstruktiv feedback
      • Jitka Lindén
        • 222
          Att minska gapet mellan befintlig och önskvärd kunskap
        • 224
          Sammanhangets betydelse för feedbacken
        • 228
          Feedback i den professionella handledningsrelationen
        • 231
          Feedback och socialisationsprocessen
        • 234
          PRACTICUM 3: Uppgifter för reflektion och diskussion
        • 234
          Kapitel 6 Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling
        • 235
          Kapitel 7 Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande
        • 236
          Kapitel 8 Doktorandens skrivande
        • 238
          Kapitel 9 Konstruktiv feedback
  • Del IV Kvalitetssäkring
      • 10
        243
        Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder
      • Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
        • 244
          Med fler intressenter följer fler uppfattningar om kvalitet
        • 246
          Kvalitet i forskarutbildningen enligt den svenska examensordningen
        • 252
          Mycket bedömning men lite examination
        • 255
          Bedömningens konsekvenser förr och nu
      • 11
        259
        Olika former av kvalitetssäkring
      • Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
        • 259
          Inre kvalitetssäkring av forskarutbildningen
        • 264
          Extern kvalitetssäkring av högre utbildning
        • 265
          Kvalitetssäkring av svensk högre utbildning
        • 267
          Extern kvalitetssäkring av svensk forskarutbildning
        • 269
          PRACTICUM 4: Uppgifter för reflektion och diskussion
    • 273
      Referenser

Information

Författare:
Eva Brodin Jitka Lindén Anders Sonesson Åsa Lindberg-Sand
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144105789
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
38848-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Eva Brodin

Eva Brodin är docent i utbildningsvetenskap och forskar på doktoranders lärande.

Jitka Lindén

Jitka Lindén är professor emerita i psykologi och legitimerad psykolog. Hon tillhör pionjärerna när det gäller studier av forskarhandledning.

Anders Sonesson

Anders Sonesson är doktor i växtfysiologi och undervisar bl.a. i kurser för forskarhandledare.

Åsa Lindberg-Sand

Åsa Lindberg-Sand är docent i utbildningsvetenskap och chef för Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling.


 ;