Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Forskarhandledning i teori och praktik
- 11Introduktion
- Jitka Lindén
- 13Olika sätt att närma sig forskarhandledning
- 13Lärlingsmodellen
- 14Handledningstypologier
- 16Handledning som reflektiv praktik
- 16Handledning som professionellt arbete
- 17Definition av handledning
- 18Bokens upplägg
- 19Del 1 Forskarhandledningens ramförutsättningar
- 19Del 2 Handledningsrelationer
- 20Del 3 Lärande
- 21Del 4 kvalitetssäkring
- Del I Forskarhandledningens ramförutsättningar
- 125Svensk forskarutbildning och doktorsexamen
- Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand
- 26Svensk doktorsexamen i internationell jämförelse
- 29Den svenska forskarutbildningens utveckling i siffror
- 30Nybörjare, doktorander och examina
- 32Könsfördelning
- 33Internationella studenter
- 34Expansionens komplexa landskap
- 237Forskarutbildningens reglering
- Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand
- 37Framväxten av en reglerad utbildning
- 40Forskarutbildningens olika regelverk
- 41Aktörer och ansvarsområden
- 42Studiefinansiering och studietid
- 44Forskarutbildningens studieplaner
- 46Rätt till handledning och andra resurser
- 47Examination
- 351Forskarutbildningen och handledningsuppdraget
- Anders Sonesson & Åsa Lindberg-Sand
- 53Forskningen som villkor för forskarutbildningens utveckling
- 54Handledningens betydelse för forskarkarriären
- 57Ett delat ansvar för forskarutbildning och handledning
- 59Ett ansvar att hantera det egna handledarskapet
- 60PRACTICUM 1: Uppgifter för reflektion och diskussion
- Del II Handledningsrelationer
- 465Professionellt förhållningssätt
- Jitka Lindén
- 65Handledning inom ramen för en profession
- 67Skicklig handledning
- 68Handledningsrelationens komponenter
- 68Arbetsallians
- 70Förväntningar och överenskommelser
- 72Grupprelationer och organisation
- 73Maktförhållanden
- 74Rollmakt och personlig makt
- 76Synlig och osynlig makt
- 78Etiska värden och principer
- 581Problem i handledning
- Jitka Lindén
- 82Upplevda problem som handledare och doktorand
- 82Berättad erfarenhet
- 89Fasspecifika problem genom doktorandens utveckling
- 93Arbetsmiljörelaterade problem
- 94Organisatorisk stress
- 96Sociala och personliga dimensioner av stress
- 98Specifika kompetenser hos handledaren
- 98Aktivt lyssnande
- 100Positioner som expert och coach
- 102Etisk praktik
- 106PRACTICUM 2: Uppgifter för reflektion och diskussion
- 106Kapitel 4 Professionellt förhållningssätt
- 107Kapitel 5 Problem i handledning
- Del III Lärande
- 6113Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling
- Eva Brodin & Jitka Lindén
- 113Socialisation som process och resultat
- 114Interaktiva stadier i socialisationsprocessen
- 117Akademisk identitet som mångfacetterat mål
- 121Socialisationens villkor
- 123Etnicitet, klass och kön
- 128Disciplinära värdegrunder i forskarutbildningens praktik
- 133Den tvärvetenskapliga forskarutbildningens komplexitet
- 135Professionsdoktoranders globala och doktorala utveckling
- 148Att främja doktorandens socialisation
- 149Nätverkens betydelse
- 150Mentorskap som extra stöd
- 7155Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande
- Eva Brodin
- 155På väg mot transformativt lärande
- 158Kritiskt tänkande och kreativitet
- 159Teoretiska perspektiv på kritiskt tänkande
- 164Teoretiska perspektiv på kreativitet
- 174Doktoranders perspektiv på kritiskt och kreativt tänkande
- 181Självständighetsutveckling
- 183Att främja kritiskt, kreativt och självständigt tänkande
- 184Skapa balans mellan styrning och frihet
- 185Integrera forskarutbildningskurserna i handledningen
- 187Seminariet som lärandetillfälle
- 190Stärka doktorandens individuella röst
- 8193Doktorandens skrivande
- Eva Brodin
- 195Skrivande som kognitiv lärprocess
- 197Skrivande som identitetsskapande process
- 198Den disciplinära språkdräkten
- 200Argumentets disciplinära uppbyggnad
- 202Stöd i att utveckla en auktoritetsröst
- 204Kritiskt och kreativt skrivande
- 205Mikroskopisk textmedvetenhet
- 206Självorienterad textmedvetenhet
- 207Kontextuell textmedvetenhet
- 208Parallella och integrerade utvecklingsprocesser
- 209Sociala rum för skrivandet
- 209Medförfattarskap
- 212Skrivgrupper
- 214Att främja doktorandens skrivande
- 215Konkreta stödaktiviteter i handledningen
- 216Hantera skrivmotstånd
- 9221Konstruktiv feedback
- Jitka Lindén
- 222Att minska gapet mellan befintlig och önskvärd kunskap
- 224Sammanhangets betydelse för feedbacken
- 228Feedback i den professionella handledningsrelationen
- 231Feedback och socialisationsprocessen
- 234PRACTICUM 3: Uppgifter för reflektion och diskussion
- 234Kapitel 6 Doktorandens socialisation och akademiska identitetsutveckling
- 235Kapitel 7 Utveckling av kritiskt, kreativt och självständigt tänkande
- 236Kapitel 8 Doktorandens skrivande
- 238Kapitel 9 Konstruktiv feedback
- Del IV Kvalitetssäkring
- 10243Begreppet kvalitet och dess varierande innebörder
- Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
- 244Med fler intressenter följer fler uppfattningar om kvalitet
- 246Kvalitet i forskarutbildningen enligt den svenska examensordningen
- 252Mycket bedömning men lite examination
- 255Bedömningens konsekvenser förr och nu
- 11259Olika former av kvalitetssäkring
- Åsa Lindberg-Sand & Anders Sonesson
- 259Inre kvalitetssäkring av forskarutbildningen
- 264Extern kvalitetssäkring av högre utbildning
- 265Kvalitetssäkring av svensk högre utbildning
- 267Extern kvalitetssäkring av svensk forskarutbildning
- 269PRACTICUM 4: Uppgifter för reflektion och diskussion
- 273Referenser
Information
- Författare:
- Eva Brodin Jitka Lindén Anders Sonesson Åsa Lindberg-Sand
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144105789
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 38848-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 288