
Undervisning inom högre utbildning

Undervisning inom högre utbildning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Inledning 7
1. Högre utbildning i förändring 9
De förändrade studenterna 9
De förändrade universitetslärarna 11
Den förändrade utbildningen 12
På väg mot en mer hållbar utbildning 13
På väg mot en mer tillgänglig utbildning 15
På väg mot en mer digital utbildning 16
Lärplattform, videokonferens och video 17
Synkron och asynkron undervisning 18
Artificiell intelligens 19
Sammanfattning 23
2. Utbildningstyper 25
Campusutbildning 25
Blandad utbildning 28
Distansutbildning 30
Design av kurser 32
Sammanfattning 34
3. Hur lär sig studenter? 35
Lärande som inhämtning 35
Behaviorism och kognitionsvetenskap 36
Lärande som deltagande 38
Konstruktivism och sociala lärandeteorier 39
Lärande som kombinerar inhämtning och deltagande 40
Tröskelbegrepp och besvärlig kunskap 41
Sex aktiviteter för utbildning och lärande 42
Individ, grupp och kursgrupp för lärande 43
Sammanfattning 45
4. Studentcentrerad undervisning 47
Från lärarcentrerad till studentcentrerad undervisning 47
Interaktion 49
Närhet och distans 52
Lärgemenskap 53
Social närvaro 54
Undervisningsnärvaro 56
Kognitiv närvaro 57
Samarbete 58
Sammanfattning 60
5. Undervisningsaktiviteter 63
Föreläsning 63
Hybridundervisning 67
Seminarium 69
Övning 73
Laboration 74
Handledning 76
Konstruktiv länkning 79
Sammanfattning 80
6. Bedömning och examination 81
Summativ och formativ bedömning 81
Ytinriktat, djupinriktat och strategiskt lärande 83
Examinationens kvalitet 85
Några vägval 87
AI och bedömning 89
Sammanfattning 92
7. Lärarkompetens 93
Kunskap om ämnet, pedagogik och digital teknik 93
Hur utvecklar universitetslärare sin kompetens? 96
Informerad undervisning 97
Lärares kunskap 98
Goda exempel 98
Forskning 99
Principer för informerad och systematisk undervisning 100
Dra nytta av relevanta resurser 100
Reflektera och utvärdera kontinuerligt 101
Förbättra undervisningen kontinuerligt 102
Sammanfattning 103
Slutord 105
Litteraturförteckning 107
Register 113
Information
- Författare:
- Stefan Hrastinski
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144192772
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47910-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 115
Inledning 7
1. Högre utbildning i förändring 9
De förändrade studenterna 9
De förändrade universitetslärarna 11
Den förändrade utbildningen 12
På väg mot en mer hållbar utbildning 13
På väg mot en mer tillgänglig utbildning 15
På väg mot en mer digital utbildning 16
Lärplattform, videokonferens och video 17
Synkron och asynkron undervisning 18
Artificiell intelligens 19
Sammanfattning 23
2. Utbildningstyper 25
Campusutbildning 25
Blandad utbildning 28
Distansutbildning 30
Design av kurser 32
Sammanfattning 34
3. Hur lär sig studenter? 35
Lärande som inhämtning 35
Behaviorism och kognitionsvetenskap 36
Lärande som deltagande 38
Konstruktivism och sociala lärandeteorier 39
Lärande som kombinerar inhämtning och deltagande 40
Tröskelbegrepp och besvärlig kunskap 41
Sex aktiviteter för utbildning och lärande 42
Individ, grupp och kursgrupp för lärande 43
Sammanfattning 45
4. Studentcentrerad undervisning 47
Från lärarcentrerad till studentcentrerad undervisning 47
Interaktion 49
Närhet och distans 52
Lärgemenskap 53
Social närvaro 54
Undervisningsnärvaro 56
Kognitiv närvaro 57
Samarbete 58
Sammanfattning 60
5. Undervisningsaktiviteter 63
Föreläsning 63
Hybridundervisning 67
Seminarium 69
Övning 73
Laboration 74
Handledning 76
Konstruktiv länkning 79
Sammanfattning 80
6. Bedömning och examination 81
Summativ och formativ bedömning 81
Ytinriktat, djupinriktat och strategiskt lärande 83
Examinationens kvalitet 85
Några vägval 87
AI och bedömning 89
Sammanfattning 92
7. Lärarkompetens 93
Kunskap om ämnet, pedagogik och digital teknik 93
Hur utvecklar universitetslärare sin kompetens? 96
Informerad undervisning 97
Lärares kunskap 98
Goda exempel 98
Forskning 99
Principer för informerad och systematisk undervisning 100
Dra nytta av relevanta resurser 100
Reflektera och utvärdera kontinuerligt 101
Förbättra undervisningen kontinuerligt 102
Sammanfattning 103
Slutord 105
Litteraturförteckning 107
Register 113
Information
- Författare:
- Stefan Hrastinski
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144200200
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47910-SB01
- Upplaga:
- Första