Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Undervisning inom högre utbildning

Etablerade metoder och nya perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Undervisning inom högre utbildning

Etablerade metoder och nya perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Utgångspunkt för den här boken är att lärare bör kombinera olika sätt att undervisa för att på bästa sätt stödja studenters lärande. Undervisning inom högre utbildning är både en introduktion och en källa för inspiration för lärare som vill vidareutveckla sin undervisning. Den ger överblick och konkreta förslag på hur universitetslärare kan utveckla och genomföra kurser av hög kvalitet. • Vad utmärker undervisning och kurser av hög kvalitet? • Hur kan undervisningen möta studenternas fakt...

Utgångspunkt för den här boken är att lärare bör kombinera olika sätt att undervisa för att på bästa sätt stödja studenters lärande. Undervisning inom högre utbildning är både en introduktion och en källa för inspiration för lärare som vill vidareutveckla sin undervisning. Den ger överblick och konkreta förslag på hur universitetslärare kan utveckla och genomföra kurser av hög kvalitet. • Vad utmärker undervisning och kurser av hög kvalitet? • Hur kan undervisningen möta studenternas faktiska behov? • Hur kan undervisningen dra nytta av olika kompletterande undervisningsmetoder, såväl på campus som med stöd av digital teknik? • Hur kan studenters kunskaper bedömas på sätt som stödjer deras lärande? • Hur kan lärare utveckla sin kompetens för att bli än mer skickliga lärare? Undervisning inom högre utbildning riktar sig till alla lärare inom den högre utbildningen.

Inledning 7

1. Högre utbildning i förändring    9

De förändrade studenterna    9

De förändrade universitetslärarna    11

Den förändrade utbildningen    12

På väg mot en mer hållbar utbildning    13

På väg mot en mer tillgänglig utbildning    15

På väg mot en mer digital utbildning    16

Lärplattform, videokonferens och video    17

Synkron och asynkron undervisning    18

Artificiell intelligens    19

Sammanfattning    23

2. Utbildningstyper    25

Campusutbildning    25

Blandad utbildning    28

Distansutbildning    30

Design av kurser    32

Sammanfattning    34

3. Hur lär sig studenter?    35

Lärande som inhämtning    35

Behaviorism och kognitionsvetenskap    36

Lärande som deltagande    38

Konstruktivism och sociala lärandeteorier    39

Lärande som kombinerar inhämtning och deltagande    40

Tröskelbegrepp och besvärlig kunskap    41

Sex aktiviteter för utbildning och lärande    42

Individ, grupp och kursgrupp för lärande    43

Sammanfattning    45

4. Studentcentrerad undervisning    47

Från lärarcentrerad till studentcentrerad undervisning    47

Interaktion    49

Närhet och distans    52

Lärgemenskap    53

Social närvaro    54

Undervisningsnärvaro    56

Kognitiv närvaro    57

Samarbete    58

Sammanfattning    60

5. Undervisnings­aktiviteter    63

Föreläsning    63

Hybridundervisning    67

Seminarium    69

Övning    73

Laboration    74

Handledning    76

Konstruktiv länkning    79

Sammanfattning    80

6. Bedömning och examination    81

Summativ och formativ bedömning    81

Ytinriktat, djupinriktat och strategiskt lärande    83

Examinationens kvalitet    85

Några vägval    87

AI och bedömning    89

Sammanfattning    92

7. Lärarkompetens    93

Kunskap om ämnet, pedagogik och digital teknik    93

Hur utvecklar universitetslärare sin kompetens?    96

Informerad undervisning    97

Lärares kunskap    98

Goda exempel    98

Forskning    99

Principer för informerad och systematisk undervisning    100

Dra nytta av relevanta resurser    100

Reflektera och utvärdera kontinuerligt    101

Förbättra undervisningen kontinuerligt    102

Sammanfattning    103

Slutord 105

Litteraturförteckning 107

Register 113

Information

Författare:
Stefan Hrastinski
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144192772
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47910-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
115

Författare

Stefan Hrastinski

Stefan Hrastinski är professor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han leder en forskargrupp som undersöker hur digital teknik kan anv...

 ;

Utgångspunkt för den här boken är att lärare bör kombinera olika sätt att undervisa för att på bästa sätt stödja studenters lärande. Undervisning inom högre utbildning är både en introduktion och en källa för inspiration för lärare som vill vidareutveckla sin undervisning. Den ger överblick och konkreta förslag på hur universitetslärare kan utveckla och genomföra kurser av hög kvalitet. • Vad utmärker undervisning och kurser av hög kvalitet? • Hur kan undervisningen möta studenternas fakt...

Utgångspunkt för den här boken är att lärare bör kombinera olika sätt att undervisa för att på bästa sätt stödja studenters lärande. Undervisning inom högre utbildning är både en introduktion och en källa för inspiration för lärare som vill vidareutveckla sin undervisning. Den ger överblick och konkreta förslag på hur universitetslärare kan utveckla och genomföra kurser av hög kvalitet. • Vad utmärker undervisning och kurser av hög kvalitet? • Hur kan undervisningen möta studenternas faktiska behov? • Hur kan undervisningen dra nytta av olika kompletterande undervisningsmetoder, såväl på campus som med stöd av digital teknik? • Hur kan studenters kunskaper bedömas på sätt som stödjer deras lärande? • Hur kan lärare utveckla sin kompetens för att bli än mer skickliga lärare? Undervisning inom högre utbildning riktar sig till alla lärare inom den högre utbildningen.

Inledning 7

1. Högre utbildning i förändring    9

De förändrade studenterna    9

De förändrade universitetslärarna    11

Den förändrade utbildningen    12

På väg mot en mer hållbar utbildning    13

På väg mot en mer tillgänglig utbildning    15

På väg mot en mer digital utbildning    16

Lärplattform, videokonferens och video    17

Synkron och asynkron undervisning    18

Artificiell intelligens    19

Sammanfattning    23

2. Utbildningstyper    25

Campusutbildning    25

Blandad utbildning    28

Distansutbildning    30

Design av kurser    32

Sammanfattning    34

3. Hur lär sig studenter?    35

Lärande som inhämtning    35

Behaviorism och kognitionsvetenskap    36

Lärande som deltagande    38

Konstruktivism och sociala lärandeteorier    39

Lärande som kombinerar inhämtning och deltagande    40

Tröskelbegrepp och besvärlig kunskap    41

Sex aktiviteter för utbildning och lärande    42

Individ, grupp och kursgrupp för lärande    43

Sammanfattning    45

4. Studentcentrerad undervisning    47

Från lärarcentrerad till studentcentrerad undervisning    47

Interaktion    49

Närhet och distans    52

Lärgemenskap    53

Social närvaro    54

Undervisningsnärvaro    56

Kognitiv närvaro    57

Samarbete    58

Sammanfattning    60

5. Undervisnings­aktiviteter    63

Föreläsning    63

Hybridundervisning    67

Seminarium    69

Övning    73

Laboration    74

Handledning    76

Konstruktiv länkning    79

Sammanfattning    80

6. Bedömning och examination    81

Summativ och formativ bedömning    81

Ytinriktat, djupinriktat och strategiskt lärande    83

Examinationens kvalitet    85

Några vägval    87

AI och bedömning    89

Sammanfattning    92

7. Lärarkompetens    93

Kunskap om ämnet, pedagogik och digital teknik    93

Hur utvecklar universitetslärare sin kompetens?    96

Informerad undervisning    97

Lärares kunskap    98

Goda exempel    98

Forskning    99

Principer för informerad och systematisk undervisning    100

Dra nytta av relevanta resurser    100

Reflektera och utvärdera kontinuerligt    101

Förbättra undervisningen kontinuerligt    102

Sammanfattning    103

Slutord 105

Litteraturförteckning 107

Register 113

Information

Författare:
Stefan Hrastinski
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144200200
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47910-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Stefan Hrastinski

Stefan Hrastinski är professor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han leder en forskargrupp som undersöker hur digital teknik kan anv...

 ;