Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Värdefull förskola

Perspektiv på värdepedagogiskt arbete
Skickas följande arbetsdag

Värdefull förskola

Perspektiv på värdepedagogiskt arbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I förskolan möts människor med olika kulturell och social bakgrund, varför det inte är självklart vilka värden som är att betrakta som eftersträvansvärda. Värden anger hur vi helst bör handla, vad som är gott och ont, rätt och fel, bra och dåligt, fint och fult etc. I Värdefull förskola fokuseras olika värdepedagogiska frågor i förskolans praktik. Värden ses som sociala konstruktioner som både medvetet och omedvetet kommuniceras och förhandlas i vardagliga situationer i förskolan. Syftet med...

I förskolan möts människor med olika kulturell och social bakgrund, varför det inte är självklart vilka värden som är att betrakta som eftersträvansvärda. Värden anger hur vi helst bör handla, vad som är gott och ont, rätt och fel, bra och dåligt, fint och fult etc. I Värdefull förskola fokuseras olika värdepedagogiska frågor i förskolans praktik. Värden ses som sociala konstruktioner som både medvetet och omedvetet kommuniceras och förhandlas i vardagliga situationer i förskolan. Syftet med denna bok är att främst bidra med kunskap om kommunikationen av värden i förskolan, men också med verktyg i form av teoretiska begrepp för att tolka och förstå värden i praktiken. Innehållet är empirinära och bygger på data från intervjuer med lärare och förskolechefer samt videoobservationer av interaktioner mellan lärare och barn i förskolan. I första hand vänder sig boken till förskollärarstudenter samt verksamma i förskolan.

    • 9
      Författarpresentation
    • 11
      Förord
      • 1
        13
        En värdefull förskola
        • Anette Emilson
        • 14
          En praktik full av värden
        • 16
          Ett forsknings- och utvecklingsprojekt
        • 17
          Deltagarorienterad metod
        • 20
          Att vara med i ett utvecklingsprojekt – några deltagarröster
        • 22
          Litteraturförteckning
      • 2
        23
        Värdepedagogisk forskning i förskolan
        • Anette Emilson
        • 23
          Värdepedagogik
        • 26
          Tidigare forskning
        • 28
          Omsorgsetiska värden
        • 30
          Demokrati som värdefält i förskolan
        • 32
          Disciplinerande värden
        • 33
          Kunskapsrelaterade värden
        • 35
          Genusrelaterade värden
        • 37
          Sammanfattning
        • 37
          Litteraturförteckning
      • 3
        45
        Förskolan, föräldrarna och barnens fostran
        • Ingeborg Moqvist-Lindberg
        • 45
          Ansvar för barnens fostran
        • 50
          Komplettera och kompensera
        • 54
          Korrigera
        • 59
          Sammanfattning
        • 59
          Litteraturförteckning
      • 4
        61
        Spänningsfält i det värdepedagogiska arbetet i förskolan
        • Lise-Lotte Bjervås
        • 61
          Att skapa mening tillsammans i ett värdepluralistiskt samhälle
        • 64
          Teoretiska utgångspunkter
        • 66
          Talet om eftersträvansvärda handlingar i förskolan
        • 67
          Eftersträvansvärda handlingar i spänningsfält
        • 67
          Att bemöta individen rättvist – Att bemöta gruppen rättvist
        • 68
          Att uppmärksamma varje barn – Att bemöta gruppen rättvist
        • 70
          Att stödja samarbete – Att bidra till barnets inflytande
        • 71
          Att organisera för delaktighet – Att bidra till barnets inflytande
        • 72
          Att stödja samarbete – Att fostra till oberoende
        • 74
          Att fostra till oberoende – Att värna om barns relationer
        • 75
          Att uppmärksamma varje barn – Att fostra till oberoende
        • 76
          Spänningsfält inom ett värdefält
        • 77
          Ett utmanande arbete
        • 78
          Ett rättvist bemötande
        • 79
          Fördelning av lärares tid och uppmärksamhet
        • 80
          Eftersträvansvärda handlingar som kan leda till inkludering eller exkludering
        • 81
          Vuxnas styrning och barns inflytande
        • 82
          Samarbete kontra oberoende
        • 83
          Barn som solister och orkestermedlemmar
        • 84
          Oberoende osynliga barn
        • 85
          Sammanfattning
        • 86
          Litteraturförteckning
      • 5
        89
        Värdekonflikter i förskolan
        • Birgitta Söderlund Wijk
        • 89
          Vad är ett värde?
        • 90
          När värden krockar – värdekonflikt
        • 92
          Utgångspunkter
        • 93
          Barns perspektiv
        • 93
          Barnsyn och pedagogisk atmosfär
        • 94
          Konfliktsituationer i praktik och teori
        • 95
          Integritet och självbestämmande – att följa regler
        • 100
          ”Alla får vara med” kontra rätten att försvara sin lek
        • 103
          Egna rättigheter – andras väl
        • 104
          Sammanfattning
        • 106
          Litteraturförteckning
      • 6
        107
        Möten med barn som gör motstånd
        • Gunilla Sunesson
        • 107
          Demokrati, delaktighet och barns motstånd i förskolans praktik
        • 108
          Barns motstånd och delaktighet
        • 109
          Motstånd, makt och konflikter
        • 111
          Vuxnas bemötande och styrning
        • 113
          När barn inte förmår eller förstår
        • 113
          Barns motstånd och organisationens betydelse
        • 115
          Barns motstånd och betydelsen av vuxnas närvaro
        • 116
          Sammanfattande kommentar
        • 117
          När barn inte vill
        • 118
          Barns motstånd utmanar värden och normer för kollektivet
        • 119
          Barns motstånd mot kollektiva regler
        • 120
          Barns förståelse av kollektiva normer och regler
        • 120
          Motstånd mot speciella krav
        • 122
          Men hur gör man då?
        • 123
          Konflikt som utgångspunkt för demokrati
        • 126
          Sammanfattning
        • 127
          Litteraturförteckning
      • 7
        129
        Att leda förskolebarn med respekt Fallstudie av en samling …|med åtta 1–3-åringar
        • Anne-Mari Folkesson
        • 129
          Teoretiska utgångspunkter
        • 130
          Klassifikation och inramning
        • 132
          Reglerande och instruerande diskurs
        • 133
          Öppenhet och slutenhet
        • 135
          Hur kan respekt visas i en samling?
        • 136
          Samling på mattan
        • 137
          Samlingens ledare har upprop
        • 138
          En störning uppstår
        • 139
          Barnen läser och tolkar bilder på dem själva
        • 141
          Barnen lekläser allas namn
        • 142
          Sångstund
        • 143
          Läraren utmanas
        • 144
          Läraren håller på att tappa kontrollen
        • 147
          Konflikten löses upp
        • 148
          Övergång till fri lek
        • 149
          Övergripande tolkning
        • 152
          Sammanfattning
        • 153
          Litteraturförteckning
      • 8
        155
        Måltiden som arena för olika slags samtal
        • Gunilla Rosendahl
        • 155
          Bernsteins teori om makt och kontroll
        • 157
          Samtalsmönster vid måltiderna
        • 158
          Disciplinerande samtal/reglerande kontext
        • 160
          Undervisande samtal/instruerande kontext
        • 162
          Individorienterade samtal/innovativ respektive mellanmänsklig kontext
        • 165
          Kollektivt orienterade samtal/innovativ kontext
        • 168
          Diskussion
        • 168
          Kontroll över måltiden
        • 170
          Fokus på individualitet
        • 172
          Organisation av måltiden
        • 173
          Medvetandegörande av förskolans rutinsituationer
        • 173
          Sammanfattning
        • 174
          Litteraturförteckning
    • 177
      Person- och sakregister

Intressant läsning för förskolestudenter och bra underlag för diskussioner i personalgruppen på förskolan.

Information

Redaktörer:
Anette Emilson Ingeborg Moqvist-Lindberg
Kapitelförfattare:
Lise-Lotte Bjervås Anne-Mari Folkesson Tom Gagner Gunilla Rosendahl Gunilla Sunesson Birgitta Söderlund Wijk
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144111018
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39122-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
179

Författare

Anette Emilson

Anette Emilson är professor i utbildningsvetenskap och filosofie doktor i pedagogik på avdelningen för förskollärarutbildningen på Högskolan Kristi...

Ingeborg Moqvist-Lindberg

Ingeborg Moqvist-Lindberg, filosofie doktor och f.d. lektor i pedagogik.

Lise-Lotte Bjervås

Lise-Lotte Bjervås är filosofie doktor och lektor i pedagogik på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. Hennes fors...

Anne-Mari Folkesson

Anne-Mari Folkesson är filosofie doktor och lektor i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Forskningsintresset...

Gunilla Rosendahl

Gunilla Rosendahl är fil.mag. och adjunkt i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Gunilla har ett särskilt int...

Gunilla Sunesson

Gunilla Sunesson är fil.mag. och adjunkt i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Hon har ett särskilt intresse...

Birgitta Söderlund Wijk

Birgitta Söderlund Wijk är fil.mag. och adjunkt i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Intresset riktar sig m...

 ;

I förskolan möts människor med olika kulturell och social bakgrund, varför det inte är självklart vilka värden som är att betrakta som eftersträvansvärda. Värden anger hur vi helst bör handla, vad som är gott och ont, rätt och fel, bra och dåligt, fint och fult etc. I Värdefull förskola fokuseras olika värdepedagogiska frågor i förskolans praktik. Värden ses som sociala konstruktioner som både medvetet och omedvetet kommuniceras och förhandlas i vardagliga situationer i förskolan. Syftet ...

I förskolan möts människor med olika kulturell och social bakgrund, varför det inte är självklart vilka värden som är att betrakta som eftersträvansvärda. Värden anger hur vi helst bör handla, vad som är gott och ont, rätt och fel, bra och dåligt, fint och fult etc. I Värdefull förskola fokuseras olika värdepedagogiska frågor i förskolans praktik. Värden ses som sociala konstruktioner som både medvetet och omedvetet kommuniceras och förhandlas i vardagliga situationer i förskolan. Syftet med denna bok är att främst bidra med kunskap om kommunikationen av värden i förskolan, men också med verktyg i form av teoretiska begrepp för att tolka och förstå värden i praktiken. Innehållet är empirinära och bygger på data från intervjuer med lärare och förskolechefer samt videoobservationer av interaktioner mellan lärare och barn i förskolan. I första hand vänder sig boken till förskollärarstudenter samt verksamma i förskolan.

Information

Redaktörer:
Anette Emilson Ingeborg Moqvist-Lindberg
Kapitelförfattare:
Lise-Lotte Bjervås Anne-Mari Folkesson Tom Gagner Gunilla Rosendahl Gunilla Sunesson Birgitta Söderlund Wijk
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172996
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39122-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anette Emilson

Anette Emilson är professor i utbildningsvetenskap och filosofie doktor i pedagogik på avdelningen för förskollärarutbildningen på Högskolan Kristi...

Ingeborg Moqvist-Lindberg

Ingeborg Moqvist-Lindberg, filosofie doktor och f.d. lektor i pedagogik.

Lise-Lotte Bjervås

Lise-Lotte Bjervås är filosofie doktor och lektor i pedagogik på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. Hennes fors...

Anne-Mari Folkesson

Anne-Mari Folkesson är filosofie doktor och lektor i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Forskningsintresset...

Gunilla Rosendahl

Gunilla Rosendahl är fil.mag. och adjunkt i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Gunilla har ett särskilt int...

Gunilla Sunesson

Gunilla Sunesson är fil.mag. och adjunkt i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Hon har ett särskilt intresse...

Birgitta Söderlund Wijk

Birgitta Söderlund Wijk är fil.mag. och adjunkt i pedagogik på Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet. Intresset riktar sig m...

 ;