
Värdefull förskola

Värdefull förskola
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Författarpresentation
- 11Förord
- 113En värdefull förskola
- Anette Emilson
- 14En praktik full av värden
- 16Ett forsknings- och utvecklingsprojekt
- 17Deltagarorienterad metod
- 20Att vara med i ett utvecklingsprojekt – några deltagarröster
- 22Litteraturförteckning
- 223Värdepedagogisk forskning i förskolan
- Anette Emilson
- 23Värdepedagogik
- 26Tidigare forskning
- 28Omsorgsetiska värden
- 30Demokrati som värdefält i förskolan
- 32Disciplinerande värden
- 33Kunskapsrelaterade värden
- 35Genusrelaterade värden
- 37Sammanfattning
- 37Litteraturförteckning
- 345Förskolan, föräldrarna och barnens fostran
- Ingeborg Moqvist-Lindberg
- 45Ansvar för barnens fostran
- 50Komplettera och kompensera
- 54Korrigera
- 59Sammanfattning
- 59Litteraturförteckning
- 461Spänningsfält i det värdepedagogiska arbetet i förskolan
- Lise-Lotte Bjervås
- 61Att skapa mening tillsammans i ett värdepluralistiskt samhälle
- 64Teoretiska utgångspunkter
- 66Talet om eftersträvansvärda handlingar i förskolan
- 67Eftersträvansvärda handlingar i spänningsfält
- 67Att bemöta individen rättvist – Att bemöta gruppen rättvist
- 68Att uppmärksamma varje barn – Att bemöta gruppen rättvist
- 70Att stödja samarbete – Att bidra till barnets inflytande
- 71Att organisera för delaktighet – Att bidra till barnets inflytande
- 72Att stödja samarbete – Att fostra till oberoende
- 74Att fostra till oberoende – Att värna om barns relationer
- 75Att uppmärksamma varje barn – Att fostra till oberoende
- 76Spänningsfält inom ett värdefält
- 77Ett utmanande arbete
- 78Ett rättvist bemötande
- 79Fördelning av lärares tid och uppmärksamhet
- 80Eftersträvansvärda handlingar som kan leda till inkludering eller exkludering
- 81Vuxnas styrning och barns inflytande
- 82Samarbete kontra oberoende
- 83Barn som solister och orkestermedlemmar
- 84Oberoende osynliga barn
- 85Sammanfattning
- 86Litteraturförteckning
- 589Värdekonflikter i förskolan
- Birgitta Söderlund Wijk
- 89Vad är ett värde?
- 90När värden krockar – värdekonflikt
- 92Utgångspunkter
- 93Barns perspektiv
- 93Barnsyn och pedagogisk atmosfär
- 94Konfliktsituationer i praktik och teori
- 95Integritet och självbestämmande – att följa regler
- 100”Alla får vara med” kontra rätten att försvara sin lek
- 103Egna rättigheter – andras väl
- 104Sammanfattning
- 106Litteraturförteckning
- 6107Möten med barn som gör motstånd
- Gunilla Sunesson
- 107Demokrati, delaktighet och barns motstånd i förskolans praktik
- 108Barns motstånd och delaktighet
- 109Motstånd, makt och konflikter
- 111Vuxnas bemötande och styrning
- 113När barn inte förmår eller förstår
- 113Barns motstånd och organisationens betydelse
- 115Barns motstånd och betydelsen av vuxnas närvaro
- 116Sammanfattande kommentar
- 117När barn inte vill
- 118Barns motstånd utmanar värden och normer för kollektivet
- 119Barns motstånd mot kollektiva regler
- 120Barns förståelse av kollektiva normer och regler
- 120Motstånd mot speciella krav
- 122Men hur gör man då?
- 123Konflikt som utgångspunkt för demokrati
- 126Sammanfattning
- 127Litteraturförteckning
- 7129Att leda förskolebarn med respekt Fallstudie av en samling …|med åtta 1–3-åringar
- Anne-Mari Folkesson
- 129Teoretiska utgångspunkter
- 130Klassifikation och inramning
- 132Reglerande och instruerande diskurs
- 133Öppenhet och slutenhet
- 135Hur kan respekt visas i en samling?
- 136Samling på mattan
- 137Samlingens ledare har upprop
- 138En störning uppstår
- 139Barnen läser och tolkar bilder på dem själva
- 141Barnen lekläser allas namn
- 142Sångstund
- 143Läraren utmanas
- 144Läraren håller på att tappa kontrollen
- 147Konflikten löses upp
- 148Övergång till fri lek
- 149Övergripande tolkning
- 152Sammanfattning
- 153Litteraturförteckning
- 8155Måltiden som arena för olika slags samtal
- Gunilla Rosendahl
- 155Bernsteins teori om makt och kontroll
- 157Samtalsmönster vid måltiderna
- 158Disciplinerande samtal/reglerande kontext
- 160Undervisande samtal/instruerande kontext
- 162Individorienterade samtal/innovativ respektive mellanmänsklig kontext
- 165Kollektivt orienterade samtal/innovativ kontext
- 168Diskussion
- 168Kontroll över måltiden
- 170Fokus på individualitet
- 172Organisation av måltiden
- 173Medvetandegörande av förskolans rutinsituationer
- 173Sammanfattning
- 174Litteraturförteckning
- 177Person- och sakregister
Intressant läsning för förskolestudenter och bra underlag för diskussioner i personalgruppen på förskolan.
Information
- Redaktörer:
- Anette Emilson Ingeborg Moqvist-Lindberg
- Kapitelförfattare:
- Lise-Lotte Bjervås Anne-Mari Folkesson Tom Gagner Gunilla Rosendahl Gunilla Sunesson Birgitta Söderlund Wijk
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144111018
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39122-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 179
Information
- Redaktörer:
- Anette Emilson Ingeborg Moqvist-Lindberg
- Kapitelförfattare:
- Lise-Lotte Bjervås Anne-Mari Folkesson Tom Gagner Gunilla Rosendahl Gunilla Sunesson Birgitta Söderlund Wijk
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144172996
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39122-SB01
- Upplaga:
- Första