Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att förstå föräldrar

- till barn med funktionsnedsättning
Skickas följande arbetsdag

Att förstå föräldrar

- till barn med funktionsnedsättning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Varför just jag? Varför just vårt barn? En longitudinell studie visar hur det nya föräldraskapet inledningsvis präglades av existentiella frågeställningar. Men efter en tid beskrev de flesta samvaron med barnen som glädjefyllda år och att det inte blivit så svårt som de först befarat. Trots detta kan upplevelsen av föräldraskapet sägas vara ett utökat föräldraskap med särskilda utmaningar, kanske den främsta var att förhålla sig till det som betraktas som normalt och det som betraktas som an...

Varför just jag? Varför just vårt barn? En longitudinell studie visar hur det nya föräldraskapet inledningsvis präglades av existentiella frågeställningar. Men efter en tid beskrev de flesta samvaron med barnen som glädjefyllda år och att det inte blivit så svårt som de först befarat. Trots detta kan upplevelsen av föräldraskapet sägas vara ett utökat föräldraskap med särskilda utmaningar, kanske den främsta var att förhålla sig till det som betraktas som normalt och det som betraktas som annorlunda i samhället. Andra utmaningar var att hantera barnets utveckling och sätt att lära och vara, olika förutsättningar syskon emellan, att bevaka barnets skolplacering, att kämpa för rättigheter, omgivningens bemötande och oro för framtiden. Föräldrarna blev arrangörer, informatörer och talespersoner för sina barn i en strävan att ”skapa” en plats i världen för barnen. Pedagoger kan i mötet med barn och föräldrar ha en betydande roll. Vikten av att skapa delaktighet, att kunna samtala med både barn och föräldrar, att hålla ett öga på syskon, att samarbeta med habiliteringen och förhålla sig till träningsinsatser samt att möta sorg och egna existentiella frågor är exempel på vad som diskuteras i boken. Boken vänder sig inte bara till pedagoger, utan till alla professionella i vård, skola och omsorg som möter barn med funktionsnedsättning. Förhoppningen är också att föräldrar i samma situation ska ha glädje av boken.

    • 9
      Förord
      • Kapitel 1
      • Det är ju ett äventyr!
        • 13
          Författarens presentation
        • 13
          Bokens bakgrund
        • 16
          Bokens uppbyggnad
      • Kapitel 2
      • En existentiell utmaning
        • 21
          Att bli utkastad från världen
        • 22
          Kärlekskampen
        • 26
          Att finna sin plats i världen
        • 28
          Att möta existentiella frågor i den professionella rollen
      • Kapitel 3
      • Du är ju du!
        • 33
          Mötet med barnet i den professionella rollen
        • 34
          Anknytning och samspel
        • 35
          I samspelet växer kärleken fram
        • 38
          Sorgen och glädjen vandrar tillsammans
      • Kapitel 4
      • Ett utökat -föräldraskap
        • 43
          Det som betraktas som normalt respektive annorlunda
        • 44
          Samvaron med barnet
        • 46
          Att förhålla sig till barnets utveckling och göra anpassningar
        • 52
          Mötet med omgivningen
      • Kapitel 5
      • Att räcka till för syskonen
        • 57
          Den professionella uppgiften
        • 57
          Att hantera orättvisa förutsättningar
        • 61
          Syskonens reaktioner måste uppmärksammas
        • 65
          En gynnsam situation
      • Kapitel 6
      • Att prata om det svåra
        • 69
          Att prata med syskonen om barnets funktionsnedsättning
        • 70
          Att prata med barnet
        • 74
          Att förhålla sig till olikhet – pedagogens roll
      • Kapitel 7
      • En skola för alla
        • 79
          Skollagens och läroplanernas tydliga direktiv
        • 82
          Pedagogens roll i mötet med alla barn
        • 86
          Att välja skola – en önskan om delaktighet
        • 90
          Att bevaka skolplaceringen
      • Kapitel 8
      • Vikten av att kunna -kommunicera
        • 97
          Pedagogens uppgift gällande kommunikation
        • 99
          Läroplanernas direktiv om kommunikation
        • 101
          Föräldrarnas erfarenheter
      • Kapitel 9
      • Att rusta för framtiden
        • 107
          Pedagogens roll
        • 108
          Föräldrarna som arrangörer
      • Kapitel 10
      • Att vara -förälder till ett barn med -rättigheter
        • 117
          Barns rättigheter
        • 119
          Att kämpa för rättigheter
        • 121
          Att ansöka om avlastning – en komplex situation
      • Kapitel 11
      • Mötet med habiliteringen
        • 127
          Vad är habilitering
        • 127
          Föräldrarnas erfarenheter av habiliteringen
        • 131
          Att träna eller inte träna – en knäckfråga
        • 132
          Det är föräldern som lär barnet leka
        • 133
          Konflikt mellan ”att vara” och ”att göra”
        • 135
          Från vision till situation
        • 138
          Den professionella pedagogiska rollen
      • Kapitel 12
      • Sorgen och glädjen -fortsätter -tillsammans
        • 143
          Att leva med sorgen
        • 144
          Barnet bär sorgen
        • 149
          Teorier om krisbearbetning
        • 154
          Pedagogens roll
    • 157
      Referenser

Information

Författare:
Elisabeth Lundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125480
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39902-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
160

Författare

Elisabeth Lundström

Elisabeth Lundström, fil.dr i specialpedagogik på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Lundströms forskning utgår från ett ...

 ;

Varför just jag? Varför just vårt barn? En longitudinell studie visar hur det nya föräldraskapet inledningsvis präglades av existentiella frågeställningar. Men efter en tid beskrev de flesta samvaron med barnen som glädjefyllda år och att det inte blivit så svårt som de först befarat. Trots detta kan upplevelsen av föräldraskapet sägas vara ett utökat föräldraskap med särskilda utmaningar, kanske den främsta var att förhålla sig till det som betraktas som normalt och det som betraktas som an...

Varför just jag? Varför just vårt barn? En longitudinell studie visar hur det nya föräldraskapet inledningsvis präglades av existentiella frågeställningar. Men efter en tid beskrev de flesta samvaron med barnen som glädjefyllda år och att det inte blivit så svårt som de först befarat. Trots detta kan upplevelsen av föräldraskapet sägas vara ett utökat föräldraskap med särskilda utmaningar, kanske den främsta var att förhålla sig till det som betraktas som normalt och det som betraktas som annorlunda i samhället. Andra utmaningar var att hantera barnets utveckling och sätt att lära och vara, olika förutsättningar syskon emellan, att bevaka barnets skolplacering, att kämpa för rättigheter, omgivningens bemötande och oro för framtiden. Föräldrarna blev arrangörer, informatörer och talespersoner för sina barn i en strävan att ”skapa” en plats i världen för barnen. Pedagoger kan i mötet med barn och föräldrar ha en betydande roll. Vikten av att skapa delaktighet, att kunna samtala med både barn och föräldrar, att hålla ett öga på syskon, att samarbeta med habiliteringen och förhålla sig till träningsinsatser samt att möta sorg och egna existentiella frågor är exempel på vad som diskuteras i boken. Boken vänder sig inte bara till pedagoger, utan till alla professionella i vård, skola och omsorg som möter barn med funktionsnedsättning. Förhoppningen är också att föräldrar i samma situation ska ha glädje av boken.

Information

Författare:
Elisabeth Lundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172774
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39902-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Elisabeth Lundström

Elisabeth Lundström, fil.dr i specialpedagogik på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Lundströms forskning utgår från ett ...

 ;