Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Introduktion till forskningsmetodik

Skickas följande arbetsdag

Boken ger både studenter och nyblivna forskare de redskap som behövs för att skapa goda forskningsvanor och för att undvika olika fallgropar. Författaren tar upp en rad forskningsteman, allt från val av undersökningstema, problemformulering, litteratursökning och referenshantering till rapportskrivning. Även etiska frågor, plagiat, sociala media och forskningsverktyg online behandlas. Boken är på så sätt en utmärkt introduktion för både nybörjare och mer avancerade studenter i ämnen som pedag...

Boken ger både studenter och nyblivna forskare de redskap som behövs för att skapa goda forskningsvanor och för att undvika olika fallgropar. Författaren tar upp en rad forskningsteman, allt från val av undersökningstema, problemformulering, litteratursökning och referenshantering till rapportskrivning. Även etiska frågor, plagiat, sociala media och forskningsverktyg online behandlas. Boken är på så sätt en utmärkt introduktion för både nybörjare och mer avancerade studenter i ämnen som pedagogik, sociologi och hälso- och vårdvetenskap. Denna nya upplaga av Introduktion till forskningsmetodik har uppdaterats på ett genomgripande sätt men behållit sitt tydliga och begripliga språk och de konkreta riktlinjer som man ska tänka på i samband med olika undersökningar.

    • 9
      Förord till femte upplagan
    • 11
      Inledning
  • Del 1 Grunder
      • 1
        19
        Aspekter av forskning och forskningsmetodik
        • 19
          Olika typer av forskning
        • 21
          Aktionsforskning – forskaren som praktiker
        • 23
          Fallstudier (case studies)
        • 26
          Surveystudier
        • 27
          Experimentella metoder
        • 29
          Etnografi och etnografisk forskning
        • 30
          Teoribildning på empirisk grund – ”grounded theory”
        • 33
          Narrativa undersökningar
        • 37
          Vilken metod och vilket angreppssätt ska man välja?
        • 38
          Att läsa
      • 2
        41
        Planering av projektet
        • 41
          Val av ämne
        • 42
          Att komma igång
        • 45
          Undersökningens syfte
        • 47
          Hypoteser, syften och undersökningsbara frågor
        • 48
          Arbetsnamn och utkast till projektet
        • 49
          Tid
        • 50
          Handledning
        • 54
          Skrivandet och en forskningsdagbok
        • 57
          Att läsa
      • 3
        59
        Etik och integritet i samband med forskning
        • 60
          Forskningskontrakt, regler för praktiken och principen om samtycke
        • 64
          Konfidentialitet och anonymitet
        • 66
          Säkerställande av konfidentialitet och anonymitet då man hanterar information online
        • 67
          Etisk forskning i praktiken, problem med ”insiderforskning” och personliga regler avseende tillvägagångssätt
        • 71
          Etiska regler om ”intellektuell hederlighet”
        • 74
          Att läsa
      • 4
        77
        Inläsning, referenser och hantering av information
        • 77
          Inläsning
        • 78
          Anteckningar och plagiat
        • 82
          Referenser
        • 86
          Att skriva, redigera och lagra referenser elektroniskt
        • 87
          Säkerhetskopia – ta inga onödiga risker
        • 89
          Hantering av information
        • 93
          Mycket väsen för ingenting?
        • 96
          Att läsa
      • 5
        99
        Att söka litteratur
        • 100
          Definition av sökparametrar och nyckelord
        • 101
          Fokus på, specificering av och kategorisering av nyckelord
        • 102
          Digitalt eller analogt
        • 102
          Bibliotek, bibliotekarier – och böcker
        • 103
          Googlesökningar
        • 105
          Google Books
        • 107
          Tidskrifter
        • 109
          Källkritik
        • 110
          Upphovsrätt (copyright) och licensbestämmelser vid hämtning av material från webben
        • 113
          Att läsa
      • 6
        115
        Litteraturgenomgången
        • 116
          Den kritiska granskningen av litteraturen
        • 117
          Teori och teoretisk/begreppslig struktur
        • 120
          ”Kritisk granskning” i praktiken
        • 123
          En granskning av de två granskningarna
        • 124
          Att komma ihåg
        • 126
          Att läsa
  • Del 2 Att välja metod för datainsamlingen
      • 7
        139
        Analys av dokument
        • Brendan Duffy
        • 140
          Vad innebär ett dokument?
        • 140
          Olika angreppssätt när det gäller dokument/källmaterial
        • 141
          Att hitta en källa
        • 144
          Att välja källor/dokument
        • 145
          Innehållsanalys
        • 147
          Kritisk källanalys
        • 152
          Att läsa
      • 8
        153
        Att använda sociala media i forskningen
        • Stephen Waters
        • 155
          Sociala media och forskningsprocessen
        • 158
          Att använda sociala media i forskningen
        • 167
          Sammanfattning
        • 168
          Att läsa
      • 9
        169
        Utformning och hantering av enkäter
        • 171
          Vad behöver man ha reda på?
        • 171
          Olika typer av frågor
        • 173
          Att formulera frågor
        • 178
          Utformning och layout
        • 179
          Att göra ett urval (stickprov)
        • 181
          Att hantera enkäten
        • 182
          Utskick och returnering av enkäterna
        • 183
          Respondenternas rättigheter och det ansvar och de rättigheter man själv har
        • 183
          Bortfall
        • 184
          Analys av informationen
        • 187
          Att läsa
      • 10
        189
        Att planera och genomföra intervjuer
        • 189
          För- och nackdelar med intervjuer
        • 190
          Etiska frågor i samband med intervjuer
        • 191
          Formuleringen av frågorna
        • 192
          Intervjuschema
        • 195
          Gruppintervjuer och fokusgrupper
        • 196
          Inspelning av intervjuer
        • 198
          Skype och Google Hangouts
        • 199
          Skevhet (bias) – den gamla vanliga fienden
        • 201
          Kom ihåg!
        • 205
          Att läsa
      • 11
        207
        Dagböcker, loggböcker, ”critical incidents” och bloggar
        • 210
          Representativitet
        • 210
          Dagboksintervju som metod
        • 211
          Inledande pilotstudier och information till deltagarna
        • 213
          Fem fallstudier
        • 217
          Etiska frågor i samband med dagböcker
        • 218
          Bloggar
        • 221
          Att läsa
      • 12
        223
        Observationsstudier
        • 225
          Ostrukturerad observation
        • 225
          Deltagande observation
        • 227
          Strukturerad observation och registrering av den information man får fram
        • 233
          Ett varningens ord – igen
        • 236
          Att läsa
  • Del 3 Tolkning av data och presentation av resultaten
      • 13
        243
        Tolkning och presentation av resultaten
        • 244
          Alternativfrågor
        • 246
          Kvantitets- och kategorifrågor
        • 253
          Kodning
        • 256
          Tabellfrågor eller rasterfrågor
        • 258
          Skalfrågor
        • 265
          Öppna frågor
        • 265
          Sammanfattning
        • 267
          Att läsa
      • 14
        269
        Rapporten
        • 269
          Att komma igång
        • 272
          Strukturering av rapporten
        • 279
          Behovet av revideringar och flera versioner
        • 282
          Risk för plagiat?
        • 282
          Utvärdering av den egna undersökningen
        • 285
          Att läsa
    • 287
      Ordlista
    • 297
      Litteratur
    • 309
      Sakregister

Information

Kapitelförfattare:
Judith Bell
Översättare:
Björn Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110622
Utgivningsår:
1993
Revisionsår:
2015
Artikelnummer:
3702-05
Upplaga:
Femte
Sidantal:
311

Författare

Judith Bell

Judith Bell har rika erfarenheter av högre utbildning och är idag professor på School of Continuing Education vid Nottingham University i Storbrita...

 ;