Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Hur genomför man undersökningar?

Hur genomför man undersökningar?
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 9
1 Teori och empiri – frågor och fakta 11
1.1 Beskrivning, förklaring och prediktion 12
1.2 Varför metod? 13
1.3 Giltighet och tillförlitlighet 14
1.4 Bokens upplägg 14
2 Metod – en pragmatisk ansats 17
2.1 Ontologi, epistemologi och metod 18
2.2 Positivistiskt perspektiv 20
2.3 Tolkningsbaserat perspektiv 21
2.4 Finns det en tredje väg? 24
Den ontologiska utgångspunkten 25
Den epistemologiska utgångspunkten 25
2.5 Metod – en pragmatisk inställning 26
Från induktion eller deduktion till abduktion 26
Från individ eller helhet till individ i kontext 28
Från närhet eller distans till närhet och distans 28
Från ord eller siffror till meningsfulla symboler 29
Reflexivitet och öppenhet 29
2.6 Sammanfattning och slutsatser 30
3 Forskningsetiska riktlinjer 33
3.1 Generella etiska riktlinjer 34
3.2 Skydd av personuppgifter och EU:s dataskyddsförordning 35
Anonymitet och sekretess 35
Avidentifiering 36
Pseudonymisering och kryptering 36
Sekretess, registrering och lagring av data 36
Presentation av data 37
Fusk, plagiat och god hänvisningssed 37
3.3 Frivilligt, informerat och otvetydigt samtycke 38
Frivillighet 38
Kompetens 38
Fullständig information 38
Förståelse 39
Förklaring om samtycke 39
3.4 En not om internetforskning 39
3.5 Är dessa etiska krav absoluta? 40
3.6 Att studera den egna organisationen 40
3.7 Praktiska aspekter 42
Del I De inledande faserna i en empirisk undersökning
4 Gången i en undersökningsprocess 45
4.1 De gemensamma faserna 46
Fas 1: Utveckling av en problemställning 46
Fas 2: Val av undersökningsdesign 46
Fas 3: Val av informationstyp – kvalitativ eller kvantitativ 46
4.2 Den kvalitativa ansatsen 47
Fas 4: Hur ska vi samla in information? 47
Fas 5: Urval av enheter 47
Fas 6: Hur ska vi analysera de data vi får in? 47
Fas 7: Vilken kvalitet har resultaten och slutsatserna? 47
4.3 Den kvantitativa ansatsen 47
Fas 4: Hur ska vi samla in information? 47
Fas 5: Hur ska vi välja ut respondenter? 47
Fas 6: Hur ska vi analysera de data vi har fått in? 47
Fas 7: Vilken kvalitet har resultaten och slutsatserna? 47
4.4 Tolkningsfasen – gemensam för båda ansatserna 47
Fas 8: Tolkning och tolkningsfel 48
4.5 En grafisk översikt över faserna i undersökningsprocessen 48
5 Undersökningens första fas: utveckling av problemställning 49
5.1 Vad händer när vi väljer problemställning? 50
5.2 Innehållet i en problemställning 50
5.3 Krav på problemställningen 51
Problemställningen ska vara tydlig 51
Problemställningen ska vara relevant 52
Problemställningen ska vara förankrad i en pågående diskurs 53
5.4 Att utveckla en problemställning – litteraturstudier 53
Osystematiska litteraturstudier 54
Systematiska litteraturstudier 54
5.5 Praktiskt arbete med problemställningen 56
5.6 Typer av problemställningar 58
5.7 Kausalitet 59
Kausalitet och grafiska modeller 60
5.8 Statistisk eller analytisk generalisering 63
6 Undersökningens andra fas: val av undersökningsdesign 65
6.1 Intensiv eller extensiv design 66
6.2 Kausal eller beskrivande design 67
6.3 Fallstudier 68
Studier av enskilda fall 70
Fallstudier av processer 71
Aktionsforskning 71
Jämförande fallstudier 72
Fallstudier – en sammanfattning 75
6.4 Urvalsundersökningar 75
Små-N-studier 76
Tvärsnittsstudier 77
Tidsseriestudier 78
Kohortstudier 78
Panelstudier 79
Urvalsundersökningar – en sammanfattning 79
6.5 Den experimentella designen 80
Det experimentella idealet 80
Kritik mot den experimentella designen 82
Anpassning till verkligheten I: pseudoexperiment 83
Anpassning till verkligheten II: naturliga pseudoexperiment 84
Anpassning till verkligheten III: surveyexperiment och fältexperiment 84
Experimentell design – en sammanfattning 85
6.6 Kombination av olika designtyper 86
6.7 Samband mellan typ av problemställning och val av undersökningsdesign 86
7 Undersökningens tredje fas: Vilka slags data ska vi samla in? 89
7.1 Förstrukturering 91
7.2 Kvalitativa data 92
Fördelar 92
Nackdelar 92
När ska vi välja en kvalitativ ansats? 94
7.3 Kvantitativa data 94
Fördelar 94
Nackdelar 95
När ska vi välja en kvantitativ ansats? 96
7.4 En schematisk sammanfattning 96
7.5 Metodtriangulering (mixed methods) 96
7.6 Icke ingripande mätmetoder 98
7.7 Kvantitativ och kvalitativ undersökningsdesign 99
Del II Kvalitativa undersökningsdesigner
8 Undersökningens fjärde fas: Hur ska vi samla in kvalitativ information? 103
8.1 Befintliga kvalitativa källor (sekundärdata) 104
När är det lämpligt att använda befintliga källor? 104
8.2 Insamling av kvalitativa primärdata 105
8.3 Den öppna individuella intervjun 106
När är den öppna individuella intervjun mest lämplig? 107
Olika former av intervjuer 107
Strukturering av intervjun 109
Några viktiga frågor i samband med intervjuer 110
Genomförandet av intervjun – intervjuarens uppträdande 112
En avslutande kommentar om individuella intervjuer 115
8.4 Fokusgruppintervjun 115
Gruppens storlek 116
Antal fokusgrupper 117
Forskarens roll i fokusgrupper 117
Användning av digitala plattformar 119
8.5 Observation 119
Öppen och dold observation 120
Deltagande och icke deltagande observation 120
Var, när och hur länge ska vi observera? 120
Tillträde och dörrvakter 121
Videoinspelning 121
8.6 Kvalitativa metoder för datainsamling – en sammanfattning 122
9 Undersökningens femte fas: Hur ska vi välja ut enheter? 125
9.1 Urvalsmetoder 126
9.2 Urvalskriterier 128
9.3 Fokusgrupper – sammansättning av grupper 130
9.4 Teoretiskt urval – jämförelse och kausalitet 132
9.5 Hur många ska undersökas? 133
9.6 Urval vid kvalitativa undersökningar – en sammanfattning 134
10 Undersökningens sjätte fas: Hur ska vi analysera datamaterialet? 135
10.1 Dokumentation 137
Noteringar och kommentarer under datainsamlingen 137
Renskrivning av ljudinspelning 138
Renskrivning av bildinspelning 138
Annotering 140
10.2 Innehållsanalys 141
Induktiv innehållsanalys 141
Deduktiv innehållsanalys 144
Abduktiv innehållsanalys 147
10.3 Kvalitativ komparativ analys (QCA) 148
10.4 Processanalys 150
Två olika perspektiv på processanalys 151
Studier av flera processer 152
10.5 Från det specifika till det generella – och tillbaka igen 153
11 Undersökningens sjunde fas: Hur bra är våra slutsatser? 155
11.1 Intern giltighet 156
Ger studieobjekten en sann representation av verkligheten? 156
Internet som källa 159
Ger forskaren en sann representation av data? 159
Återspeglar resultaten verkligheten? 161
11.2 Tillförlitlighet (reliabilitet) 162
Undersökningens design påverkar de undersökta 162
Slarv vid anteckning och analys av data 164
11.3 Överförbarhet (extern giltighet) 165
Överföring till andra enheter i samma kontext 166
Överföring till andra kontexter (fall) 167
11.4 Forskningens kvalitet 168
Del III Kvantitativa undersökningsdesigner
12 Undersökningens fjärde fas: Hur ska vi samla in kvantitativ information? 171
12.1 Operationalisering 172
12.2 Hur ska vi utforma frågor och svar? 175
Olika former av svarsalternativ – mätnivå 175
Utformning av rangordnade svarsalternativ 179
Påståenden eller frågor? 182
12.3 Hur ska vi samla in informationen? 187
Webbaserade enkäter – styrkor och svagheter 188
Praktisk hantering av de olika datainsamlingsmetoderna 190
13 Undersökningens femte fas: Hur ska vi välja ut enheter? 193
13.1 Bortfall 194
13.2 Från teoretisk till faktisk population: avgränsning av enheterna 195
13.3 Från teoretisk till faktisk population: ofullständiga populationslistor – bortfall 1 196
13.4 Från faktisk population till teoretiskt urval – bortfall 2 196
Sannolikhetsurval (slumpmässigt urval) 197
Syftet med sannolikhetsurval 199
Urvalets storlek 199
Andra urvalsformer: icke-sannolikhetsurval 201
En översikt över urvalsprocessen 203
13.5 Problemet med icke-svar – bortfall 3 och 4 203
Orsaker till icke-svar 203
Hur hög bör svarsprocenten vara? 205
14 Undersökningens sjätte fas: Hur ska vi analysera den inkomna informationen? 207
14.1 Kodning av frågeformulär 208
14.2 Granskning och förberedelse av datafilen 209
14.3 Univariat analys – svarsfördelning på en fråga 210
Fördelningar – absoluta, proportionella och procentuella 210
Fördelningar – grafiska framställningar 211
Mått på centraltendens och spridning 212
14.4 Bivariat analys – samvariation mellan två variabler 218
Enkla tabeller – procentdifferenser 218
Statistiska mått på samvariation 221
Statistiska mått på samvariation och variablers mätnivå 225
Tolkning av korrelationsmått 225
Analyser av samvariation mellan kategoriska och metriska/rangordnade variabler 227
14.5 Hur ska vi analysera öppna frågor? 228
15 Undersökningens sjunde fas: Hur bra är våra slutsatser? 229
15.1 Intern giltighet 230
Begreppslig giltighet 230
Kontroll av begreppslig giltighet 232
15.2 Validering av samband 234
Kontroll för andra kända förhållanden – multivariat analys 234
15.3 Extern giltighet 237
Risken för systematiskt skevt urval vid sannolikhetsurval: bortfall av enheter 238
Slumpmässiga avvikelser mellan urvalet och populationen 239
Statistisk generalisering – några slutkommentarer 245
15.4 Är resultaten tillförlitliga? 245
Utformningen av frågeformuläret 246
Egenskaper hos respondenten (kunskap och intressen) 246
Egenskaper hos respondentens kontext 248
Kodning och inmatning av data 248
Analys av registrerade data 248
15.5 Nivåfelslut 248
15.6 Avslutning 250
Del IV Diskussion och presentation av resultat
16 Undersökningens åttonde fas: diskussion och presentation av resultat 253
16.1 Den metodologiska diskussionen 254
16.2 Den substantiella diskussionen 255
16.3 Presentation av resultat 257
Överskådlighet och logisk uppbyggnad 258
Läsvänlighet 259
16.4 Avslutning 261
Litteratur 263
Register 279
En stor del av framställningen är tillämpbar långt utanför de samhällsvetenskapliga områdena. Förutom för högskolan är framställningen viktig också för att erhålla tillförlitliga resultat i offentlig sektor, där många undersökningar görs som underlag för beslut.
Information
- Författare:
- Dag Ingvar Jacobsen
- Översättare:
- Sten Andersson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144175584
- Utgivningsår:
- 2002
- Revisionsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 8002-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 282
Information
- Författare:
- Dag Ingvar Jacobsen
- Översättare:
- Sten Andersson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144185163
- Utgivningsår:
- 2002
- Revisionsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 8002-SB03
- Upplaga:
- Tredje