Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fokusgrupper

Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
Skickas följande arbetsdag

Beskrivning

Det här är en handbok som skildrar hur man praktiskt går tillväga när man arbetar med fokusgrupper. Men boken ger även en teoretisk bakgrund till användandet av fokusgrupper som forskningsmetod. Fokusgrupper är en metod som används för att studera människors föreställningar, kunskaper, attityder och värderingar genom fokuserade gruppintervjuer. Metoden innebär att en grupp under en moderators ledning diskuterar ett givet ämne. Fokusgrupper används till exempel vid marknadsundersökningar, utvärderingar och i forskningssammanhang. Boken vänder sig till högskolestuderande inom ämnen som medie- och kommunikationsvetenskap, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, folkhälsovetenskap, miljövetenskap, socialt arbete och ekonomi, men är också relevant för företag, skolor, kommuner och landsting. Denna andra upplaga har uppdaterats och utökats med ytterligare förslag på hur data från fokusgrupper kan analyseras. Dessutom innehåller boken ett nyskrivet kapitel om hur fokusgrupper kan användas inom deltagandeforskning.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Victoria Wibeck
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144058566
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2010
Artikelnummer:
7011-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
178

Författare

Victoria Wibeck

Victoria Wibeck är professor vid Tema Miljöförändring, Linköpings universitet. Hon har en bakgrund inom kommunikationsforskning. Wibeck har använt ...

 ;