Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tjänstelogik

Skickas följande arbetsdag

Vad är tjänstelogik och vad innebär det att leda och analysera företag och andra verksamheter utifrån tjänstelogik? Tjänstelogikens centrala byggstenar – värdesamskapande, värdeskapande, värdeerbjudanden och resursintegrering – introduceras och förklaras. Hur tjänsteinnovation bedrivs utifrån tjänstelogik och hur aktörer samskapar värde i komplexa tjänstesystem beskrivs. Resonemanget exemplifieras med exempel ifrån nya internetbaserade företag som Spotify, traditionella tjänsteföretag som Ike...

Vad är tjänstelogik och vad innebär det att leda och analysera företag och andra verksamheter utifrån tjänstelogik? Tjänstelogikens centrala byggstenar – värdesamskapande, värdeskapande, värdeerbjudanden och resursintegrering – introduceras och förklaras. Hur tjänsteinnovation bedrivs utifrån tjänstelogik och hur aktörer samskapar värde i komplexa tjänstesystem beskrivs. Resonemanget exemplifieras med exempel ifrån nya internetbaserade företag som Spotify, traditionella tjänsteföretag som Ikea, industriföretag som Volvo och från offentliga organisationer som Skatteverket. Tjänstelogik ställs i kontrast till den varulogik som dominerat näringslivet och offentlig förvaltning, men även forskningen om marknadsföring och organisationer. Enligt varulogiken skapas värde internt i organisationer. Tjänstelogiken bygger på antagandet att värde skapas av kunder när de använder varor eller tjänster. Detta förändrar förutsättningarna för tjänsteinnovation och för samarbete mellan organisationer, kunder och andra aktörer. Tjänstelogik vänder sig till chefer och andra praktiker, både i privat och i offentlig sektor, och till universitetsstudenter.

    • Förord
      • 1
        9
        Introduktion: Varulogik och tjänstelogik
        • 10
          Varulogik
        • 11
          Tjänstelogik
        • 16
          En genomgripande kundorientering
        • 20
          Tjänstelogik för tjänsteföretag, industriföretag och offentlig sektor
        • 22
          Tjänstelogik – ett nytt forskningsparadigm
        • 25
          Bokens fortsatta disposition
        • 27
          Referenslitteratur
        • 27
          Diskussionsfrågor
      • 2
        29
        Tjänstelogikens kärna
        • 31
          Resursintegrering
        • 35
          Organisationers värdeunderlättande
        • 37
          Produktion
        • 40
          Innovation
        • 42
          Marknadsföring och varumärkesbyggande
        • 43
          Kunders värdeskapande
        • 45
          Kunders och organisationers värdesamskapande
        • 48
          Samskapande på industriella marknader
        • 49
          Sammanfattning
        • 51
          Referenslitteratur
        • 52
          Diskussionsfrågor
      • 3
        53
        Tjänstesystem och sociala system
        • 54
          Tjänstesystem
        • 55
          B2C, B2B, A2A – eller?
        • 57
          Olika typer av värde
        • 64
          Förändring av tjänstesystem
        • 73
          Sociala system
        • 76
          Kastsystemet – ett socialt system i förändring
        • 77
          Musikdistribution i förändring
        • 82
          Värdesamskapande i offentlig sektor
        • 84
          Sammanfattning
        • 85
          Referenslitteratur
        • 86
          Diskussionsfrågor
      • 4
        87
        Tjänsteinnovation
        • 88
          Kärnan i tjänsteinnovation
        • 90
          Teknologi- och användningskunskap
        • 93
          Metoder för tjänsteinnovation
        • 96
          Olika typer av tjänsteinnovation
        • 98
          Processinnovation
        • 98
          Varumärkesinnovation
        • 100
          Upplevelseinnovation
        • 101
          Social innovation
        • 102
          Affärsmodellinnovation
        • 103
          Beteendeinnovation
        • 103
          Systeminnovation
        • 106
          Drivkrafter för institutionalisering och innovation
        • 108
          Sammanfattning
        • 109
          Referenslitteratur
        • 110
          Diskussionsfrågor
      • 5
        111
        Kritisk reflektion
        • 112
          Värdesamförstörande
        • 120
          Arbetande konsumenter
        • 124
          Konflikter och tjänstelogik
        • 125
          Transformativ tjänsteforskning
        • 129
          Kritisk tjänsteforskning
        • 133
          Sammanfattning
        • 134
          Referenslitteratur
        • 135
          Diskussionsfrågor
    • 137
      Sakregister

Information

Författare:
Per Skålén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144107608
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
38952-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
138

Författare

Per Skålén

Per Skålén är professor i företagsekonomi och verksam vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, och som gästprofessor vid SI...

 ;