Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tvålärarskap i praktiken

Skickas följande arbetsdag

Tvålärarskap är en undervisningsform som har diskuterats flitigt de senaste åren. Lärare har sedan länge samarbetat på olika sätt, men att arbeta fullt ut med ett tvålärarskap är en relativt ny pedagogik i Sverige. Tvålärarskap handlar om att två lärare samarbetar gällande alla undervisningsaspekter. Lärarna planerar tillsammans, undervisar tillsammans, bedömer tillsammans och utvärderar tillsammans. De är likvärdiga i sitt arbete och sin delaktighet, både utanför ochi klassrummet. Med ex...

Tvålärarskap är en undervisningsform som har diskuterats flitigt de senaste åren. Lärare har sedan länge samarbetat på olika sätt, men att arbeta fullt ut med ett tvålärarskap är en relativt ny pedagogik i Sverige. Tvålärarskap handlar om att två lärare samarbetar gällande alla undervisningsaspekter. Lärarna planerar tillsammans, undervisar tillsammans, bedömer tillsammans och utvärderar tillsammans. De är likvärdiga i sitt arbete och sin delaktighet, både utanför ochi klassrummet. Med exempel från praktik och teori belyser författarna i den här boken tvåläraskapets möjligheter och utmaningar. De sex undervisningsmodeller som utgör grunden för pedagogiken beskrivs utförligt. Dessutom ges tydliga förslag på hur arbetet rent praktiskt kan läggas upp, både i uppbyggelsefasen och i det vardagliga arbetet genom förberedelser, undervisning och efterarbete. Författarna har utifrån forskning och egen erfarenhet helt enkelt skrivit den bok de själva saknade när de började arbeta med tvålärarskap. Tvålärarskap i praktiken vänder sig till lärare inom grundskola och gymnasium men också till rektorer och lärarstudente

Förord 5

 

1 Inledning 7

 

2 Vad är tvålärarskap? 13

Vad innebär tvålärarskap? 17

Vad tvålärarskap inte innebär 18

 

3 Sex undervisnings­modeller 19

1. En undervisar, en assisterar 22

2. Parallellundervisning 25

3. Stationsundervisning 28

4. Individualiserad undervisning 30

5. En undervisar, en observerar 33

6. Samundervisning 36

 

4 Förutsättningar och förberedelser 39

Rektorns roll 41

Tjänstefördelning och planering 42

Schemaläggning 44

Lokaler 47

Kollegialt stöd och förståelse 48

Förberedelse på skolnivå 49

Förberedelse för lärarna 50

 

5 Läsårets arbete 53

Regelbunden mötestid 55

Läsårs- och lektionsplanering 57

Efterarbete och bedömning 67

Elevkontakt 68

Regelbundet utvärderingsarbete 70

 

6 Fördelar och utmaningar 73

Ledning och organisation 75

Lärare 76

Elever 77

 

7 Avslutande tankar 81

Referenser 87

Gilbertsson och Lind beskriver tydligt och koncist hur de arbetar och vilka fördelar de ser med sitt sätt att arbeta. Om du som lärare ‒ eller skolledare för den delen ‒ vill veta mer om hur man rent praktiskt bär sig åt är det den här boken du ska välja […].

Information

Författare:
Magdalena Lind Marie Gilbertsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140940
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
43291-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
88

Författare

Magdalena Lind

Magdalena Lind, förstelärare på Karolinska gymnasiet i Örebro. Legitimerad lärare i svenska och historia.

Marie Gilbertsson

Marie Gilbertsson, förstelärare på Karolinska gymnasiet. Legitimerad lärare i svenska, svenska som andraspråk och historia.

 ;