Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Elevhälsa som främjar lärande

Elevhälsa som främjar lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord till andra upplagan 7
1 Elevhälsa som främjar lärande, hälsa och utveckling 11
Elevhälsa i en skola som främjar lärande och hälsa 12
Med fokus på eleven 14
Elevhälsoprojektet 15
Bokens upplägg 16
2 Elevhälsans utgångspunkter 19
Elevhälsan i skollagen 19
Forskning om elevhälsa 22
Sammanfattande kommentar 36
3 Elevhälsans tre spår 37
Elevhälsans framväxt 38
Elevhälsans tre spår 40
Sammanfattande kommentar 53
4 Den pedagogiska arenan – elevhälsans bas 55
Pedagogiken som lärarnas professionella domän 55
Läraren som elevhälsans nyckelperson 57
Samarbete mellan lärare och elevhälsa 60
Att förena olika världar 65
Sammanfattande kommentar 70
5 Elevhälsans ledning och organisering 73
Rektor som elevhälsans ledare 74
Ledning och organisering på lokal nivå 78
Ledning och organisering på central nivå 82
Modeller för elevhälsans ledning och organisering 88
Samordning och samsyn mellan lokal och central nivå 92
Sammanfattande kommentar 94
6 Professionernas olika perspektiv och bidrag till elevhälsan 95
Gemensam och tvärprofessionell kunskapsdomän 95
Professionsteoretiskt perspektiv 97
Elevhälsans professionella domäner 102
Överlappning och integrering 118
Sammanfattande kommentar 124
7 Samarbete i elevhälsoteamet 125
Social identitet i elevhälsoteamet 125
Tvärprofessionella team 128
Samarbete i elevhälsoteamet 133
Sammanfattande kommentar 139
8 Elevhälsomötet som interprofessionell samarbetsarena 141
Mångfunktionella elevhälsomöten 141
Elevhälsomötets olika funktioner 144
Elevhälsomötets dynamik 154
Att leda elevhälsomötet 155
Utveckling av elevhälsomötet 157
Från flerprofessionellt till interprofessionellt elevhälsoteam 160
Sammanfattande kommentar 163
9 Glapp mellan vision och verklighet 165
Utredningar i retorik och praktik 167
Ärendehantering långt från klassrummet 171
Åtgärdsprogram som döda dokument 176
Anpassning av vision och verklighet 181
Sammanfattande kommentar 182
10 Kartor som vägleder 183
Elevhälsa på fyra ben 185
Individ i grupp 195
Individ i organisation 198
Elevhälsans indirekta metoder 205
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 211
Sammanfattande kommentar 215
11 Att utreda och analysera vad som hindrar och främjar lärande och utveckling 217
Riktlinjer för utredning av extra anpassningar och särskilt stöd 219
Utredningspraktik i takt med retoriken 227
Analys av hinder och främjande faktorer som grund för extra anpassningar 230
Att utreda elevers behov av särskilt stöd 236
Sammanfattande kommentar 251
12 Elevhälsans samlade insatser 253
Reaktiva och proaktiva insatser 254
Elevhälsans främjande, förebyggande och åtgärdande insatser 255
Elevhälsans främjande insatser 257
Elevhälsans förebyggande insatser 267
Elevhälsans åtgärdande insatser 276
Sammanfattande kommentar 285
13 Elevhälsans roll i en skola som främjar lärande 287
Mellan vision och verklighet, då och nu 287
En synvända 289
Rektors avgörande roll 290
Gemensam karta och kompass 291
Det beror inte bara på profession 294
Att utveckla elevhälsa som ny gemensam kunskapsdomän 295
Men eleverna då … 296
När hälsa och lärande inte går hand i hand 298
Elevhälsans utmaningar 298
Till sist 299
Referenser 301
Register 315
Information
- Författare:
- Ingrid Hylander Gunilla Guvå
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144193588
- Utgivningsår:
- 2017
- Revisionsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 39080-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 319
Förord till andra upplagan 7
1 Elevhälsa som främjar lärande, hälsa och utveckling 11
Elevhälsa i en skola som främjar lärande och hälsa 12
Med fokus på eleven 14
Elevhälsoprojektet 15
Bokens upplägg 16
2 Elevhälsans utgångspunkter 19
Elevhälsan i skollagen 19
Forskning om elevhälsa 22
Sammanfattande kommentar 36
3 Elevhälsans tre spår 37
Elevhälsans framväxt 38
Elevhälsans tre spår 40
Sammanfattande kommentar 53
4 Den pedagogiska arenan – elevhälsans bas 55
Pedagogiken som lärarnas professionella domän 55
Läraren som elevhälsans nyckelperson 57
Samarbete mellan lärare och elevhälsa 60
Att förena olika världar 65
Sammanfattande kommentar 70
5 Elevhälsans ledning och organisering 73
Rektor som elevhälsans ledare 74
Ledning och organisering på lokal nivå 78
Ledning och organisering på central nivå 82
Modeller för elevhälsans ledning och organisering 88
Samordning och samsyn mellan lokal och central nivå 92
Sammanfattande kommentar 94
6 Professionernas olika perspektiv och bidrag till elevhälsan 95
Gemensam och tvärprofessionell kunskapsdomän 95
Professionsteoretiskt perspektiv 97
Elevhälsans professionella domäner 102
Överlappning och integrering 118
Sammanfattande kommentar 124
7 Samarbete i elevhälsoteamet 125
Social identitet i elevhälsoteamet 125
Tvärprofessionella team 128
Samarbete i elevhälsoteamet 133
Sammanfattande kommentar 139
8 Elevhälsomötet som interprofessionell samarbetsarena 141
Mångfunktionella elevhälsomöten 141
Elevhälsomötets olika funktioner 144
Elevhälsomötets dynamik 154
Att leda elevhälsomötet 155
Utveckling av elevhälsomötet 157
Från flerprofessionellt till interprofessionellt elevhälsoteam 160
Sammanfattande kommentar 163
9 Glapp mellan vision och verklighet 165
Utredningar i retorik och praktik 167
Ärendehantering långt från klassrummet 171
Åtgärdsprogram som döda dokument 176
Anpassning av vision och verklighet 181
Sammanfattande kommentar 182
10 Kartor som vägleder 183
Elevhälsa på fyra ben 185
Individ i grupp 195
Individ i organisation 198
Elevhälsans indirekta metoder 205
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 211
Sammanfattande kommentar 215
11 Att utreda och analysera vad som hindrar och främjar lärande och utveckling 217
Riktlinjer för utredning av extra anpassningar och särskilt stöd 219
Utredningspraktik i takt med retoriken 227
Analys av hinder och främjande faktorer som grund för extra anpassningar 230
Att utreda elevers behov av särskilt stöd 236
Sammanfattande kommentar 251
12 Elevhälsans samlade insatser 253
Reaktiva och proaktiva insatser 254
Elevhälsans främjande, förebyggande och åtgärdande insatser 255
Elevhälsans främjande insatser 257
Elevhälsans förebyggande insatser 267
Elevhälsans åtgärdande insatser 276
Sammanfattande kommentar 285
13 Elevhälsans roll i en skola som främjar lärande 287
Mellan vision och verklighet, då och nu 287
En synvända 289
Rektors avgörande roll 290
Gemensam karta och kompass 291
Det beror inte bara på profession 294
Att utveckla elevhälsa som ny gemensam kunskapsdomän 295
Men eleverna då … 296
När hälsa och lärande inte går hand i hand 298
Elevhälsans utmaningar 298
Till sist 299
Referenser 301
Register 315
Information
- Författare:
- Ingrid Hylander Gunilla Guvå
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144198323
- Utgivningsår:
- 2017
- Revisionsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 39080-SB02
- Upplaga:
- Andra