Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Elevhälsa som främjar lärande

Om professionellt samarbete i retorik och praktik
Skickas följande arbetsdag

Elevhälsa som främjar lärande

Om professionellt samarbete i retorik och praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Elevhälsa innebär att kunskaper inom psykologi, medicin, omvårdnad, socialt arbete och specialpedagogik översätts till skolans vardagsarbete, för att på så vis bidra till alla elevers lärande och måluppfyllelse. Detta ställer krav på rektors ledarskap och på att elevhälsoteamet fungerar som ett team i samarbete med lärarna. Elevhälsa som främjar lärande bygger på forskning och praktisk erfarenhet och visar hur samarbete och en gemensam syn på elevhälsa kan utvecklas inom teamet och i skolan. ...

Elevhälsa innebär att kunskaper inom psykologi, medicin, omvårdnad, socialt arbete och specialpedagogik översätts till skolans vardagsarbete, för att på så vis bidra till alla elevers lärande och måluppfyllelse. Detta ställer krav på rektors ledarskap och på att elevhälsoteamet fungerar som ett team i samarbete med lärarna. Elevhälsa som främjar lärande bygger på forskning och praktisk erfarenhet och visar hur samarbete och en gemensam syn på elevhälsa kan utvecklas inom teamet och i skolan. Den andra upplagan har samma struktur som den första upplagan och beskriver grunderna för det interprofessionella, främjande och förebyggande elevhälsoarbetet. Boken har uppdaterats och kompletterats med ny forskning, lärdomar från utvecklingsarbeten, praktiska exempel från skolors främjande och förebyggande arbete, ny lag­stiftning, råd och riktlinjer samt utredningar från olika myndigheter. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan och kan användas inom utbildningen till specialpedagog/lärare, psykolog, socionom, läkare och sjuksköterska samt inom respektive professions specialistutbildning till arbete inom pedagogiska verksamheter.

Förord till andra upplagan 7

 

              1  Elevhälsa som främjar lärande, hälsa och utveckling 11

Elevhälsa i en skola som främjar lärande och hälsa 12

Med fokus på eleven 14

Elevhälsoprojektet 15

Bokens upplägg 16

 

              2  Elevhälsans utgångspunkter 19

Elevhälsan i skollagen 19

Forskning om elevhälsa 22

Sammanfattande kommentar 36

 

              3  Elevhälsans tre spår 37

Elevhälsans framväxt 38

Elevhälsans tre spår 40

Sammanfattande kommentar 53

 

              4  Den pedagogiska arenan – elevhälsans bas 55

Pedagogiken som lärarnas professionella domän 55

Läraren som elevhälsans nyckelperson 57

Samarbete mellan lärare och elevhälsa 60

Att förena olika världar 65

Sammanfattande kommentar 70

 

              5  Elevhälsans ledning och organisering 73

Rektor som elevhälsans ledare 74

Ledning och organisering på lokal nivå 78

Ledning och organisering på central nivå 82

Modeller för elevhälsans ledning och organisering 88

Samordning och samsyn mellan lokal och central nivå 92

Sammanfattande kommentar 94

 

              6  Professionernas olika perspektiv och bidrag till elevhälsan 95

Gemensam och tvärprofessionell kunskapsdomän 95

Professionsteoretiskt perspektiv 97

Elevhälsans professionella domäner 102

Överlappning och integrering 118

Sammanfattande kommentar 124

 

              7  Samarbete i elevhälsoteamet  125

Social identitet i elevhälsoteamet 125

Tvärprofessionella team 128

Samarbete i elevhälsoteamet 133

Sammanfattande kommentar 139

 

              8  Elevhälsomötet som interprofessionell samarbetsarena 141

Mångfunktionella elevhälsomöten 141

Elevhälsomötets olika funktioner 144

Elevhälsomötets dynamik  154

Att leda elevhälsomötet 155

Utveckling av elevhälsomötet 157

Från flerprofessionellt till interprofessionellt elevhälsoteam 160

Sammanfattande kommentar 163

 

              9  Glapp mellan vision och verklighet 165

Utredningar i retorik och praktik 167

Ärendehantering långt från klassrummet 171

Åtgärdsprogram som döda dokument 176

Anpassning av vision och verklighet 181

Sammanfattande kommentar  182

 

              10  Kartor som vägleder 183

Elevhälsa på fyra ben 185

Individ i grupp 195

Individ i organisation 198

Elevhälsans indirekta metoder 205

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 211

Sammanfattande kommentar 215

 

              11  Att utreda och analysera vad som hindrar och främjar lärande och utveckling 217

Riktlinjer för utredning av extra anpassningar och särskilt stöd 219

Utredningspraktik i takt med retoriken 227

Analys av hinder och främjande faktorer som grund för extra anpassningar 230

Att utreda elevers behov av särskilt stöd 236

Sammanfattande kommentar 251

 

              12  Elevhälsans samlade insatser 253

Reaktiva och proaktiva insatser 254

Elevhälsans främjande, förebyggande och åtgärdande insatser 255

Elevhälsans främjande insatser  257

Elevhälsans förebyggande insatser 267

Elevhälsans åtgärdande insatser 276

Sammanfattande kommentar 285

 

              13  Elevhälsans roll i en skola som främjar lärande 287

Mellan vision och verklighet, då och nu 287

En synvända 289

Rektors avgörande roll 290

Gemensam karta och kompass 291

Det beror inte bara på profession 294

Att utveckla elevhälsa som ny gemensam kunskapsdomän 295

Men eleverna då … 296

När hälsa och lärande inte går hand i hand 298

Elevhälsans utmaningar 298

Till sist 299

 

Referenser 301

Register 315

Information

Författare:
Ingrid Hylander Gunilla Guvå
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144193588
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
39080-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
319

Författare

Ingrid Hylander

Ingrid Hylander är fil.dr i psykologi, docent i pedagogik och leg. psykolog. Hon är anknuten till Karolinska Institutet som forskare med inriktning...

Gunilla Guvå

Gunilla Guvå är psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Hon har varit verksam som psykolog i förskola och skola und...

 ;

Elevhälsa innebär att kunskaper inom psykologi, medicin, omvårdnad, socialt arbete och specialpedagogik översätts till skolans vardagsarbete, för att på så vis bidra till alla elevers lärande och måluppfyllelse. Detta ställer krav på rektors ledarskap och på att elevhälsoteamet fungerar som ett team i samarbete med lärarna. Elevhälsa som främjar lärande bygger på forskning och praktisk erfarenhet och visar hur samarbete och en gemensam syn på elevhälsa kan utvecklas inom teamet och i skolan. ...

Elevhälsa innebär att kunskaper inom psykologi, medicin, omvårdnad, socialt arbete och specialpedagogik översätts till skolans vardagsarbete, för att på så vis bidra till alla elevers lärande och måluppfyllelse. Detta ställer krav på rektors ledarskap och på att elevhälsoteamet fungerar som ett team i samarbete med lärarna. Elevhälsa som främjar lärande bygger på forskning och praktisk erfarenhet och visar hur samarbete och en gemensam syn på elevhälsa kan utvecklas inom teamet och i skolan. Den andra upplagan har samma struktur som den första upplagan och beskriver grunderna för det interprofessionella, främjande och förebyggande elevhälsoarbetet. Boken har uppdaterats och kompletterats med ny forskning, lärdomar från utvecklingsarbeten, praktiska exempel från skolors främjande och förebyggande arbete, ny lag­stiftning, råd och riktlinjer samt utredningar från olika myndigheter. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan och kan användas inom utbildningen till specialpedagog/lärare, psykolog, socionom, läkare och sjuksköterska samt inom respektive professions specialistutbildning till arbete inom pedagogiska verksamheter.

Förord till andra upplagan 7

 

              1  Elevhälsa som främjar lärande, hälsa och utveckling 11

Elevhälsa i en skola som främjar lärande och hälsa 12

Med fokus på eleven 14

Elevhälsoprojektet 15

Bokens upplägg 16

 

              2  Elevhälsans utgångspunkter 19

Elevhälsan i skollagen 19

Forskning om elevhälsa 22

Sammanfattande kommentar 36

 

              3  Elevhälsans tre spår 37

Elevhälsans framväxt 38

Elevhälsans tre spår 40

Sammanfattande kommentar 53

 

              4  Den pedagogiska arenan – elevhälsans bas 55

Pedagogiken som lärarnas professionella domän 55

Läraren som elevhälsans nyckelperson 57

Samarbete mellan lärare och elevhälsa 60

Att förena olika världar 65

Sammanfattande kommentar 70

 

              5  Elevhälsans ledning och organisering 73

Rektor som elevhälsans ledare 74

Ledning och organisering på lokal nivå 78

Ledning och organisering på central nivå 82

Modeller för elevhälsans ledning och organisering 88

Samordning och samsyn mellan lokal och central nivå 92

Sammanfattande kommentar 94

 

              6  Professionernas olika perspektiv och bidrag till elevhälsan 95

Gemensam och tvärprofessionell kunskapsdomän 95

Professionsteoretiskt perspektiv 97

Elevhälsans professionella domäner 102

Överlappning och integrering 118

Sammanfattande kommentar 124

 

              7  Samarbete i elevhälsoteamet  125

Social identitet i elevhälsoteamet 125

Tvärprofessionella team 128

Samarbete i elevhälsoteamet 133

Sammanfattande kommentar 139

 

              8  Elevhälsomötet som interprofessionell samarbetsarena 141

Mångfunktionella elevhälsomöten 141

Elevhälsomötets olika funktioner 144

Elevhälsomötets dynamik  154

Att leda elevhälsomötet 155

Utveckling av elevhälsomötet 157

Från flerprofessionellt till interprofessionellt elevhälsoteam 160

Sammanfattande kommentar 163

 

              9  Glapp mellan vision och verklighet 165

Utredningar i retorik och praktik 167

Ärendehantering långt från klassrummet 171

Åtgärdsprogram som döda dokument 176

Anpassning av vision och verklighet 181

Sammanfattande kommentar  182

 

              10  Kartor som vägleder 183

Elevhälsa på fyra ben 185

Individ i grupp 195

Individ i organisation 198

Elevhälsans indirekta metoder 205

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 211

Sammanfattande kommentar 215

 

              11  Att utreda och analysera vad som hindrar och främjar lärande och utveckling 217

Riktlinjer för utredning av extra anpassningar och särskilt stöd 219

Utredningspraktik i takt med retoriken 227

Analys av hinder och främjande faktorer som grund för extra anpassningar 230

Att utreda elevers behov av särskilt stöd 236

Sammanfattande kommentar 251

 

              12  Elevhälsans samlade insatser 253

Reaktiva och proaktiva insatser 254

Elevhälsans främjande, förebyggande och åtgärdande insatser 255

Elevhälsans främjande insatser  257

Elevhälsans förebyggande insatser 267

Elevhälsans åtgärdande insatser 276

Sammanfattande kommentar 285

 

              13  Elevhälsans roll i en skola som främjar lärande 287

Mellan vision och verklighet, då och nu 287

En synvända 289

Rektors avgörande roll 290

Gemensam karta och kompass 291

Det beror inte bara på profession 294

Att utveckla elevhälsa som ny gemensam kunskapsdomän 295

Men eleverna då … 296

När hälsa och lärande inte går hand i hand 298

Elevhälsans utmaningar 298

Till sist 299

 

Referenser 301

Register 315

Information

Författare:
Ingrid Hylander Gunilla Guvå
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144198323
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
39080-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Ingrid Hylander

Ingrid Hylander är fil.dr i psykologi, docent i pedagogik och leg. psykolog. Hon är anknuten till Karolinska Institutet som forskare med inriktning...

Gunilla Guvå

Gunilla Guvå är psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Hon har varit verksam som psykolog i förskola och skola und...

 ;