Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Medkänslans pedagogik

Skickas följande arbetsdag

Att vara känslo- och impulsstyrd kan vara utmanande och konfliktskapande, både för barnen själva och för de vuxna. Medkänslans pedagogik levandegör förskolans värdegrund och visar hur du på ett lustfyllt sätt lär barn att sätta ord på och handskas med känslor samt utveckla empati och konflikthanteringsförmåga. Författaren tipsar om hur du bekräftar och sätter ord på barns upplevelser och i vilka situationer det är bättre att avleda. En inledande teoretisk del med reflekterande frågeställnin...

Att vara känslo- och impulsstyrd kan vara utmanande och konfliktskapande, både för barnen själva och för de vuxna. Medkänslans pedagogik levandegör förskolans värdegrund och visar hur du på ett lustfyllt sätt lär barn att sätta ord på och handskas med känslor samt utveckla empati och konflikthanteringsförmåga. Författaren tipsar om hur du bekräftar och sätter ord på barns upplevelser och i vilka situationer det är bättre att avleda. En inledande teoretisk del med reflekterande frågeställningar att använda i arbetslaget följs av en praktisk del om att använda medkänslans pedagogik i värdegrundsarbetet för att skapa lugna och trygga grupper. Närvarande lyhörda vuxna får även de tillsammans med barnen möjlighet att utforska, uttrycka och utvecklas i sitt känslospråk.

    • 11
      Förord
    • 15
      Om författaren
    • 17
      Inledning
      • 1
        21
        Medkänslans pedagogik
        • 24
          Känslodockor
        • 24
          FN:s barnkonvention
        • 25
          Språk och kommunikation
        • 25
          Lek, fantasi, inlevelse och kommunikation
        • 26
          Du som arbetar i förskolan är ditt eget arbetsredskap
        • 27
          Pyramidmodellen
        • 28
          Självkännedom, självkänsla och självmedkänsla
        • 29
          Empati och medkänsla
        • 31
          Ansvarsfull kommunikation
        • 32
          Att skapa och bevara goda relationer
        • 32
          Problem- och konflikthantering
        • 34
          Reflektera tillsammans
      • 2
        35
        Det främjande förhållningssättet
        • 36
          Bekräfta känslor utan att värdera
        • 40
          Kommunikation för ett främjande förhållningssätt
        • 41
          Inte perfekta men mänskliga förebilder
        • 42
          Säg vad du vill
        • 42
          Förvänta dig vad du vill
        • 43
          Barn är skickliga kommunikatörer
        • 44
          Kommunikationshinder
        • 45
          Att vara upptagen med sin egen tolkning
        • 48
          Reflektera tillsammans
      • 3
        49
        Social kompetens och emotionell kapacitet
        • 49
          Social kompetens
        • 51
          Anknytningsprocessens inverkan på den sociala kompetensen
        • 52
          Mentalisering och social kompetens
        • 54
          Emotionell kapacitet
        • 56
          Reflektera tillsammans
      • 4
        57
        Känslor
        • 57
          Vad är egentligen en känsla?
        • 58
          Vilka känslor har vi och varför?
        • 59
          Skam och skuld – känslor vi inte vill kännas vid och inte kan vara utan
        • 63
          Psykologin och känslorna
        • 64
          Hjärnan och känslorna
        • 66
          Det lilla barnet och känslorna
        • 67
          Hur känslomässig närhet formar barnets hjärna
        • 71
          Spegelneuronerna
        • 71
          Amygdalakidnappning
        • 73
          Känslor och tillstånd – vad är skillnaden och vad kan vi påverka?
        • 75
          Den helande länken
        • 77
          Känslor och behov
        • 78
          Skillnaden mellan känslor och behov
        • 80
          Glad, arg, rädd och ledsen hör till våra grundaffekter
        • 92
          Reflektera tillsammans
      • 5
        93
        Impulskontroll
        • 94
          Marshmallowtestet
        • 95
          Hur kan vi hjälpa barn till ökad självkontroll?
        • 99
          Reflektera tillsammans
      • 6
        101
        Stress
        • 101
          Negativ stress
        • 102
          Positiv stress
        • 102
          Återhämtning och skydd mot stress
        • 103
          Symtom vid stress
        • 104
          Barn och stress
        • 105
          Orsaker till stress hos barn
        • 105
          Kamp- och flyktreaktioner
        • 106
          Hur upptäcker vi stress hos barn?
        • 106
          Stress i familjen
        • 108
          Stress i förskolan
        • 109
          Tre överlevnadssystem – hjälp att identifiera och förebygga stress
        • 110
          Hotsystemet
        • 110
          Utforskandesystemet
        • 110
          Trygghetssystemet
        • 111
          Ta hand om egen stress
        • 114
          Medkänsla sänker stressnivån
        • 115
          Reflektera tillsammans
      • 7
        117
        Självmedkänsla
        • 118
          Vad är självmedkänsla?
        • 119
          Skillnaden mellan självkänsla och självmedkänsla
        • 119
          Hotsystemet aktiveras av den inre kritikern
        • 121
          Att lära barn självmedkänsla
        • 122
          Självreflektion
      • 8
        123
        Dags för ett familjelyft?
        • 123
          Föräldrastöd
        • 124
          Att möta föräldrar
        • 126
          Ansvarsfördelningen mellan förskolan och hemmet
        • 128
          Konfliktberedskap
        • 129
          Hur kommunicerar vi utan pekpinnar?
        • 130
          Involvera föräldrarna i känsloarbetet
        • 131
          Reflektera tillsammans
      • 9
        133
        Dockor som pedagogiskt verktyg
        • 136
          Hur får vi liv i en docka?
        • 139
          Dockans minne
        • 140
          Att tänka på när du använder dockor
        • 141
          Reflektera tillsammans
      • 10
        143
        Målsättning
        • 144
          Reflektera tillsammans
      • 11
        147
        Medkänslans pedagogik – metodhandledning
        • 147
          Upplägg och metodhandledning
        • 149
          Modaliteter
        • 149
          Att tänka på inför första passet
        • 151
          Ledsen
        • 151
          Första mötet
        • 152
          Hur känns det att vara ledsen?
        • 153
          Känslan i kroppen
        • 155
          Vad är en känsla?
        • 156
          Språk och medkänsla
        • 158
          När jag är ledsen vill jag/vill jag inte
        • 161
          Glad
        • 161
          Glad i hela kroppen
        • 163
          Mer om känslor
        • 165
          Spegla känslor
        • 167
          Vän med dina känslor
        • 168
          Glad på olika sätt
        • 170
          Måste vi alltid vara glada?
        • 172
          Arg
        • 172
          Arg flyttar in
        • 174
          Känsloscenen
        • 176
          Arga lådan
        • 178
          Arga språket
        • 179
          Göra förlåt
        • 181
          Impulskontroll
        • 184
          Lugn
        • 184
          Släppa taget och bli lugn
        • 186
          Avslappning
        • 188
          Självkänsla
        • 189
          Kloka tankar och bra val
        • 191
          Naturligt lugn
        • 193
          Massage och lugn
        • 196
          Rädd
        • 196
          Rädsla och mod
        • 198
          Rädsla och oro
        • 199
          Superhjälten
        • 201
          Den rädda filmen
        • 203
          Självmedkänsla
        • 204
          Okej att vara rädd
        • 207
          Sur
        • 207
          Veta att du gillar mig ändå
        • 210
          Sur som citron
        • 211
          Känslozappen
        • 213
          Rösten och känslorna
        • 215
          Prata om skam
        • 217
          Gissa känslan
      • 12
        221
        Hur går vi vidare?
        • 222
          Känslor tillsammans med de yngsta barnen
        • 225
          Sätt först på dig själv syrgasmasken innan du hjälper barnet
    • 227
      Referenser

Medkänslans pedagogik är ett stimulerande hjälpmedel för pedagogen. På ett lustfyllt sätt får barn lära sig att sätta ord på och handskas med känslor, utveckla sin empati och konflikthanteringsförmåga.

Information

Författare:
Maria-Pia Gottberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110110
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39082-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
228

Författare

Maria-Pia Gottberg

Maria-Pia Gottberg är en av Sveriges främsta föreläsare och konsulter när det handlar om att bemöta barns känslor. Hon har utvecklat Friendy, ett k...

 ;