Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Medkänslans pedagogik
- 11Förord
- 15Om författaren
- 17Inledning
- 121Medkänslans pedagogik
- 24Känslodockor
- 24FN:s barnkonvention
- 25Språk och kommunikation
- 25Lek, fantasi, inlevelse och kommunikation
- 26Du som arbetar i förskolan är ditt eget arbetsredskap
- 27Pyramidmodellen
- 28Självkännedom, självkänsla och självmedkänsla
- 29Empati och medkänsla
- 31Ansvarsfull kommunikation
- 32Att skapa och bevara goda relationer
- 32Problem- och konflikthantering
- 34Reflektera tillsammans
- 235Det främjande förhållningssättet
- 36Bekräfta känslor utan att värdera
- 40Kommunikation för ett främjande förhållningssätt
- 41Inte perfekta men mänskliga förebilder
- 42Säg vad du vill
- 42Förvänta dig vad du vill
- 43Barn är skickliga kommunikatörer
- 44Kommunikationshinder
- 45Att vara upptagen med sin egen tolkning
- 48Reflektera tillsammans
- 349Social kompetens och emotionell kapacitet
- 49Social kompetens
- 51Anknytningsprocessens inverkan på den sociala kompetensen
- 52Mentalisering och social kompetens
- 54Emotionell kapacitet
- 56Reflektera tillsammans
- 457Känslor
- 57Vad är egentligen en känsla?
- 58Vilka känslor har vi och varför?
- 59Skam och skuld – känslor vi inte vill kännas vid och inte kan vara utan
- 63Psykologin och känslorna
- 64Hjärnan och känslorna
- 66Det lilla barnet och känslorna
- 67Hur känslomässig närhet formar barnets hjärna
- 71Spegelneuronerna
- 71Amygdalakidnappning
- 73Känslor och tillstånd – vad är skillnaden och vad kan vi påverka?
- 75Den helande länken
- 77Känslor och behov
- 78Skillnaden mellan känslor och behov
- 80Glad, arg, rädd och ledsen hör till våra grundaffekter
- 92Reflektera tillsammans
- 593Impulskontroll
- 94Marshmallowtestet
- 95Hur kan vi hjälpa barn till ökad självkontroll?
- 99Reflektera tillsammans
- 6101Stress
- 101Negativ stress
- 102Positiv stress
- 102Återhämtning och skydd mot stress
- 103Symtom vid stress
- 104Barn och stress
- 105Orsaker till stress hos barn
- 105Kamp- och flyktreaktioner
- 106Hur upptäcker vi stress hos barn?
- 106Stress i familjen
- 108Stress i förskolan
- 109Tre överlevnadssystem – hjälp att identifiera och förebygga stress
- 110Hotsystemet
- 110Utforskandesystemet
- 110Trygghetssystemet
- 111Ta hand om egen stress
- 114Medkänsla sänker stressnivån
- 115Reflektera tillsammans
- 7117Självmedkänsla
- 118Vad är självmedkänsla?
- 119Skillnaden mellan självkänsla och självmedkänsla
- 119Hotsystemet aktiveras av den inre kritikern
- 121Att lära barn självmedkänsla
- 122Självreflektion
- 8123Dags för ett familjelyft?
- 123Föräldrastöd
- 124Att möta föräldrar
- 126Ansvarsfördelningen mellan förskolan och hemmet
- 128Konfliktberedskap
- 129Hur kommunicerar vi utan pekpinnar?
- 130Involvera föräldrarna i känsloarbetet
- 131Reflektera tillsammans
- 9133Dockor som pedagogiskt verktyg
- 136Hur får vi liv i en docka?
- 139Dockans minne
- 140Att tänka på när du använder dockor
- 141Reflektera tillsammans
- 10143Målsättning
- 144Reflektera tillsammans
- 11147Medkänslans pedagogik – metodhandledning
- 147Upplägg och metodhandledning
- 149Modaliteter
- 149Att tänka på inför första passet
- 151Ledsen
- 151Första mötet
- 152Hur känns det att vara ledsen?
- 153Känslan i kroppen
- 155Vad är en känsla?
- 156Språk och medkänsla
- 158När jag är ledsen vill jag/vill jag inte
- 161Glad
- 161Glad i hela kroppen
- 163Mer om känslor
- 165Spegla känslor
- 167Vän med dina känslor
- 168Glad på olika sätt
- 170Måste vi alltid vara glada?
- 172Arg
- 172Arg flyttar in
- 174Känsloscenen
- 176Arga lådan
- 178Arga språket
- 179Göra förlåt
- 181Impulskontroll
- 184Lugn
- 184Släppa taget och bli lugn
- 186Avslappning
- 188Självkänsla
- 189Kloka tankar och bra val
- 191Naturligt lugn
- 193Massage och lugn
- 196Rädd
- 196Rädsla och mod
- 198Rädsla och oro
- 199Superhjälten
- 201Den rädda filmen
- 203Självmedkänsla
- 204Okej att vara rädd
- 207Sur
- 207Veta att du gillar mig ändå
- 210Sur som citron
- 211Känslozappen
- 213Rösten och känslorna
- 215Prata om skam
- 217Gissa känslan
- 12221Hur går vi vidare?
- 222Känslor tillsammans med de yngsta barnen
- 225Sätt först på dig själv syrgasmasken innan du hjälper barnet
- 227Referenser
Medkänslans pedagogik är ett stimulerande hjälpmedel för pedagogen. På ett lustfyllt sätt får barn lära sig att sätta ord på och handskas med känslor, utveckla sin empati och konflikthanteringsförmåga.
Information
- Författare:
- Maria-Pia Gottberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144110110
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39082-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 228