Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Hjärnsmart pedagogik
- 7Förord till den svenska utgåvan
- 9Förord
- 11Inledning
- 117Resan till amygdala, hjärnans larmcentral
- 19Ett barns vredesutbrott
- 22De två ”mandlarna” i hjärnan
- 23En raket som skjuts i väg: amygdalasången
- 25Sju amygdalatriggare
- 27När svart fält är vardagsmat
- 29Min amygdala som barn
- 30Ding, ding, dong! När hjärnan tas som gisslan
- 32Fritt val på en hylla av känslor
- 33När både den vuxna och barnet tas som gisslan
- 34Att förstå sina känslor
- 35Amygdalaflaskan: när hjärnan grumlas
- 38Barns empati och förståelse för varandra växer
- 38Signalen i min hjärna: en sång om att reglera sin amygdala
- 39Amygdalaklockan – ger barnen inre ro och balans
- 41Alla känslor är ständigt på plats
- 42Evidensbaserad externalisering
- 44För låg amygdalaaktivitet
- 45Vi kan bli bättre på att bekräfta varandra – att bjuda på det där lilla extra!
- 46Amygdalatermometern visar den inre temperaturen
- 48Den neurala basen för empati
- 50Finns det mer som dämpar amygdala?
- 52Allt nytt ska tränas in i det gröna läget
- 253Resan till arbetsminnet, hjärnans temporära whiteboardtavla
- 54Föråldrad överföringsmodell
- 55Endast fyra till sju enheter får plats
- 56Barns begränsade arbetsminne
- 57Barn med hög arbetsminneskapacitet
- 58Gör plats i ditt arbetsminne
- 59Hur kan vi använda ”klisterpapper”?
- 60Observera skillnaden mellan påverkanscirkel och oroscirkel
- 62Den begränsade kapaciteten – illustrerad för barn
- 64Stärk barns empati för varandra – med hjälp av kunskap om arbetsminnet
- 65Klickarmbandet hjälper barn att återhämta sig
- 67Arbetsminnets alldeles egen sång
- 68Priming påverkar känslor, beteende och prestation
- 70Stärk modet hos ett osäkert barn – framstegstangenten
- 71Framstegstangenten i vardagen
- 73Hur kan barn stärka sig själva?
- 74Utgrupp – ingrupp
- 75Kan man träna sitt arbetsminne?
- 76Lekar för träning av arbetsminnet
- 379Resan till frontalloben, hjärnans beslutsfattarcentrum
- 80Hjärnans beslutsfattarcentrum
- 83… som också uppför sig som Guldlock
- 84Frontallobens utveckling
- 87Frontalloben och amygdala – en vippgunga
- 89Hur får vi tillgång till frontalloben? Perspektivskifte i vardagen
- 96Framestorming som metod
- 101Vilka tio spelregler gäller för framestorming?
- 104Omtolkning med små barn
- 105Robinson Crusoe-metoden
- 107Vinn-vinn-lek
- 109Att vänta på behovstillfredsställelse – marshmallowexperimentet
- 111Frontallobsgymnastik
- 4117Resan till hippocampus, hjärnans minnescentrum
- 119När hippocampus skadas
- 119Hjärnsmart inlärning – ett rikt nätverk med många ingångar
- 120Fokusera inte för mycket på lärstilar!
- 121Minnescentrums enorma plasticitet
- 122Illusionen om det fotografiska minnet
- 123Hippocampus hoppdans
- 124Hur sker lärandet i hjärnan? Fyra nyckelkomponenter
- 1241. Uppmärksamhet
- 1382. Hur skapar vi nätverk i hjärnan?
- 1463. Känslor
- 1504. Spacing
- 151Att älska lärande
- 5153Resan till den självstyrande neuroplasticiteten, den evigt föränderliga hjärnan
- 154Den femte revolutionen
- 156Hjärnan anpassar sig till sin omgivning
- 157Tänkande, föreställningsförmåga och beteende förändrar hjärnan
- 158De plastiska strukturerna: amygdala, frontalloben och hippocampus
- 159Kan förändring gå snabbt?
- 160Din plastiska hjärna – en hyllningssång
- 161Den konkreta hjärnan
- 163Att skifta fokus
- 164Plus-meningar att lägga i din verktygslåda
- 170Hjärnklumpiga vardagsexempel – lyssna på vägräfflorna
- 173Sånger om hjärnans suddgummi
- 174Inte-lekar med barn
- 177Ta vara på möjligheterna till engagemang och delaktighet!
- 178”Jag vill sluta förebrå mig själv”!
- 179Spela med öppna kort?
- 181Din minus-/plus-balans
- 182Känslor är oerhört påverkbara
- 182Hjärnsmart vaneändring – hur gör man?
- 184Använd ficklampan klokt
- 85Efterord: gör hjärnan till medspelare
- 87I korthet: lärande, empati, inre lugn och självkontroll
- 91Om du vill fördjupa dig
- 93Appendix
- 99Om författaren
- 01Litteraturlista
- 09Register
Boken är lätt att förstå och har mängder av tips och idéer som man direkt kan överföra till det vardagliga arbetet i förskola eller skola.
Jag själv arbetar med förskolebarn och jag känner att boken har berikat min kunskap om hjärnans funktioner, samt gett mig flera verktyg att arbeta med direkt. I boken varvas forskningsreferenser med konkreta pedagogiska tips och igenkänningsbara vardagsexempel, och jag tycker författarens intentioner med boken som en bro mellan forskning och praktik uppfylls väl.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Anette Prehn.
Information
- Författare:
- Anette Prehn
- Översättare:
- Agneta Eriksson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144120904
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39690-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216