Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Hjärnsmart pedagogik

Stimulera barns lärande, empati, inre lugn och självkontroll
Skickas följande arbetsdag

Hur kan hjärnforskningen berika det pedagogiska arbetet i förskola och skola? Hur kan kunskap om barns (och våra egna) hjärnor hjälpa oss att hantera knepiga situationer som uppstår i vardagen på ett bättre sätt? Detta är frågor som utforskas i Hjärnsmart pedagogik, en bok som på ett lättförståeligt vis omsätter hjärnforskning i praktisk pedagogik. Boken presenterar hjärnans spelregler och erbjuder samtidigt en mängd konkreta verktyg, sånger och lekar som stimulerar barns lärande, empati, inr...

Hur kan hjärnforskningen berika det pedagogiska arbetet i förskola och skola? Hur kan kunskap om barns (och våra egna) hjärnor hjälpa oss att hantera knepiga situationer som uppstår i vardagen på ett bättre sätt? Detta är frågor som utforskas i Hjärnsmart pedagogik, en bok som på ett lättförståeligt vis omsätter hjärnforskning i praktisk pedagogik. Boken presenterar hjärnans spelregler och erbjuder samtidigt en mängd konkreta verktyg, sånger och lekar som stimulerar barns lärande, empati, inre lugn och självkontroll. Hjärnsmart pedagogik är uppbyggd som en resa till fem ”destinationer” i hjärnan och innehåller många exempel och praktiska redskap som läsaren kan använda sig av för att hitta nya vägar i sitt samspel med barn. Boken vänder sig till yrkesverksamma förskollärare och lärare som arbetar med barn i åldern tre till sexton år, men även till föräldrar och andra som i sin vardag kommer i kontakt med barn.

    • 7
      Förord till den svenska utgåvan
    • 9
      Förord
    • 11
      Inledning
      • 1
        17
        Resan till amygdala, hjärnans larmcentral
        • 19
          Ett barns vredesutbrott
        • 22
          De två ”mandlarna” i hjärnan
        • 23
          En raket som skjuts i väg: amygdalasången
        • 25
          Sju amygdalatriggare
        • 27
          När svart fält är vardagsmat
        • 29
          Min amygdala som barn
        • 30
          Ding, ding, dong! När hjärnan tas som gisslan
        • 32
          Fritt val på en hylla av känslor
        • 33
          När både den vuxna och barnet tas som gisslan
        • 34
          Att förstå sina känslor
        • 35
          Amygdalaflaskan: när hjärnan grumlas
        • 38
          Barns empati och förståelse för varandra växer
        • 38
          Signalen i min hjärna: en sång om att reglera sin amygdala
        • 39
          Amygdalaklockan – ger barnen inre ro och balans
        • 41
          Alla känslor är ständigt på plats
        • 42
          Evidensbaserad externalisering
        • 44
          För låg amygdalaaktivitet
        • 45
          Vi kan bli bättre på att bekräfta varandra – att bjuda på det där lilla extra!
        • 46
          Amygdalatermometern visar den inre temperaturen
        • 48
          Den neurala basen för empati
        • 50
          Finns det mer som dämpar amygdala?
        • 52
          Allt nytt ska tränas in i det gröna läget
      • 2
        53
        Resan till arbetsminnet, hjärnans temporära whiteboardtavla
        • 54
          Föråldrad överföringsmodell
        • 55
          Endast fyra till sju enheter får plats
        • 56
          Barns begränsade arbetsminne
        • 57
          Barn med hög arbetsminneskapacitet
        • 58
          Gör plats i ditt arbetsminne
        • 59
          Hur kan vi använda ”klisterpapper”?
        • 60
          Observera skillnaden mellan påverkanscirkel och oroscirkel
        • 62
          Den begränsade kapaciteten – illustrerad för barn
        • 64
          Stärk barns empati för varandra – med hjälp av kunskap om arbetsminnet
        • 65
          Klickarmbandet hjälper barn att återhämta sig
        • 67
          Arbetsminnets alldeles egen sång
        • 68
          Priming påverkar känslor, beteende och prestation
        • 70
          Stärk modet hos ett osäkert barn – framstegstangenten
        • 71
          Framstegstangenten i vardagen
        • 73
          Hur kan barn stärka sig själva?
        • 74
          Utgrupp – ingrupp
        • 75
          Kan man träna sitt arbetsminne?
        • 76
          Lekar för träning av arbetsminnet
      • 3
        79
        Resan till frontal­loben, hjärnans beslutsfattarcentrum
        • 80
          Hjärnans beslutsfattarcentrum
        • 83
          … som också uppför sig som Guldlock
        • 84
          Frontallobens utveckling
        • 87
          Frontalloben och amygdala – en vippgunga
        • 89
          Hur får vi tillgång till frontalloben? Perspektivskifte i vardagen
        • 96
          Framestorming som metod
        • 101
          Vilka tio spelregler gäller för framestorming?
        • 104
          Omtolkning med små barn
        • 105
          Robinson Crusoe-metoden
        • 107
          Vinn-vinn-lek
        • 109
          Att vänta på behovstillfredsställelse – marshmallowexperimentet
        • 111
          Frontallobsgymnastik
      • 4
        117
        Resan till hippocampus, hjärnans minnescentrum
        • 119
          När hippocampus skadas
        • 119
          Hjärnsmart inlärning – ett rikt nätverk med många ingångar
        • 120
          Fokusera inte för mycket på lärstilar!
        • 121
          Minnescentrums enorma plasticitet
        • 122
          Illusionen om det fotografiska minnet
        • 123
          Hippocampus hoppdans
        • 124
          Hur sker lärandet i hjärnan? Fyra nyckelkomponenter
        • 124
          1. Uppmärksamhet
        • 138
          2. Hur skapar vi nätverk i hjärnan?
        • 146
          3. Känslor
        • 150
          4. Spacing
        • 151
          Att älska lärande
      • 5
        153
        Resan till den självstyrande neuroplasticiteten, den evigt föränderliga hjärnan
        • 154
          Den femte revolutionen
        • 156
          Hjärnan anpassar sig till sin omgivning
        • 157
          Tänkande, föreställningsförmåga och beteende förändrar hjärnan
        • 158
          De plastiska strukturerna: amygdala, frontalloben och hippocampus
        • 159
          Kan förändring gå snabbt?
        • 160
          Din plastiska hjärna – en hyllningssång
        • 161
          Den konkreta hjärnan
        • 163
          Att skifta fokus
        • 164
          Plus-meningar att lägga i din verktygslåda
        • 170
          Hjärnklumpiga vardagsexempel – lyssna på vägräfflorna
        • 173
          Sånger om hjärnans suddgummi
        • 174
          Inte-lekar med barn
        • 177
          Ta vara på möjligheterna till engagemang och delaktighet!
        • 178
          ”Jag vill sluta förebrå mig själv”!
        • 179
          Spela med öppna kort?
        • 181
          Din minus-/plus-balans
        • 182
          Känslor är oerhört påverkbara
        • 182
          Hjärnsmart vaneändring – hur gör man?
        • 184
          Använd ficklampan klokt
      • 85
        Efterord: gör hjärnan till medspelare
      • 87
        I korthet: lärande, empati, inre lugn och självkontroll
      • 91
        Om du vill fördjupa dig
    • 93
      Appendix
    • 99
      Om författaren
    • 01
      Litteraturlista
    • 09
      Register

Boken är lätt att förstå och har mängder av tips och idéer som man direkt kan överföra till det vardagliga arbetet i förskola eller skola.

Jag själv arbetar med förskolebarn och jag känner att boken har berikat min kunskap om hjärnans funktioner, samt gett mig flera verktyg att arbeta med direkt. I boken varvas forskningsreferenser med konkreta pedagogiska tips och igenkänningsbara vardagsexempel, och jag tycker författarens intentioner med boken som en bro mellan forskning och praktik uppfylls väl.
Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Anette Prehn.

Information

Författare:
Anette Prehn
Översättare:
Agneta Eriksson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120904
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39690-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Anette Prehn

Anette Prehn är sociolog, prisbelönt utbildare, föreläsare och författare. Mer än 30 000 studerande från hela världen har deltagit i hennes online-...

 ;