Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Det vet vi om - Diagnoser och lärande

Skickas följande arbetsdag

Diagnoser och lärande handlar om förhållandet mellan psykiatriska diagnoser och lärande i förskola och skola. Det finns olika uppfattningar om vad lärande är och hur det går till, och här diskuteras diagnosernas plats i några av dessa perspektiv. Med utgångspunkt i den forskning som finns på området diskuterar författaren i vilken utsträckning diagnoser främjar eller hämmar lärande. Han belyser även de samman­hang som påverkar planering och genomförande av pedagogisk verksamhet i förskola och...

Diagnoser och lärande handlar om förhållandet mellan psykiatriska diagnoser och lärande i förskola och skola. Det finns olika uppfattningar om vad lärande är och hur det går till, och här diskuteras diagnosernas plats i några av dessa perspektiv. Med utgångspunkt i den forskning som finns på området diskuterar författaren i vilken utsträckning diagnoser främjar eller hämmar lärande. Han belyser även de samman­hang som påverkar planering och genomförande av pedagogisk verksamhet i förskola och skola, och presenterar en arbetsmodell för detta som inspiration. Serien Det vet vi om består av ett antal praxisorienterade och konkreta publikationer som förmedlar kunskap om aktuella utmaningar för dagens förskola och skola. Serien presenterar aktuella pedagogiska teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar mer lätt-tillgänglig för pedagoger, lärare, förskolechefer och skolledare. Målet med serien är att öka sannolikheten för att den kunskapen tillämpas.

    • 5
      Författarpresentation
    • 7
      Förord
    • Ole Hansen och Thomas Nordahl
      • 1
        9
        Inledning
      • 2
        11
        Vad är en diagnos?
        • 11
          Typer av kategorisering
        • 14
          Diagnosmanualernas historia
        • 15
          Kritik av diagnoskulturen
      • 3
        27
        Diagnoser och olika perspektiv på lärande och utveckling
        • 27
          Individperspektivet: att förklara individens beteende
        • 32
          Aktörsperspektivet: att förstå individens beteende
        • 36
          Systemperspektivet: ett utvidgat perspektiv på individens beteende
      • 4
        45
        Diagnoser i förskolan och skolan
        • 45
          Diagnoser som kriterium för specialundervisning
        • 46
          Diagnostisering för att öka lärandet i förskola och skola
        • 49
          Diagnoser i förskola och skola – hur påverkas barn och unga?
      • 5
        57
        Diagnoser som möjligheter och begränsningar i lärandet
        • 57
          Individualiserad eller kollektiv undervisning
        • 58
          Tankesystem i pedagogisk planering
      • 6
        69
        Ett systemteoretiskt perspektiv på lärande i förskola och skola
        • 70
          En systemförankrad arbetsmodell
        • 71
          Ett exempel på tillämpning av modellen
      • 7
        79
        Efterord
    • 83
      Litteraturförteckning

Diagnoser och lärande är en lättläst och intressant bok som ger lösningsstrategier till ett stort problem i skola och förskola.

Information

Redaktörer:
Ole Hansen Thomas Nordahl
Författare:
Terje Overland
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123233
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39810-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
88

Författare

Terje Overland

Terje Overland är utbildad lärare och har en examen i pedagogik. Han är dessutom psykolog och har tidigare varit förste­amanuens vid Høgskolen i Os...

Ole Hansen

Ole Hansen är Senior rådgivare vid institutionen för lärande och filosofi, Aalborg universitet, Danmark.

Thomas Nordahl

Thomas Nordahl är professor i pedagogik vid centret för praktiskt inriktad utbildningsforskning (SePU) på Høgskolen i Innlandet, Norge.

 ;