Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Samarbete i förskolan

- för barnens skull
Skickas följande arbetsdag

Barn tillbringar en stor del av sin barndom i förskolan. Förskolan och dess personal har på så vis en avgörande betydelse för barnens utveckling. Det är därför viktigt att pedagoger och föräldrar hittar ett sätt att samarbeta så att barnen tydligt känner att de respekterar och förstår varandra. Ett positivt samarbete mellan pedagoger och föräldrar är helt enkelt en förutsättning för att barnet ska trivas, utvecklas och lära i förskolan. Författarna ger här en mängd konkreta förslag på hur pe...

Barn tillbringar en stor del av sin barndom i förskolan. Förskolan och dess personal har på så vis en avgörande betydelse för barnens utveckling. Det är därför viktigt att pedagoger och föräldrar hittar ett sätt att samarbeta så att barnen tydligt känner att de respekterar och förstår varandra. Ett positivt samarbete mellan pedagoger och föräldrar är helt enkelt en förutsättning för att barnet ska trivas, utvecklas och lära i förskolan. Författarna ger här en mängd konkreta förslag på hur pedagoger i förskolan kan utveckla samarbetet med föräldrar och med varandra i arbetslaget. Med hjälp av inspirerande exempel från förskolans vardag synliggörs olika aspekter av ett gott samarbete och hur det kan stärkas och förtydligas. Diskussionsfrågorna stimulerar både enskilda pedagoger och arbetslag att fundera över sitt uppdrag och förhållningssätt i mötet med barn, föräldrar och kollegor. Boken är avsedd för pedagoger som arbetar inom för­skolan. Den är användbar i såväl lärarutbildning som kompetensutveckling.

      • 7
        Förord
      • 1
        11
        Förskolans uppdrag
        • 13
          Förståelse och samstämmighet kring uppdraget
        • 13
          Omfattande implementeringsarbete
        • 14
          Förskolans systematiska kvalitetsarbete
        • 16
          Tid för reflektion och analys
        • 16
          Föräldrar är viktiga
        • 18
          Konventionen om barnets rättigheter
      • 2
        23
        Vetenskaplig grund
        • 23
          Teoretiska kunskaper stärker det dagliga arbetet
        • 25
          Anknytningens betydelse
        • 26
          Anknytningen – barnets trygghet
        • 26
          Anknytningen är ett larmsystem
        • 28
          Vissa vuxna är viktigare än andra
        • 30
          Utveckling av självkänsla
        • 31
          Att dela upplevelser med andra
        • 32
          Kunskapen om vem jag är utvecklas hela livet
        • 33
          Sterns utvecklingslinjer
        • 36
          Ett hälsofrämjande förhållningssätt
        • 36
          Känsla av sammanhang – KASAM
        • 38
          Barn lär av varandra
      • 3
        43
        Barns behov styr deras beteende och de vuxnas samarbete
      • 4
        47
        Att utveckla ett positivt samspel
        • 49
          Vägledande samspel
        • 49
          Programmets uppbyggnad
        • 51
          Tre dialoger och åtta samspelsteman
        • 59
          De olika dialogernas användning
        • 60
          Berättelsen om Sabera
      • 5
        63
        Samarbete med föräldrar för barnets skull
        • 63
          Förskolan och hemmet
        • 66
          Ett laddat uppdrag
        • 68
          Föräldrars och pedagogers olika roller och ansvar
        • 68
          Att bygga ett hållbart samarbete med föräldrar
        • 69
          Att skapa lust och glädje i samarbetet
        • 70
          Hallen – ett ingenmansland
        • 73
          Att göra samarbetet intressant och meningsfullt
        • 75
          Att sätta gränser i samarbetet
        • 76
          ”Stäng av mobiltelefonen
        • 77
          När omsorgen brister
        • 77
          Föräldrastöd
      • 6
        79
        Att börja i förskolan
        • 80
          Anknytningen påverkar invänjningen
        • 81
          Olika former av invänjning
        • 82
          Vad innebär invänjning
      • 7
        85
        Förskolan behöver ledning
        • 86
          Förskolechefens viktiga roll som ledare
        • 86
          Att bygga och bevara arbetsrelationer
        • 87
          Vad händer i arbetsrelationer?
        • 88
          Ledarrollen är en maktposition
        • 89
          Att leda förändring
      • 8
        91
        Arbetslaget – en kraftfull resurs
        • 92
          Att skilja mellan att vara professionell, personlig och privat
        • 95
          Att använda den samlade kompetensen
      • 9
        97
        Att utveckla samarbete i arbetslaget
        • 97
          Att skapa en lustfylld, kreativ och hälsosam arbetsplats
        • 98
          Ge energi åt samarbetet
        • 99
          Att skapa motivation och engagemang i samarbetet
        • 100
          Att vägleda varandra och sätta gränser i arbetet
        • 101
          Konstruktiv feedback
        • 102
          Jag-budskap – ett bra sätt att ge feedback
        • 103
          Att ta emot feedback – feedbacktrappan
      • 10
        105
        Den hälsosamma arbetsplatsen
    • 109
      Litteraturförteckning

Det är en viktig bok som påminner oss om det basala, det som ligger till grund även för barnets kognitiva utveckling. När Anna-Karin Söderström och Gunilla Niss pekar på att vi måste ha god bakgrundskunskap och strategier för hur vi möter varje enskilt barn gör man det med stor ödmjukhet. Det finns inga pekpinnar utan budskapet är att transparens och god vuxenkommunikation bäddar för en bra förskolevistelse där hemmet och förskolan båda är viktiga komponenter.

Kan varmt rekommendera den här boken. Lättillgänglig, överskådlig och bra att använda som diskussionsunderlag.

Information

Författare:
Anna-Karin Söderström Gunilla Niss
Illustratör:
Sophia Lundquist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144104362
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38762-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
112

Författare

Anna-Karin Söderström

Anna-Karin Söderström är förskollärare och har många års erfarenhet som förskolechef och rektor. Hon arbetar numera som konsult och erbjuder olika ...

Gunilla Niss

Gunilla Niss är legitimerad psykolog och har lång erfarenhet som förskole- och skolpsykolog. Hon arbetar numera som konsult och erbjuder utbildning...

 ;