
Samarbete i förskolan
- för barnens skull
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 111Förskolans uppdrag
- 13Förståelse och samstämmighet kring uppdraget
- 13Omfattande implementeringsarbete
- 14Förskolans systematiska kvalitetsarbete
- 16Tid för reflektion och analys
- 16Föräldrar är viktiga
- 18Konventionen om barnets rättigheter
- 223Vetenskaplig grund
- 23Teoretiska kunskaper stärker det dagliga arbetet
- 25Anknytningens betydelse
- 26Anknytningen – barnets trygghet
- 26Anknytningen är ett larmsystem
- 28Vissa vuxna är viktigare än andra
- 30Utveckling av självkänsla
- 31Att dela upplevelser med andra
- 32Kunskapen om vem jag är utvecklas hela livet
- 33Sterns utvecklingslinjer
- 36Ett hälsofrämjande förhållningssätt
- 36Känsla av sammanhang – KASAM
- 38Barn lär av varandra
- 343Barns behov styr deras beteende och de vuxnas samarbete
- 447Att utveckla ett positivt samspel
- 49Vägledande samspel
- 49Programmets uppbyggnad
- 51Tre dialoger och åtta samspelsteman
- 59De olika dialogernas användning
- 60Berättelsen om Sabera
- 563Samarbete med föräldrar för barnets skull
- 63Förskolan och hemmet
- 66Ett laddat uppdrag
- 68Föräldrars och pedagogers olika roller och ansvar
- 68Att bygga ett hållbart samarbete med föräldrar
- 69Att skapa lust och glädje i samarbetet
- 70Hallen – ett ingenmansland
- 73Att göra samarbetet intressant och meningsfullt
- 75Att sätta gränser i samarbetet
- 76”Stäng av mobiltelefonen
- 77När omsorgen brister
- 77Föräldrastöd
- 679Att börja i förskolan
- 80Anknytningen påverkar invänjningen
- 81Olika former av invänjning
- 82Vad innebär invänjning
- 785Förskolan behöver ledning
- 86Förskolechefens viktiga roll som ledare
- 86Att bygga och bevara arbetsrelationer
- 87Vad händer i arbetsrelationer?
- 88Ledarrollen är en maktposition
- 89Att leda förändring
- 891Arbetslaget – en kraftfull resurs
- 92Att skilja mellan att vara professionell, personlig och privat
- 95Att använda den samlade kompetensen
- 997Att utveckla samarbete i arbetslaget
- 97Att skapa en lustfylld, kreativ och hälsosam arbetsplats
- 98Ge energi åt samarbetet
- 99Att skapa motivation och engagemang i samarbetet
- 100Att vägleda varandra och sätta gränser i arbetet
- 101Konstruktiv feedback
- 102Jag-budskap – ett bra sätt att ge feedback
- 103Att ta emot feedback – feedbacktrappan
- 10105Den hälsosamma arbetsplatsen
- 109Litteraturförteckning
Det är en viktig bok som påminner oss om det basala, det som ligger till grund även för barnets kognitiva utveckling. När Anna-Karin Söderström och Gunilla Niss pekar på att vi måste ha god bakgrundskunskap och strategier för hur vi möter varje enskilt barn gör man det med stor ödmjukhet. Det finns inga pekpinnar utan budskapet är att transparens och god vuxenkommunikation bäddar för en bra förskolevistelse där hemmet och förskolan båda är viktiga komponenter.
Kan varmt rekommendera den här boken. Lättillgänglig, överskådlig och bra att använda som diskussionsunderlag.
Information
- Författare:
- Anna-Karin Söderström Gunilla Niss
- Illustratör:
- Sophia Lundquist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144104362
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38762-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 112