Helén Persson
Redaktör
Helén Persson är doktorand i historia vid Lunds universitet och universitetsadjunkt på lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Hon arbetar på en avhandling om synen på historieämnet i läroböcker och styrdokument under 1900-talet och om hur denna syn inverkar på progression i ämnet. En artikel på detta område, ”Historieämnets janusansikten”, finns publicerad i Anders Persson & Roger Johansson (red.), Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang. Utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (2014). Persson forskar om och undervisar i historia på universitetsnivå. Ett pågående projekt inom ramen för forskarutbildningen består i att skriva en forskningsöversikt om franska revolutionen.
Helén Persson är doktorand i historia vid Lunds universitet och universitetsadjunkt på lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Hon arbetar på en avhandling om synen på historieämnet i läroböcker och styrdokument under 1900-talet och om hur denna syn inverkar på progression i ämnet. En artikel på detta område, ”Historieämnets janusansikten”, finns publicerad i Anders Persson & Roger Johansson (red.), Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang. Utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (2014). Persson forskar om och undervisar i historia på universitetsnivå. Ett pågående projekt inom ramen för forskarutbildningen består i att skriva en forskningsöversikt om franska revolutionen.