Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Programmeringsprinciper i Java

Exempel och övningar

Skickas följande arbetsdag

Programmeringsprinciper i Java är en lärobok i grundläggande programmering och objektorienterad programmering. Det finns tre parallella spår genom boken: lättförståeliga konceptbeskrivningar, exempelprogram med sammanfattningar och förklaringar samt övningar som lyfter fram typiska programmeringssituationer. Genom att ett och samma ämne belyses på tre olika sätt underlättas och fördjupas inlärning och förståelse. Den första delen av boken omfattar grundläggande programmeringskunskaper. Datala...

Läs mer

Programmeringsprinciper i Java är en lärobok i grundläggande programmering och objektorienterad programmering. Det finns tre parallella spår genom boken: lättförståeliga konceptbeskrivningar, exempelprogram med sammanfattningar och förklaringar samt övningar som lyfter fram typiska programmeringssituationer. Genom att ett och samma ämne belyses på tre olika sätt underlättas och fördjupas inlärning och förståelse. Den första delen av boken omfattar grundläggande programmeringskunskaper. Datalagring och databearbetning, logik, ett programs organisation och klassbibliotek behandlas. En introduktion till algoritmer tar upp en central plats i boken. Avsnittet om algoritmer visar vägen från ett problem till dess lösning i form av ett program. Användning av objekt i olika sammanhang behandlas i den mellersta delen av boken. Objekten används i samband med teckensträngar och tal, och för hantering av undantagssituationer i ett program. Ett programs kommunikation med sin omgivning (standardinmatning och -utmatning samt filer) är ytterligare en situation där objekt används. Den avslutande delen går djupare in på objektorienterad programmering och presenterar strategier för att definiera egna typer av objekt. Vidare beskrivs arv, klasshierarkier och gränssnitt. Typoberoende programmering behandlas både i samband med klasshierarkier och i samband med gränssnitt. Programmeringsprinciper i Java kan användas som kurslitteratur för olika programmeringskurser, på såväl universitets- som gymnasienivå och kräver inga förkunskaper. Boken kan även användas av alla som på egen hand vill lära sig programmeringsprinciper och Java.

Stäng
      • 1
        11
        Ett Javaprogram
        • 11
          Skapa, kompilera och exekvera ett Javaprogram
        • 13
          Utforma och kommentera Javakod
        • 13
          Utforma Javakod
        • 13
          Kommentera Javakod
        • 16
          Mata ut meddelanden
        • 16
          Skriva ut olika meddelanden
        • 17
          Utforma meddelanden
      • 2
        19
        Datalagring
        • 19
          Variabler
        • 19
          Skapa och visa en variabel
        • 20
          En variabels namn
        • 21
          Använda en variabel
        • 24
          Datatyper i Java
        • 24
          Lagra heltal
        • 25
          Lagra decimaltal
        • 28
          Utföra en beräkning
        • 29
          Lagra tecken
        • 32
          Lagra booleska värden
        • 33
          Hantera teckensträngar
        • 35
          Omvandlingar mellan olika datatyper vid lagringen
        • 35
          Automatiska typomvandlingar
        • 38
          Uttryckliga typomvandlingar
        • 40
          Omvandlingar mellan tecken och heltal
      • 3
        43
        Standardinmatning
        • 43
          Mata in data
        • 43
          Mata in ett värde
        • 45
          Mata in tecken
        • 45
          Mata in ett tecken
        • 48
          Rensa inmatningsbufferten
        • 52
          Mata in strängar
        • 52
          Mata in en rad
        • 53
          Mata in ett ord
        • 55
          Mata in en teckensträng
        • 57
          Mata in tal
        • 57
          Mata in numeriska värden
        • 59
          Felaktig inmatning
      • 4
        61
        Operationer med primitiva värden
        • 61
          Operationer med heltal
        • 61
          Grundläggande operationer med heltal
        • 63
          Heltalsuttryck
        • 65
          Typomvandlingar vid beräkning av ett heltalsuttryck
        • 68
          Fel vid heltalsberäkningar
        • 71
          Operationer med flyttal
        • 71
          Grundläggande operationer med flyttal
        • 73
          Typomvandlingar vid beräkning av ett flyttalsuttryck
        • 74
          Fel vid flyttalsberäkningar
        • 77
          Operationer på en variabel
        • 77
          Olika operationer på en variabel
        • 79
          Öka eller minska en variabel med ett
        • 81
          Jämförelse av primitiva värden
        • 81
          Jämförelse av numeriska värden
        • 83
          Jämförelse av booleska värden
        • 85
          Operationer med booleska värden
        • 85
          Logiska operationer
        • 89
          Logiska uttryck
      • 5
        91
        Logik
        • 91
          Villkorliga handlingar
        • 91
          Om-logik
        • 93
          Om-annars-logik
        • 95
          Om-annars om-logik
        • 97
          Villkorsoperatorn
        • 99
          Val mellan olika alternativ
        • 104
          Upprepningar
        • 104
          Upprepa så länge ett villkor gäller
        • 107
          Upprepa ett bestämt antal gånger
        • 108
          Ett annat sätt att implementera upprepningar
        • 110
          En loop i en loop
        • 112
          Avbryta en loop inifrån
        • 114
          Förkorta ett varv genom loopen
      • 6
        117
        Vektorer
        • 117
          Endimensionella vektorer
    • 117
      En variabel med index
        • 120
          Hantera vektorer
        • 131
          Flerdimensionella vektorer
        • 131
          Tvådimensionella vektorer
        • 138
          Tredimensionella vektorer
      • 7
        141
        Metoder
        • 141
          Skapa och använda metoder
        • 141
          En metod
        • 142
          En metods parametrar
        • 145
          En metods returvärde
        • 147
          Olika varianter av anrop och retursatser
        • 150
          Hantera metoder
        • 150
          Anropa en metod som anropar en annan metod
        • 151
          Överlagring av metoder
        • 153
          En metods variabler
        • 156
          Globala variabler
        • 158
          En metod som anropar sig själv
        • 160
          Överföring av vektorer mellan olika metoder
        • 160
          En vektor som parameter i en metod
        • 163
          En vektor som en metods returvärde
        • 165
          Metoder som kan anropas med olika antal argument
      • 8
        167
        Ett klassbibliotek
        • 167
          Distribuerad kod
        • 167
          Ett bibliotek av klasser
        • 169
          Paket
        • 174
          Javas standardbibliotek
        • 174
          Klassen Math
        • 183
          Importera statiska medlemmar
        • 184
          Klassen String
        • 186
          Klasser som representerar primitiva datatyper
        • 192
          Klassen System
        • 195
          Klassen Arrays
        • 197
          En metods undantag
        • 197
          Undantagssituationer i en metod
        • 200
          Skapa, kasta och deklarera undantag
      • 9
        205
        Algoritmer
        • 205
          Ett problem och en algoritm
        • 205
          En algoritm och dess beskrivning
        • 209
          Urvalsalgoritmer
        • 209
          Urskiljningsalgoritmen
        • 213
          Uppdateringsalgoritmen
        • 216
          Sorteringsalgoritmer
        • 216
          Urvalssortering
        • 218
          Insättningssortering
        • 221
          Sökningsalgoritmer
        • 221
          Sekventiell sökning
        • 223
          Binär sökning
        • 227
          En algoritms komplexitet
        • 227
          En algoritms tidskomplexitet
        • 229
          Tidskomplexiteten i olika fall
        • 231
          En algoritms minneskomplexitet
        • 233
          En algoritms riktighet
        • 233
          Specificera en algoritm
        • 235
          Granska en algoritm
        • 237
          Bevisa en algoritm
      • 10
        243
        Objekt
        • 243
          Definiera, skapa och använda objekt
        • 247
          Objekt som hanterar strängar
        • 247
          Skapa och använda strängar
        • 253
          Strängar som kan ändras
        • 255
          En strängs delar
        • 261
          Typiska tjänster för ett objekt
        • 261
          Typiska tjänster i samband med strängar
        • 270
          Objektresurser och klassresurser
        • 274
          Arv
        • 274
          Ärva data och metoder
        • 277
          Hantering av objekt
        • 277
          Primitiva värden och objekt
        • 280
          En vektor med objekt
        • 284
          Överföring av objekt mellan olika metoder
        • 288
          Överföring av en vektor med objekt mellan olika metoder
        • 292
          Exempel på metoder som hanterar en vektor med objekt
        • 301
          Algoritmer i samband med objekt
        • 301
          Urval och sortering av objekt
        • 303
          Sökning av objekt
        • 306
          Algoritmer i samband med strängar
      • 11
        313
        Undantag
        • 313
          Hantera en undantagssituation
        • 313
          Ett undantag
        • 315
          Skapa, kasta och deklarera undantag
        • 317
          Fånga och hantera undantag
        • 325
          Olika mönster för undantagshantering
        • 325
          Hierarkin av undantag
        • 328
          Kontrollerade och okontrollerade undantag
        • 330
          Olika try-catch-strukturer
        • 336
          Kasta undantag i ett catch-block
        • 338
          Undvik undantag
      • 12
        341
        Inmatning och utmatning
        • 341
          Standardinmatning och standardutmatning
        • 341
          Standardinmatning
        • 348
          Standardutmatning
        • 353
          Välja en teckenuppsättning
        • 356
          Hantera filer
        • 356
          Representera kataloger och filer
        • 359
          Undersöka kataloger och filer
        • 361
          Ändra i filsystemet
        • 363
          Textfiler
        • 363
          Spara tecken
        • 369
          Spara data i textform
        • 375
          Stänga strömmarna
        • 378
          Binära filer
        • 378
          Spara byte
        • 384
          Spara primitiva värden och teckensträngar
        • 390
          Spara objekt
        • 394
          Filer med direkt åtkomst
        • 399
          Snabb inmatning och utmatning
      • 13
        405
        Skapa nya objekttyper
        • 405
          Ett objekts data
        • 405
          Ett objekt och dess data
        • 407
          Initiera ett objekt
        • 408
          Hantera konstruktorer
        • 411
          Ett objekts operationer
        • 411
          Definiera ett objekts operationer
        • 415
          Ett objekts gränssnitt
        • 415
          Privata och publika medlemmar
        • 420
          Objektresurser och klassresurser
        • 420
          Objektresurser och klassresurser i klassen Punkt
    • 425
      Ett objekts referenser
        • 425
          Ett beroende objekt
        • 431
          Ett oberoende objekt
        • 438
          Klassen Triangel
        • 444
          En referens till en vektor som instansvariabel
        • 451
          Strängar som instansvariabler
        • 454
          Skapa resurser vid deklarationen
        • 459
          Nästlade och inre klasser
        • 459
          En nästlad klass
        • 463
          En inre klass
        • 467
          En länkad lista
      • 14
        479
        Utveckla nya objekttyper
        • 479
          Skapa, testa och beskriva en ny typ av objekt
      • 15
        501
        Arv
        • 501
          En subklass
        • 501
          Implementera en subklass
        • 507
          Använda en subklass
    • 512
      Superklassreferenser och subklassreferenser
    • 512
      Rättigheter för superklassreferenser och subklassreferenser
    • 514
      Superklassreferenser och subklassreferenser som parametrar
        • 517
          Omvandla en superklassreferens till en subklassreferens
        • 519
          Polymorfism och dynamisk bindning
        • 519
          Virtuella metoder och polymorfism
        • 521
          Hantera objekt av olika typer
        • 522
          Dynamisk bindning
      • 16
        525
        Klasshierarkier
        • 525
          En klasshierarki
        • 525
          Javas klasshierarki
        • 531
          Hantera en klasshierarki
        • 531
          En abstrakt superklass
        • 542
          Hantera objekt av klasser i en klasshierarki
        • 548
          Rotklassen i Javas klasshierarki
        • 548
          Ett objekts klass
        • 550
          Ett objekts strängrepresentation
        • 551
          Jämföra två objekt
        • 552
          En hashtabell och hashkoder
        • 556
          Klona ett objekt
        • 557
          Omdefiniera metoder i klassen Object
        • 563
          En referens av typen Object
        • 566
          Typoberoende programmering
        • 566
          Hantera objekt av klasser i en klasshierarki
        • 568
          Hantera objekt av en godtycklig typ
        • 572
          Typoberoende datastrukturer
        • 572
          Definiera en typoberoende vektor
        • 575
          En typoberoende vektor som kan anpassas till en viss typ av objekt
        • 579
          En typoberoende vektor i standardbiblioteket
        • 590
          En typoberoende länkad lista
      • 17
        593
        Gränssnitt
        • 593
          Definiera och använda objekt av en viss profil
        • 593
          Objekt av en viss profil
        • 597
          Definiera objekt av en viss profil
        • 600
          Använda objekt av en viss profil
        • 604
          Definiera och använda en uppsättning konstanter
        • 604
          Ett gränssnitt med konstanter
        • 609
          Typoberoende programmering med gränssnitt
        • 609
          En hierarki av gränssnitt
        • 611
          Metoder med gränssnitt som parameter och returtyp
        • 622
          Objekt med flera profiler
        • 622
          Abstrakta klasser i stället för gränssnitt
        • 626
          Gränssnitt i stället för multipelt arv
        • 628
          Gränssnitt i samband med inre klasser
        • 628
          Gränssnitt i samband med namngivna inre klasser
        • 634
          Gränssnitt i samband med namnlösa inre klasser
      • 18
        639
        Övningar
        • 639
          Logik och vektorer
        • 639
          Temperaturmätningar
        • 642
          Metoder och klassbibliotek
        • 642
          Beräkningar i samband med en triangel
        • 644
          Algoritmer
        • 644
          Den kortaste vägen
        • 645
          Det minsta heltalet
        • 646
          Sortera en mängd
        • 648
          Algoritmer i samband med objekt
        • 648
          Räkna med teckensträngar
        • 650
          Ett aritmetiskt uttryck som en teckensträng
Information

Författare:

Fadil Galjic

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144094403

Utgivningsår:

2013

Artikelnummer:

37875-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

696
 ;