Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Designmönster för programmerare
- 7Förord
- 115En konkret introduktion
- 1.115Ett enda objekt av en klass: Singleton
- 1.1.117En bräcklig lösning
- 1.1.217En något klumpig lösning
- 1.1.318En något bättre lösning
- 1.1.419En något ännu bättre lösning
- 1.1.520Bästa lösningen
- 1.1.621Slutsats
- 1.222Att löpa igenom objekten i en behållare: Iterator
- 1.2.123Att löpa igenom alla behållare på samma sätt
- 1.2.226Egna behållare
- 1.2.327Slutsats
- 229En diskuterande introduktion
- 2.129Definition av »designmönster
- 2.230Nytta och övertro
- 2.331Att designa och programmera med ändringar i åtanke
- 2.3.132Hög kohesion – låg koppling
- 2.3.233Återanvändning
- 2.3.333Unken kod – skäl för refaktorisering
- 2.434Designmönster och programutvecklingsmetoder
- 2.4.135Extreme/Agile Programming
- 2.536Klassificering av designmönster
- 2.5.138Egna mönster
- 339Mönster för gränssnitt
- 3.140Gränssnittsanpassare: Adapter
- 3.247Att dölja komplexitet: Façade
- 3.351Ställföreträdare: Proxy
- 3.457Att separera gränssnitt och implementering: Bridge
- 463Mönster för struktur
- 4.163Att hantera hierarkier: Composite
- 4.270Att dela objekttillstånd: Flyweight
- 575Mönster för beteende
- 5.176Att kapsla in kommandon: Command
- 5.284Att styra tillvägagångsätt: Strategy
- 5.391Att låta ett objekt byta tillstånd – beteende – roll – typ: State
- 5.497Att dynamiskt kunna lägga till beteende: Decorator
- 5.5102Att undvika beroendekaos: Mediator
- 5.6107Att delegera: Chain of Responsibility
- 5.7111Att undvika duplicerad kod och följa en mall: Template Method
- 5.8116Att enkelrikta beroende: Observer
- 5.9123Att separera operationer från datastruktur: Visitor
- 6131Mönster för objekts skapande och livscykel
- 6.1133Att få rätt sorts objekt skapat: Factory Method
- 6.2138Att skapa familjer av objekt: Abstract Factory
- 6.3143Att skapa via kloning: Prototype
- 6.4149Att bygga objekt i delar: Builder
- 6.5154Att vara unik: Singleton
- 6.6155Att ta minnesbilder av ett objekt: Memento
- 6.7158Att återanvända begagnade objekt: Object Pool
- 7161Mönster för parallella program och skiktade arkitekturer
- 7.1162Designmönster och parallellitet
- 7.1.1162Javas behållare
- 7.1.2163Flertrådsproblem: Singleton
- 7.1.3167Att slippa administrera jobb: Worker Thread
- 7.2170Mönster för skiktade arkitekturer
- 7.2.1170En skiktad modell
- 7.2.2172Att renodla affärsobjekt och deras beteende: Business Object
- 7.2.3174Att renodla åtkomst och lagring av objekt: Data Access Object – DAO
- 7.2.4176Att renodla presentation av data: Model-View-Controller – MVC
- 7.2.5178Att isolera ett objekt för testning: Mock Object
- 7.2.6180Att inte låsa fast beroenden i programkod: Inversion of Control – Dependency Injection
- 7.3184Mönster för distribuerade system
- 7.3.1185Att inte prata för mycket på nätet: Data Transfer Object
- 7.3.2188Att ha ett objekt på två ställen: Half Object Plus Protocol (HOPP)
- 7.4190Mönster i speciella miljöer
- 8191Refaktorisering
- 8.1192Vad är refaktorisering
- 8.1.1193Varför investera i refaktorisering
- 8.1.2194När fungerar inte refaktorisering
- 8.1.3195Unken kod
- 8.1.4196Automatiserad testning och verktyg
- 8.2197Att beskriva refaktoriseringar
- 8.2.1198Några exempel på refaktoriseringar
- 8.2.2201Refaktorisering med designmönster
- 9205Appendix: Kort om UML
- 9.1205Klassdiagram
- 9.1.1207Association
- 9.1.2208Aggregation
- 9.1.3209Arv
- 9.2210Subsystem(package)-diagram
- 9.3211Objektdiagram
- 9.4212Sekvensdiagram
- 10213Appendix: Java för den som kan C++ eller C
- 217Referenser
- 219Ordlista
- 222Sakregister
Information
Illustratör:
Niklas HofvanderSpråk:
SvenskaISBN:
9789144076089Utgivningsår:
2005Revisionsår:
2011Artikelnummer:
32013-02Upplaga:
AndraSidantal:
228