Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

C++ direkt

Skickas följande arbetsdag

Denna upplaga av C++ direkt är baserad på den standard för C++ som togs fram 2011. Hela C++ beskrivs i boken – från de allra enklaste ting till de mest avancerade konstruktionerna. Även det bibliotek med generiska standardklasser och standardalgoritmer som ingår i standarden beskrivs utförligt. Boken följer den enkla principen: Programmera i C++ direkt! Den förutsätter inte att man tidigare kan C eller något annat programspråk. C++ direkt vänder sig både till nybörjare i inledande kurser i p...

Denna upplaga av C++ direkt är baserad på den standard för C++ som togs fram 2011. Hela C++ beskrivs i boken – från de allra enklaste ting till de mest avancerade konstruktionerna. Även det bibliotek med generiska standardklasser och standardalgoritmer som ingår i standarden beskrivs utförligt. Boken följer den enkla principen: Programmera i C++ direkt! Den förutsätter inte att man tidigare kan C eller något annat programspråk. C++ direkt vänder sig både till nybörjare i inledande kurser i programmeringsteknik och till läsare med tidigare programmeringserfarenhet. C++ direkt är lättläst och pedagogisk beskriver även avancerade konstruktioner i C++ behandlar nya konstruktioner från den standard som togs fram 2011 använder de generiska standardklasserna som en naturlig del av språket behandlar objektorienterad programutveckling diskuterar datastrukturer och algoritmer innehåller en mängd exempel och övningar

    • 5
      Förord 1 1 Att komma igång
        • 1.1
          5
          Vad är C
        • 1.2
          6
          Kompilering, länkning och exekvering
        • 1.3
          16
          Övningsuppgifter
    • 2
      17
      Grunderna
        • 2.1
          17
          Variabler och läsning/skrivning
        • 2.2
          25
          Aritmetiska uttryck
        • 2.3
          29
          if-satsen
        • 2.4
          32
          Jämförelseoperatorer och logiska operatorer
        • 2.5
          35
          while-satsen
        • 2.6
          43
          for-satsen
        • 2.7
          45
          Fält
        • 2.8
          52
          Sekvenser
          • 2.8.1
            53
            Allmänna egenskaper för sekvenser
          • 2.8.2
            57
            Speciella egenskaper för klasserna vector, deque och array
        • 2.9
          58
          Den förenklade for-satsen
        • 2.10
          60
          Fel i program
        • 2.11
          62
          Övningsuppgifter
    • 3
      67
      Tecken och texter
        • 3.1
          67
          Teckenkoder och teckenliteraler
        • 3.2
          71
          Enstaka tecken, läsning och skrivning
        • 3.3
          75
          Standardklassen string
        • 3.4
          89
          Teckenfält
        • 3.5
          98
          Kodning av texter
        • 3.6
          101
          Övningsuppgifter
    • 4
      103
      Funktioner
        • 4.1
          103
          Funktioner som returnerar ett värde
        • 4.2
          114
          Funktioner som inte returnerar något värde
        • 4.3
          117
          Deklarationsområde och synlighet
        • 4.4
          120
          Funktionsdeklarationer
        • 4.5
          122
          Uppdelning av program
        • 4.6
          126
          Referensparametrar
        • 4.7
          134
          Parametrar med defaultvärden
        • 4.8
          135
          Rekursiva funktioner
        • 4.9
          138
          Alternativ syntax för funktioner
        • 4.10
          139
          Övningsuppgifter
    • 5
      143
      Typer
        • 5.1
          144
          Heltalstyper
          • 5.1.1
            144
            Lagring av heltal i en dator
          • 5.1.2
            146
            De fördefinierade heltalstyperna
        • 5.2
          150
          Flyttalstyper
          • 5.2.1
            150
            Lagring av reella tal i en dator
          • 5.2.2
            151
            De fördefinierade flyttalstyperna
        • 5.3
          152
          sizeof-operatorn
        • 5.4
          153
          Pekare
          • 5.4.1
            153
            Primärminnesadresser
          • 5.4.2
            154
            Pekarvariabler
          • 5.4.3
            157
            Pekare och fält
          • 5.4.4
            162
            Pekare och textsträngar
          • 5.4.5
            166
            Minnesallokering
          • 5.4.6
            170
            Vanliga misstag
          • 5.4.7
            171
            Pekare till funktioner
        • 5.5
          174
          Referenser
          • 5.5.1
            175
            Referenser till variabler
          • 5.5.2
            176
            Referenser till temporära uttryck
        • 5.6
          177
          Komplicerade deklarationer — typedef
        • 5.7
          179
          Typen void
        • 5.8
          180
          Typomvandlingar
          • 5.8.1
            180
            Automatiska typomvandlingar
          • 5.8.2
            181
            Explicita typomvandlingar
        • 5.9
          183
          Uppräkningstyper
        • 5.10
          188
          Tabeller
          • 5.10.1
            188
            Flerdimensionella fält
          • 5.10.2
            191
            Tabeller med hjälp av vektorer
        • 5.11
          193
          Par och tupler
        • 5.12
          196
          Övningsuppgifter
    • 6
      201
      Objektorienterad programutveckling
        • 6.1
          201
          Grundläggande begrepp
        • 6.2
          204
          Objektorienterad analys
        • 6.3
          209
          Objektorienterad design
        • 6.4
          210
          Objektorienterad programmering
        • 6.5
          212
          Algoritmer
        • 6.6
          216
          Övningsuppgifter
    • 7
      217
      Klasser
        • 7.1
          217
          Klassdefinitioner
        • 7.2
          224
          Placering av klasser
        • 7.3
          229
          Konstruktorer
          • 7.3.1
            230
            Deklarationer av konstruktorer
          • 7.3.2
            231
            Definitioner av konstruktorer
          • 7.3.3
            233
            Anrop av konstruktorer
          • 7.3.4
            235
            Kopieringskonstruktorer
          • 7.3.5
            241
            Move-konstruktorer
          • 7.3.6
            244
            Konstruktorer med initieringslista som parameter
          • 7.3.7
            245
            Typomvandlingskonstruktorer
        • 7.4
          247
          Destruktorer
        • 7.5
          249
          Ett objektorienterat exempel
        • 7.6
          257
          Övningsuppgifter
    • 8
      261
      Mer om klasser
        • 8.1
          261
          Konstanta objekt
        • 8.2
          263
          Pekaren this
        • 8.3
          265
          Vänner
        • 8.4
          268
          Operatorer
          • 8.4.1
            269
            Binära operatorer
          • 8.4.2
            275
            Fördefinierade jämförelseoperatorer
          • 8.4.3
            276
            Unära operatorer
          • 8.4.4
            278
            Tilldelningsoperatorn
          • 8.4.5
            280
            Tilldelningsoperatorn, move-version
          • 8.4.6
            281
            Indexeringsoperatorn
          • 8.4.7
            282
            Funktionsanropsoperatorn
          • 8.4.8
            284
            Vänfunktioner som operatorer
          • 8.4.9
            286
            Operatorer med tillfälliga uttryck som parametrar
          • 8.4.10
            288
            Typomvandlingsoperatorer
        • 8.5
          289
          Automatiskt genererade specialfunktioner
        • 8.6
          291
          Statiska medlemmar
        • 8.7
          295
          Pekare till medlemmar
        • 8.8
          298
          Övningsuppgifter
    • 9
      301
      Arv
        • 9.1
          301
          Härledda klasser
        • 9.2
          308
          Konstruktorer vid arv
        • 9.3
          312
          Destruktorer vid arv
        • 9.4
          314
          Tillgänglighet
        • 9.5
          318
          Återanvändning, ett exempel
        • 9.6
          333
          Polymorfism och dynamisk bindning
        • 9.7
          341
          Förbättrad kontroll vid dynamisk bindning
        • 9.8
          343
          Operatorerna typeid och dynamic_cast
        • 9.9
          346
          Virtuella destruktorer
        • 9.10
          348
          Abstrakta klasser
        • 9.11
          352
          Virtuella operatorer
        • 9.12
          355
          Multipelt arv
        • 9.13
          359
          Övningsuppgifter
    • 10
      361
      Exceptionella händelser
        • 10.1
          362
          Att generera exceptionella händelser
        • 10.2
          365
          Att fånga exceptionella händelser
        • 10.3
          375
          Definition av egna exception-klasser, ett exempel
        • 10.4
          379
          Specifikation av exceptionella händelser
        • 10.5
          381
          Övningsuppgifter
    • 11
      383
      Strömmar och filer
        • 11.1
          384
          Klassen ios
        • 11.2
          389
          Läsning av strömmar
          • 11.2.1
            389
            Formaterad inmatning
          • 11.2.2
            392
            Oformaterad inmatning
        • 11.3
          393
          Utskrift till strömmar
          • 11.3.1
            394
            Formaterad utmatning
          • 11.3.2
            397
            Oformaterad utmatning
        • 11.4
          398
          Koppling av filer till strömmar
        • 11.5
          407
          Kodning av textfiler
        • 11.6
          410
          Filnamn som argument till main
        • 11.7
          414
          Direktaccess
        • 11.8
          421
          Lagring av heterogena objekt i filer
        • 11.9
          429
          Koppling av string-objekt till strömmar
        • 11.10
          432
          Övningsuppgifter
    • 12
      437
      Containerklasser och algoritmbibliotek
        • 12.1
          438
          Iteratorer
          • 12.1.1
            439
            Att löpa igenom datasamlingar med iteratorer
          • 12.1.2
            444
            Operationer med iteratorer som parametrar
          • 12.1.3
            446
            Iteratorer och strömmar
        • 12.2
          447
          Algoritmer — allmänna egenskaper
        • 12.3
          450
          Funktionsobjekt
          • 12.3.1
            451
            Användning av pekare till funktioner
          • 12.3.2
            454
            Användning av riktiga funktionsobjekt
          • 12.3.3
            458
            Användning av fördefinierade funktionsobjekt
          • 12.3.4
            462
            Lambda-uttryck
        • 12.4
          465
          Standardklassen list
        • 12.5
          468
          Avbildningar och mängder
          • 12.5.1
            470
            Standardklasserna map och multimap
          • 12.5.2
            478
            Standardklasserna set och multiset
          • 12.5.3
            484
            Standardklasser för oordnade associativa containers
        • 12.6
          488
          Köer och stackar
        • 12.7
          493
          Övningsuppgifter
    • 13
      495
      Dynamiska datastrukturer
        • 13.1
          495
          Länkade listor — grunderna
          • 13.1.1
            495
            Enkellänkade listor
          • 13.1.2
            502
            Dubbellänkade listor
        • 13.2
          506
          Länkade listor — tillämpningar
          • 13.2.1
            506
            Stackar
          • 13.2.2
            509
            Köer
          • 13.2.3
            512
            Mängder
        • 13.3
          518
          Iteratorer — implementering
        • 13.4
          523
          Träd
          • 13.4.1
            524
            Binära träd
          • 13.4.2
            529
            Binära sökträd
          • 13.4.3
            531
            En trädklass
        • 13.5
          536
          Övningsuppgifter
    • 14
      539
      Mallar
        • 14.1
          540
          Klassmallar
          • 14.1.1
            540
            Mallar och instanser
          • 14.1.2
            545
            Statiska medlemmar
          • 14.1.3
            547
            Vänner och hjälpklasser
          • 14.1.4
            548
            Mallparametrar
          • 14.1.5
            550
            Egenskapsklasser
          • 14.1.6
            555
            Generiska standardklasser
        • 14.2
          562
          Funktionsmallar
          • 14.2.1
            562
            Definitioner och instanser
          • 14.2.2
            566
            Generiska standardfunktioner — Algoritmbiblioteket
        • 14.3
          571
          Heterogena objektsamlingar
          • 14.3.1
            572
            Den klassiska tekniken
          • 14.3.2
            574
            Kombination av arv och mallar
          • 14.3.3
            576
            Ett exempel — kalkylprogram
        • 14.4
          585
          Övningsuppgifter
    • 15
      587
      De sista pusselbitarna
        • 15.1
          587
          Namnrymder
          • 15.1.1
            588
            Definition av namnrymder
          • 15.1.2
            590
            Användning av namnrymder
          • 15.1.3
            593
            Namnrymder och standardbibliotek
        • 15.2
          594
          Bit-operatorer
        • 15.3
          595
          struct
        • 15.4
          597
          union
        • 15.5
          601
          Bit-fält
        • 15.6
          603
          do-satsen
        • 15.7
          604
          switch-satsen
        • 15.8
          606
          Villkorsoperatorn
        • 15.9
          607
          Konstanta uttryck — constexpr
        • 15.10
          609
          Övningsuppgifter
    • 611
      Appendix A Reserverade ord och operatorer
    • 613
      Appendix B LATIN_1 koder
    • 615
      Appendix C Standardalgoritmer
        • 616
          C1 Söka
        • 621
          C2 Jämföra, löpa igenom, räkna
        • 622
          C3 Kopiera och flytta element
        • 626
          C4 Ändra och ta bort element
        • 630
          C5 Generera nya data
        • 632
          C6 Sortera
        • 634
          C7 Operationer på sorterade datasamlingar
        • 638
          C8 Operationer på mängder
        • 639
          C9 Numeriska algoritmer
        • 641
          C10 Heap-algoritmer
    • 645
      Sakregister

Information

Författare:
Jan Skansholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144076034
Utgivningsår:
1996
Revisionsår:
2011
Artikelnummer:
4793-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
656

Författare

Jan Skansholm

Jan Skansholm är tekn. dr och har varit verksam som universitetslektor i datalogi vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet. Han har...

 ;