Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Språktypologi och språkinlärning

Skickas följande arbetsdag

Språktypologi och språkinlärning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Språklig mångfald är inget nytt och inte heller något ovanligt, varken i Sverige eller i övriga världen. Cirka 200 olika språk talas i dagens Sverige och nästan alla världens språkfamiljer är representerade. Hur ser de ut? Hur används de? Hur lär man sig dem? De germanska språken är nära besläktade och har många gemensamma drag som vi kan känna igen. Andra språk kan se helt annorlunda ut. Genom att anlägga ett språktypologiskt perspektiv kan man se hur olika språk hör ihop och att det är sam...

Språklig mångfald är inget nytt och inte heller något ovanligt, varken i Sverige eller i övriga världen. Cirka 200 olika språk talas i dagens Sverige och nästan alla världens språkfamiljer är representerade. Hur ser de ut? Hur används de? Hur lär man sig dem? De germanska språken är nära besläktade och har många gemensamma drag som vi kan känna igen. Andra språk kan se helt annorlunda ut. Genom att anlägga ett språktypologiskt perspektiv kan man se hur olika språk hör ihop och att det är samma språkliga behov som realiseras genom ett begränsat antal strukturella möjligheter. Den som lär sig språk följer också vissa mönster. I den här boken kopplas språktypologi till språkinlärning och författaren diskuterar hur språken växer fram hos barn och vuxna. Boken ger exempel på olika ljudsystem, hur språk kan dela in verkligheten på olika sätt, hur man talar om vem som gör något och om antal, ägande, tid och rum samt hur man uttrycker att något inte händer. Språktypologi och språkinlärning vänder sig främst till lärarstudenter, lärare och logopeder som möter flerspråkiga barn och ungdomar, och inspirerar till intressanta jämförelser mellan språk.

Författarpresentation 9

1. Inledning 11

Om att dela in språk i familjer och typer 13

Språkinlärning 16

Om språknamn 17

Mer om terminologi 19

2. Fonologisk typologi 25

Vokaler och konsonanter i världens språk 26

Hur många och vilka? 26

R-ljud 28

Ljud med geografisk koppling 29

Ejektiver 30

Klickljud 31

Tonspråk och andra 31

Fonotax och konsonantkluster 32

Fonologiska processer 33

Analysuppgifter 40

3. Lexikal typologi 41

Släktskapsterminologi 41

Missförstånd 42

Farbror Kalle är ju inte farbror! 47

Historiska förklaringar – arv och äktenskap 49

Vanliga och ovanliga sätt att kategorisera släkten 50

Hur lär man sig? 51

Färger 53

Kroppsdelar 55

Analysuppgift 56

4. Hur vi talar till och om varandra 57

Indelning av pronomen 58

Inklusivitet och exklusivitet 59

Artighet 60

Att prata om andra – han, hon, de 64

Mänsklig eller inte 65

Genus 65

Avstånd 66

Hur lär man sig? 67

Och när man lär sig ett andraspråk? 70

Analysuppgift  72

5. Hur vi talar om antal 73

Implikationell ordning 75

Vilka indelningar finns? 76

Strukturella möjligheter i olika språk 77

Typ A) Klassificerare 77

Typ B) Böjningar 78

Typ C) Reduplikation 79

Typ D) Blandar A och B 80

Hur lär man sig? 83

Och när man lär sig ett andraspråk? 87

Analysuppgifter 88

6. Hur vi talar om ägande 91

Kognitiv indelning 92

Min målning eller min målning? Mitt foto eller mitt foto? 92

Mitt huvud – är det jag eller något som tillhör mig? 94

Ägandekonstruktioner 95

Attributiva konstruktioner 95

Predikativa konstruktioner 97

Hur lär man sig? 97

Och när man lär sig ett andraspråk? 99

Analysuppgift 100

7. Hur vi talar om plats 101

Placering och avstånd 103

Namn på platser – toponymer 106

Solen och väderstrecken 108

Hur lär man sig? 112

Analysuppgift 116

8. Hur vi talar om tid 117

Tempus och aspekt 120

Hur lär man sig? 125

Det räcker inte med här-och-nu 127

Och när man lär sig ett andraspråk? 130

Analysuppgift 132

9. Hur vi talar om vem som gör något 135

Huvud och dependent 135

Ackusativa och ergativa språk 139

Hur lär man sig? 140

Barn med språkstörning 142

Och när man lär sig ett andraspråk? 144

Analysuppgifter 146

10. Hur vi talar om det som inte händer 147

Negation som oböjd partikel 147

Negation som bundet morfem 150

Negation som verb 151

Symmetrisk och asymmetrisk negation 151

Mer om språkförändring och Jespersens cykel 152

Hur lär man sig? 154

Och när man lär sig ett andraspråk? 155

Analysuppgift 157

11. Slutord 159

Analysuppgift 162

Facit 163

Litteratur 169

Sak- och personregister 181

Språkregister 185

Boken riktar sig till pedagoger, speciallärare och specialpedagoger som arbetar med eller har intresse av egen kompetensutveckling kring språk och andraspråksinlärning och har ett tydligt upplägg med fokus på vanliga utvecklingsområden för andraspråkstalare och med vetenskaplig grund.

Information

Författare:
Gisela Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178202
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47021-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
188

Författare

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

 ;

Språklig mångfald är inget nytt och inte heller något ovanligt, varken i Sverige eller i övriga världen. Cirka 200 olika språk talas i dagens Sverige och nästan alla världens språkfamiljer är representerade. Hur ser de ut? Hur används de? Hur lär man sig dem? De germanska språken är nära besläktade och har många gemensamma drag som vi kan känna igen. Andra språk kan se helt annorlunda ut. Genom att anlägga ett språktypologiskt perspektiv kan man se hur olika språk hör ihop och att det är sam...

Språklig mångfald är inget nytt och inte heller något ovanligt, varken i Sverige eller i övriga världen. Cirka 200 olika språk talas i dagens Sverige och nästan alla världens språkfamiljer är representerade. Hur ser de ut? Hur används de? Hur lär man sig dem? De germanska språken är nära besläktade och har många gemensamma drag som vi kan känna igen. Andra språk kan se helt annorlunda ut. Genom att anlägga ett språktypologiskt perspektiv kan man se hur olika språk hör ihop och att det är samma språkliga behov som realiseras genom ett begränsat antal strukturella möjligheter. Den som lär sig språk följer också vissa mönster. I den här boken kopplas språktypologi till språkinlärning och författaren diskuterar hur språken växer fram hos barn och vuxna. Boken ger exempel på olika ljudsystem, hur språk kan dela in verkligheten på olika sätt, hur man talar om vem som gör något och om antal, ägande, tid och rum samt hur man uttrycker att något inte händer. Språktypologi och språkinlärning vänder sig främst till lärarstudenter, lärare och logopeder som möter flerspråkiga barn och ungdomar, och inspirerar till intressanta jämförelser mellan språk.

Information

Författare:
Gisela Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190044
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47021-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

 ;