Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Patientundervisning
- 11Författarpresentation
- 11Redaktörer
- 11Övriga författare
- 15Inledning
- Birgitta Klang Söderkvist
- 20Referenser
- 123Lärandet i livet med långvarig sjukdom
- Åsa Kneck
- 23Inledning
- 23Lärandet generellt
- 25Lärandet specifikt vid långvarig sjukdom
- 27Att få en diagnos
- 28Lärandets vad vid långvarig sjukdom – egenvård
- 30Lärandets ||hur|| vid långvarig sjukdom – lärandeprocessen
- 33Lärandets ||när|| vid långvarig sjukdom – processens struktur
- 36Den inre och yttre miljön – resurs eller hinder för lärandet?
- 41Förutsättningar för ett pedagogiskt möte mellan sjuksköterska och patient
- 43Avslutande kommentar
- 43Referenser
- 247Samma sjukdom – olika betydelser
- Marianne Hansson Scherman
- 47Inledning
- 48Upplevd och medicinsk sjukdom
- 53Förhållningssätt till upplevd sjukdom
- 54Självkännande − att själv känna när man är sjuk
- 57Kroppsorienterat − sjukdom uppkommer genom något fel i kroppen
- 58Miljöorienterat − sjukdom uppkommer i samspelet mellan människan och den fysiska miljön
- 60Psykosomatiskt − sjukdom uppkommer genom känslor och problem
- 61Magiskt − att framkalla hälsa och sjukdom
- 62Fatalistiskt − sjukdomsförloppet avgörs bortom människans kontroll
- 63Följsamt − att hantera sjukdomen enligt medicineringsföreskrifter
- 64Alternativmedicinskt – att tillämpa någon alternativmedicinsk metod
- 66Friskvårdande − att ta eget ansvar för sjukdomen genom friskvård
- 67Provocerande − att utsätta sig för det som ger besvär för att bli av med besvär
- 68Undvikande − att undvika att utsätta sig för det som ger besvär för att bli av med besvär
- 69Normaliserande − att vara omedveten om att man har en sjukdom
- 71Normifikativt − att vilja bli sedd som frisk
- 72Livsbejakande − att välja att göra det som är viktigast i livet, trots sjukdom
- 73Förhållningssätt till läkemedel
- 77Jaget − en kritisk aspekt av sjukdom
- 78Avslutande kommentar
- 79Referenser
- 381Att lära sig ha en sjukdom
- Marianne Hansson Scherman
- 81Inledning
- 82Idéer om hur människan lär
- 88Avslutande kommentar
- 89Referenser
- 491Salutogenes och känsla av sammanhang
- Ann Langius-Eklöf & Kay Sundberg
- 91Salutogenes
- 93Känsla av sammanhang
- 97KASAM-formuläret
- 98KASAM-formulärets vetenskapliga värde
- 102Sammanfattning
- 103KASAM och coping
- 106Den salutogena modellen i patientundervisning
- 108Praktiska exempel på bedömning av KASAM
- 111Avslutande kommentar
- 112Referenser
- 116Appendix: KASAM-formuläret
- 116KASAM-formulär
- 5119Beteendeförändring – att hjälpa patienter med livsstilsfrågor
- Johan Faskunger
- 119Inledning
- 120Vad menas med beteendeförändring?
- 122Förändring som process
- 123Vårdens hälsofrämjande potential
- 124Principer för beteendeförändring
- 125Motivation till förändring
- 127Self-efficacy
- 129Förändringsbenägenhet
- 131Självreglering
- 132Hinder
- 133Socialt stöd
- 134Avslutande kommentar
- 134Förutsättningarna för beteendeförändring inom vården
- 135Fungerar det?
- 136”Victim-blaming”
- 136Referenser
- 6139Patient empowerment – ett förhållningssätt i mötet med patienten för att nå personcentrering
- Lena Insulander & Hjördis Björvell
- 139Inledning
- 141Begreppet
- 143Balansgång
- 144Egenvård
- 146Jämställdhet
- 146Personalutbildning
- 148Ansvar
- 150Patientperspektiv
- 151Utveckling
- 154Förklaringsteorier
- 157Dokumentation
- 157Samband mellan patient empowerment och egenvårdsförmåga
- 159Forskning
- 160Avslutande kommentar
- 161Referenser
- 7165Samtalsmetodik
- Ulla Josephson
- 165Inledning
- 165Känslomässiga aspekter
- 166Överföring
- 166Motöverföring
- 166Affektiv resonans
- 167Projektiv identifikation
- 167Affekttolerans
- 168Vårdarens behov
- 168Form och teknik
- 169Lyssnandets svåra konst
- 169Frågeteknik
- 173Att uppmärksamma
- 173Vårdarens egenskaper
- 174Samtalet
- 174Hur man börjar
- 175Hur man fortsätter
- 176Hur man avslutar
- 176Samtalet med en patient som fått ett besked om en kronisk eller livshotande sjukdom
- 176Den traumatiska krisen
- 178Det första samtalet
- 179Att ge information och råd
- 182Något om tilltal
- 183Något om fördomar och falska föreställningar
- 184Något om att tycka synd om
- 186Något om tacksamhet
- 187Kroppsspråk
- 187Det första intrycket
- 188Hur man sitter
- 190Ansikte och blickkontakt
- 191Avstånd och revir
- 192Kroppskontakt
- 193Utseendet
- 195Rösten
- 196Avslutande kommentar
- 196Referenser
- 197Rekommenderad litteratur
- 8199Att tala med patienter om levnadsvanor
- Elisabeth Arborelius
- 199Inledning
- 199Teoretiska begrepp och praktisk överföring
- 200Information och uppmuntran
- 201Ett patientcentrerat förhållningssätt
- 201Diskussion om levnadsvanor
- 202Arbetssätt vid individuell hälsorådgivning
- 202Att ge neutrala faktakunskaper
- 205Fråga efter patientens föreställningar/synpunkter
- 207Diskutera upplevda fördelar och nackdelar
- 211Olika stadier i förändringsprocessen
- 214Sammanfattande modell
- 214Avslutande kommentar
- 216Referenser
- 9219Motiverande samtal
- Eva Österlund Efraimsson & Birgitta Klang Söderkvist
- 219Inledning
- 220Bakgrund
- 221MI-anda
- 221Principer vid MI
- 222Kommunikationstekniker vid MI
- 227En väg till förändring
- 227Transtheoretical model of change
- 228Self-efficacy
- 229Self-efficacy i praktiken
- 232Ambivalenskorset
- 233Handlingsplan
- 234Forskning
- 235Utbildning i MI
- 235Avslutande kommentar
- 236Referenser
- 10239Undervisningsprogram – praktiska råd vid planering, genomförande och uppföljning
- Birgitta Klang Söderkvist
- 239Inledning
- 241Bedömning och diagnostisering
- 241Bedömningen
- 243Diagnostiseringen (omvårdnadsdiagnos OVD)
- 246Fastställande av mål
- 251Planering och genomförande
- 251Planeringen
- 253Genomförandet
- 257Utvärdering och uppföljning
- 259Evidensbaserad undervisning – finns den?
- 263Avslutande kommentar
- 264Referenser
- 269Sakregister
Undervisning handlar inte så mycket om att lära ut, utan istället om att skapa förutsättningar för inlärning. Författarna har väl lyckats lyfta fram det senare.
Information
- Redaktörer:
- Birgitta Klang Söderkvist Åsa Kneck
- Kapitelförfattare:
- Elisabeth Arborelius Hjördis Björvell Johan Faskunger Marianne Hansson Scherman Lena Insulander Ulla Josephson Ann Langius-Eklöf Kay Sundberg Eva Österlund Efraimsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144120515
- Utgivningsår:
- 2001
- Revisionsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 7342-04
- Upplaga:
- Fjärde
- Sidantal:
- 272