Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Patientundervisning

Ett samspel för lärande
Skickas följande arbetsdag

Krav på egenvård och ett massivt informationsflöde gör att vårdpersonalens roll alltmer handlar om att stödja patienters lärande. Att veta och förstå är grundläggande mänskliga behov som naturligt uppstår i vardagliga rutiner och aktiviteter. Bokens utgångspunkt är människors vilja att också förstå och kunna hantera sin tillvaro specifikt i samband med sjukdom och ohälsa. Kapitlen i boken fokuserar på människors reaktion på sjukdom och behandling och förmåga att hantera stressiga situationer ...

Krav på egenvård och ett massivt informationsflöde gör att vårdpersonalens roll alltmer handlar om att stödja patienters lärande. Att veta och förstå är grundläggande mänskliga behov som naturligt uppstår i vardagliga rutiner och aktiviteter. Bokens utgångspunkt är människors vilja att också förstå och kunna hantera sin tillvaro specifikt i samband med sjukdom och ohälsa. Kapitlen i boken fokuserar på människors reaktion på sjukdom och behandling och förmåga att hantera stressiga situationer samt kommunikationens och relationens betydelse för trygghet och kontroll. Författarna belyser också olika yttringar av människors lärande och aspekter i samspelet mellan vårdare och patient i ett pedagogiskt förhållningssätt och ett ömsesidigt lärande. Denna fjärde upplaga är uppdaterad med ny kunskap och nya forskningsrön på området. Patientundervisning – ett samspel för lärande vänder sig till universitets- och högskolestudenter vid grund- och specialistutbildningar samt till kliniskt verksamma som arbetar med människor i behov av stöd.

    • 11
      Författarpresentation
    • 11
      Redaktörer
    • 11
      Övriga författare
    • 15
      Inledning
    • Birgitta Klang Söderkvist
    • 20
      Referenser
      • 1
        23
        Lärandet i livet med långvarig sjukdom
      • Åsa Kneck
        • 23
          Inledning
        • 23
          Lärandet generellt
        • 25
          Lärandet specifikt vid långvarig sjukdom
        • 27
          Att få en diagnos
        • 28
          Lärandets vad vid långvarig sjukdom – egenvård
        • 30
          Lärandets ||hur|| vid långvarig sjukdom – lärandeprocessen
        • 33
          Lärandets ||när|| vid långvarig sjukdom – processens struktur
        • 36
          Den inre och yttre miljön – resurs eller hinder för lärandet?
        • 41
          Förutsättningar för ett pedagogiskt möte mellan sjuksköterska och patient
        • 43
          Avslutande kommentar
        • 43
          Referenser
      • 2
        47
        Samma sjukdom – olika betydelser
      • Marianne Hansson Scherman
        • 47
          Inledning
        • 48
          Upplevd och medicinsk sjukdom
        • 53
          Förhållningssätt till upplevd sjukdom
        • 54
          Självkännande − att själv känna när man är sjuk
        • 57
          Kroppsorienterat − sjukdom uppkommer genom något fel i kroppen
        • 58
          Miljöorienterat − sjukdom uppkommer i samspelet mellan människan och den fysiska miljön
        • 60
          Psykosomatiskt − sjukdom uppkommer genom känslor och problem
        • 61
          Magiskt − att framkalla hälsa och sjukdom
        • 62
          Fatalistiskt − sjukdomsförloppet avgörs bortom människans kontroll
        • 63
          Följsamt − att hantera sjukdomen enligt medicineringsföreskrifter
        • 64
          Alternativmedicinskt – att tillämpa någon alternativmedicinsk metod
        • 66
          Friskvårdande − att ta eget ansvar för sjukdomen genom friskvård
        • 67
          Provocerande − att utsätta sig för det som ger besvär för att bli av med besvär
        • 68
          Undvikande − att undvika att utsätta sig för det som ger besvär för att bli av med besvär
        • 69
          Normaliserande − att vara omedveten om att man har en sjukdom
        • 71
          Normifikativt − att vilja bli sedd som frisk
        • 72
          Livsbejakande − att välja att göra det som är viktigast i livet, trots sjukdom
        • 73
          Förhållningssätt till läkemedel
        • 77
          Jaget − en kritisk aspekt av sjukdom
        • 78
          Avslutande kommentar
        • 79
          Referenser
      • 3
        81
        Att lära sig ha en sjukdom
      • Marianne Hansson Scherman
        • 81
          Inledning
        • 82
          Idéer om hur människan lär
        • 88
          Avslutande kommentar
        • 89
          Referenser
      • 4
        91
        Salutogenes och känsla av sammanhang
      • Ann Langius-Eklöf & Kay Sundberg
        • 91
          Salutogenes
        • 93
          Känsla av sammanhang
        • 97
          KASAM-formuläret
        • 98
          KASAM-formulärets vetenskapliga värde
        • 102
          Sammanfattning
        • 103
          KASAM och coping
        • 106
          Den salutogena modellen i patientundervisning
        • 108
          Praktiska exempel på bedömning av KASAM
        • 111
          Avslutande kommentar
        • 112
          Referenser
        • 116
          Appendix: KASAM-formuläret
        • 116
          KASAM-formulär
      • 5
        119
        Beteendeförändring – att hjälpa patienter med livsstilsfrågor
      • Johan Faskunger
        • 119
          Inledning
        • 120
          Vad menas med beteendeförändring?
        • 122
          Förändring som process
        • 123
          Vårdens hälsofrämjande potential
        • 124
          Principer för beteendeförändring
        • 125
          Motivation till förändring
        • 127
          Self-efficacy
        • 129
          Förändringsbenägenhet
        • 131
          Självreglering
        • 132
          Hinder
        • 133
          Socialt stöd
        • 134
          Avslutande kommentar
        • 134
          Förutsättningarna för beteendeförändring inom vården
        • 135
          Fungerar det?
        • 136
          ”Victim-blaming”
        • 136
          Referenser
      • 6
        139
          Patient empowerment  – ett förhållningssätt i mötet med patienten för att nå personcentrering
      • Lena Insulander & Hjördis Björvell
        • 139
          Inledning
        • 141
          Begreppet
        • 143
          Balansgång
        • 144
          Egenvård
        • 146
          Jämställdhet
        • 146
          Personalutbildning
        • 148
          Ansvar
        • 150
          Patientperspektiv
        • 151
          Utveckling
        • 154
          Förklaringsteorier
        • 157
          Dokumentation
        • 157
          Samband mellan patient empowerment och egenvårdsförmåga
        • 159
          Forskning
        • 160
          Avslutande kommentar
        • 161
          Referenser
      • 7
        165
        Samtalsmetodik
      • Ulla Josephson
        • 165
          Inledning
        • 165
          Känslomässiga aspekter
        • 166
          Överföring
        • 166
          Motöverföring
        • 166
          Affektiv resonans
        • 167
          Projektiv identifikation
        • 167
          Affekttolerans
        • 168
          Vårdarens behov
        • 168
          Form och teknik
        • 169
          Lyssnandets svåra konst
        • 169
          Frågeteknik
        • 173
          Att uppmärksamma
        • 173
          Vårdarens egenskaper
        • 174
          Samtalet
        • 174
          Hur man börjar
        • 175
          Hur man fortsätter
        • 176
          Hur man avslutar
        • 176
          Samtalet med en patient som fått ett besked om en kronisk eller livshotande sjukdom
        • 176
          Den traumatiska krisen
        • 178
          Det första samtalet
        • 179
          Att ge information och råd
        • 182
          Något om tilltal
        • 183
          Något om fördomar och falska föreställningar
        • 184
          Något om att tycka synd om
        • 186
          Något om tacksamhet
        • 187
          Kroppsspråk
        • 187
          Det första intrycket
        • 188
          Hur man sitter
        • 190
          Ansikte och blickkontakt
        • 191
          Avstånd och revir
        • 192
          Kroppskontakt
        • 193
          Utseendet
        • 195
          Rösten
        • 196
          Avslutande kommentar
        • 196
          Referenser
        • 197
          Rekommenderad litteratur
      • 8
        199
        Att tala med patienter om levnadsvanor
      • Elisabeth Arborelius
        • 199
          Inledning
        • 199
          Teoretiska begrepp och praktisk överföring
        • 200
          Information och uppmuntran
        • 201
          Ett patientcentrerat förhållningssätt
        • 201
          Diskussion om levnadsvanor
        • 202
          Arbetssätt vid individuell hälsorådgivning
        • 202
          Att ge neutrala faktakunskaper
        • 205
          Fråga efter patientens föreställningar/synpunkter
        • 207
          Diskutera upplevda fördelar och nackdelar
        • 211
          Olika stadier i förändringsprocessen
        • 214
          Sammanfattande modell
        • 214
          Avslutande kommentar
        • 216
          Referenser
      • 9
        219
        Motiverande samtal
      • Eva Österlund Efraimsson & Birgitta Klang Söderkvist
        • 219
          Inledning
        • 220
          Bakgrund
        • 221
          MI-anda
        • 221
          Principer vid MI
        • 222
          Kommunikationstekniker vid MI
        • 227
          En väg till förändring
        • 227
          Transtheoretical model of change
        • 228
          Self-efficacy
        • 229
          Self-efficacy i praktiken
        • 232
          Ambivalenskorset
        • 233
          Handlingsplan
        • 234
          Forskning
        • 235
          Utbildning i MI
        • 235
          Avslutande kommentar
        • 236
          Referenser
      • 10
        239
        Undervisningsprogram – praktiska råd vid planering, genomförande och uppföljning
      • Birgitta Klang Söderkvist
        • 239
          Inledning
        • 241
          Bedömning och diagnostisering
        • 241
          Bedömningen
        • 243
          Diagnostiseringen (omvårdnadsdiagnos OVD)
        • 246
          Fastställande av mål
        • 251
          Planering och genomförande
        • 251
          Planeringen
        • 253
          Genomförandet
        • 257
          Utvärdering och uppföljning
        • 259
          Evidensbaserad undervisning – finns den?
        • 263
          Avslutande kommentar
        • 264
          Referenser
    • 269
      Sakregister

Undervisning handlar inte så mycket om att lära ut, utan istället om att skapa förutsättningar för inlärning. Författarna har väl lyckats lyfta fram det senare.

Information

Redaktörer:
Birgitta Klang Söderkvist Åsa Kneck
Kapitelförfattare:
Elisabeth Arborelius Hjördis Björvell Johan Faskunger Marianne Hansson Scherman Lena Insulander Ulla Josephson Ann Langius-Eklöf Kay Sundberg Eva Österlund Efraimsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120515
Utgivningsår:
2001
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
7342-04
Upplaga:
Fjärde
Sidantal:
272

Författare

Birgitta Klang Söderkvist

Birgitta Klang Söderkvist är leg. sjuksköterska, med.dr och docent i omvårdnad vid Karolinska Institutet, Stockholm. Hennes forskning är främst inr...

Åsa Kneck

Åsa Kneck är leg. sjuksköterska, med.dr vid Karolinska Institutet, och har arbetat som diabetessjuksköterska i slutenvården i många år. Hon är seda...

Elisabeth Arborelius

Elisabeth Arborelius är docent i psykologi vid Institutionen för folkhälsovetenskap, Karolinska Institutet. Hennes forskning har främst varit inrik...

Hjördis Björvell

Hjördis Björvell, leg. sjuksköterska, med.dr och professor em. i omvårdnad vid Karolinska Institutet. Hennes forskning har framför allt varit inrik...

Johan Faskunger

Johan Faskunger är beteendevetare och fil.dr i fysisk aktivitet och hälsovetenskap. De primära intresseområdena är den omgivande miljöns påverkan p...

Marianne Hansson Scherman

Marianne Hansson Scherman är leg. sjukgymnast, fil.dr och docent i pedagogik; tidigare universitetslektor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs unive...

Lena Insulander

Lena Insulander är leg. sjuksköterska, diabetessjuksköterska, fil.mag. i pedagogik (vårdpedagogik). Hon arbetade i många år som lärare på LUCD (Lan...

Ulla Josephson

Ulla Josephson är leg. psykolog, med.dr i medicinsk psykologi, fil.mag. i italienska och fil.kand. i litteraturvetenskap. Hon är pensionerad univer...

Ann Langius-Eklöf

Ann Langius-Eklöf är leg. sjuksköterska, med.dr och professor i omvårdnad vid Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, sektionen...

Kay Sundberg

Kay Sundberg är leg. sjuksköterska och med.dr vid Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, sektionen för omvårdnad, Karolinska I...

Eva Österlund Efraimsson

Eva Österlund Efraimsson, leg. sjuksköterska, distriktssköterska med specialisering inom astma, allergi och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) o...

 ;