Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Ingrid Bosseldal

Kapitelförfattare

Författare

Ingrid Bosseldal är FD i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. I hennes avhandling undersöks ur ett diskursteoretiskt och socialpsykologiskt perspektiv hur metoder byggda på behavioristen B. F. Skinners inlärningsteori kan uppfattas som nya, positiva och interaktiva när de används för att uppfostra och träna hundar, men som förlegade, negativa och hierarkiska vid uppfostran och utbildning av barn. I kapitlet ”Tankefiguren barndom på tröskeln till framtiden” analyserar Bosseldal förändringar i skollagens portalparagraf och i läroplaner sedan grundskolans införande 1962 med hjälp av sociologen Johan Asplunds tankefigursbegrepp och modell för idékritisk forskning.

Ingrid Bosseldal är FD i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. I hennes avhandling undersöks ur ett diskursteoretiskt och socialpsykologiskt perspektiv hur metoder byggda på behavioristen B. F. Skinners inlärningsteori kan uppfattas som nya, positiva och interaktiva när de används för att uppfostra och träna hundar, men som förlegade, negativa och hierarkiska vid uppfostran och utbildning av barn. I kapitlet ”Tankefiguren barndom på tröskeln till framtiden” analyserar Bosseldal förändringar i skollagens portalparagraf och i läroplaner sedan grundskolans införande 1962 med hjälp av sociologen Johan Asplunds tankefigursbegrepp och modell för idékritisk forskning.