Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Staffan Selander

Kapitelförfattare

Författare

Redaktör

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internationella forskningsprojekt, handlett över fyrtio doktorander och varit initiativtagare till IARTEM, International Association for Research on Textbooks and Educational Media, och open-access-tidskriften Designs for Learning. Hans forskning har de senaste åren varit inriktad mot multimodalitet, kunskapsrepresentationer, digitala lärmiljöer och design för lärande. Selanders kapitel ”Pedagogiska texter på väg in i hybridsamhället” diskuterar vad som karakteriserar läroböcker, läromedel och andra resurser för lärande utifrån ett historiskt och socialt perspektiv: från tryckta, verbala texter via multimodala texter till interaktiva texter. Särskilt tre frågor står i centrum: pedagogiska texter som del av ett socialt samspel, hur kunskap om världen kan representeras, bearbetas och bedömas på olika vis samt frågan om nya utmaningar i en digital och globaliserad värld.

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internationella forskningsprojekt, handlett över fyrtio doktorander och varit initiativtagare till IARTEM, International Association for Research on Textbooks and Educational Media, och open-access-tidskriften Designs for Learning. Hans forskning har de senaste åren varit inriktad mot multimodalitet, kunskapsrepresentationer, digitala lärmiljöer och design för lärande. Selanders kapitel ”Pedagogiska texter på väg in i hybridsamhället” diskuterar vad som karakteriserar läroböcker, läromedel och andra resurser för lärande utifrån ett historiskt och socialt perspektiv: från tryckta, verbala texter via multimodala texter till interaktiva texter. Särskilt tre frågor står i centrum: pedagogiska texter som del av ett socialt samspel, hur kunskap om världen kan representeras, bearbetas och bedömas på olika vis samt frågan om nya utmaningar i en digital och globaliserad värld.