Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Kurt Wicke

Kapitelförfattare

Kurt Wicke är FD och lektor i pedagogik i samhällskunskapens didaktik vid Högskolan Väst. Hans avhandling utgår från kritisk diskursanalys och undersöker konstruktionen av demokrati och medborgarskap i läroböcker för gymnasiet. Wickes kapitel ”Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld” tar upp skolans dubbla uppdrag, det vill säga överföring av referensramar och värderingar samtidigt som elevers uppfattningar uppmuntras och deras integritet respekteras. Detta spänningsförhållande relateras och problematiseras i relation till demokratiundervisningen i samhällskunskap, varvid kritisk diskursanalys (CDA) presenteras och tillämpas på en analys av läroböcker. Slutsatserna dras ut till förslag till användning av kritisk diskursanalys i elevers lärande och undervisningens planering.

Kurt Wicke är FD och lektor i pedagogik i samhällskunskapens didaktik vid Högskolan Väst. Hans avhandling utgår från kritisk diskursanalys och undersöker konstruktionen av demokrati och medborgarskap i läroböcker för gymnasiet. Wickes kapitel ”Diskursanalys som redskap för undervisning i en föränderlig värld” tar upp skolans dubbla uppdrag, det vill säga överföring av referensramar och värderingar samtidigt som elevers uppfattningar uppmuntras och deras integritet respekteras. Detta spänningsförhållande relateras och problematiseras i relation till demokratiundervisningen i samhällskunskap, varvid kritisk diskursanalys (CDA) presenteras och tillämpas på en analys av läroböcker. Slutsatserna dras ut till förslag till användning av kritisk diskursanalys i elevers lärande och undervisningens planering.