Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik

Skickas följande arbetsdag

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka m...

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka med andra yrkesgrupper för att utveckla skolans verksamhet. Arbetet innebär val mellan olika handlingsalternativ som kräver både kunskap och förmåga att urskilja och värdera etiska aspekter i komplexa sammanhang. I boken diskuteras både dilemman och möjligheter där etiska perspektiv spelar en viktig roll. Kapitlen tar upp frågor med praktiknära innehåll som lämpar sig för såväl individuell reflektion som kollegiala samtal med syftet att skapa ett gemensamt yrkesetiskt språk. Boken vänder sig till blivande och praktiserande specialpedagoger samt andra yrkeskategorier med arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.

Information

Redaktörer:
Anna Öhman
Kapitelförfattare:
Julie Allan Ingemar Emanuelsson Joanna Giota Sofie Hammarqvist Susanne Hansson Kristina Hellberg Gudrun Holmdahl Martin Hugo Anders Jönsson Lotta Leden
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155098
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44731-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Anna Öhman

Anna Öhman är lektor vid Karlstads universitet. Hennes forskning handlar om bedömnings- och återkopplingspraktiker inom yrkesutbildning, gymnasieel...

Julie Allan

Julie Allan är professor i likvärdighet och inkludering. Hon var gästprofessor vid Örebro universitet från 2020 till 2022. Hennes forskningsintress...

Ingemar Emanuelsson

Ingemar Emanuelsson, professor emeritus i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Han har en drygt 40-årig verksamhet som lärare och forskare i...

Joanna Giota

Joanna Giota är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Hennes forskning är oftast longi...

Sofie Hammarqvist

Sofie Hammarqvist är doktorand i pedagogik, med inriktning mot specialpedagogik, vid Linnéuniversitetet. Sofies doktorandprojekt är inriktat mot el...

Susanne Hansson

Susanne Hansson är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot specialpedagogik vid Karlstads universitet, utbildad personalvetare i botten och ...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Gudrun Holmdahl

Gudrun Holmdahl är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning inriktad mot högre...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Anne Lindblom

Anne Lindblom arbetar som associate professor i special­pedagogik vid Högskolan i Innlandet, Lillehammer, Norge och som lektor i specialpedagogik v...

Solveig M Reindal

Solveig Magnus Reindal är professor i pedagogisk filosofi vid NLA Høgskolen i Bergen i Norge. I fokus för Reindals forskning står grundläggande pro...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Johan Malmqvist

Johan Malmqvist är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet där han leder forskningsmiljön Research in Inclusion, Decmocracy and Equity (RIDE)....

Gunvie Möllås

Gunvie Möllås är lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hennes forskningsintresse är riktat m...

Kennert Orlenius

Kennert Orlenius är docent i pedagogik vid Högskolan i Skövde där han bland annat leder forskargruppen Values Education. Han har tidigare arbetat s...

Ruhi Tyson

Ruhi Tyson är lektor i pedagogik vid Stockholms universitet och Waldorflärarhögskolan. Han är också bokbindningslärare på Kristofferskolan. Hans fo...

 ;

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka m...

Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt. I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka med andra yrkesgrupper för att utveckla skolans verksamhet. Arbetet innebär val mellan olika handlingsalternativ som kräver både kunskap och förmåga att urskilja och värdera etiska aspekter i komplexa sammanhang. I boken diskuteras både dilemman och möjligheter där etiska perspektiv spelar en viktig roll. Kapitlen tar upp frågor med praktiknära innehåll som lämpar sig för såväl individuell reflektion som kollegiala samtal med syftet att skapa ett gemensamt yrkesetiskt språk. Boken vänder sig till blivande och praktiserande specialpedagoger samt andra yrkeskategorier med arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.

Information

Redaktörer:
Anna Öhman
Kapitelförfattare:
Julie Allan Ingemar Emanuelsson Joanna Giota Sofie Hammarqvist Susanne Hansson Kristina Hellberg Gudrun Holmdahl Martin Hugo Anders Jönsson Lotta Leden
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178769
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44731-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna Öhman

Anna Öhman är lektor vid Karlstads universitet. Hennes forskning handlar om bedömnings- och återkopplingspraktiker inom yrkesutbildning, gymnasieel...

Julie Allan

Julie Allan är professor i likvärdighet och inkludering. Hon var gästprofessor vid Örebro universitet från 2020 till 2022. Hennes forskningsintress...

Ingemar Emanuelsson

Ingemar Emanuelsson, professor emeritus i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Han har en drygt 40-årig verksamhet som lärare och forskare i...

Joanna Giota

Joanna Giota är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Hennes forskning är oftast longi...

Sofie Hammarqvist

Sofie Hammarqvist är doktorand i pedagogik, med inriktning mot specialpedagogik, vid Linnéuniversitetet. Sofies doktorandprojekt är inriktat mot el...

Susanne Hansson

Susanne Hansson är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot specialpedagogik vid Karlstads universitet, utbildad personalvetare i botten och ...

Kristina Hellberg

Kristina Hellberg, filosofie doktor, leg. arbetsterapeut, är verksam vid Institutionen för pedagogik, speciallärar- specialprogrammen, Linnéunivers...

Gudrun Holmdahl

Gudrun Holmdahl är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Hon bedriver forskning inriktad mot högre...

Martin Hugo

Martin Hugo, doktor i pedagogiskt arbete, har genomgående forskat om hur man förvandlar utanförskap till innanförskap. Avhandlingen Liv och lärande...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Anne Lindblom

Anne Lindblom arbetar som associate professor i special­pedagogik vid Högskolan i Innlandet, Lillehammer, Norge och som lektor i specialpedagogik v...

Solveig M Reindal

Solveig Magnus Reindal är professor i pedagogisk filosofi vid NLA Høgskolen i Bergen i Norge. I fokus för Reindals forskning står grundläggande pro...

Gunnlaugur Magnússon

Gunnlaugur Magnússon är forskare vid Universitetet i Oslo och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har skrivit flera artiklar och bokkap...

Johan Malmqvist

Johan Malmqvist är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet där han leder forskningsmiljön Research in Inclusion, Decmocracy and Equity (RIDE)....

Gunvie Möllås

Gunvie Möllås är lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hennes forskningsintresse är riktat m...

Kennert Orlenius

Kennert Orlenius är docent i pedagogik vid Högskolan i Skövde där han bland annat leder forskargruppen Values Education. Han har tidigare arbetat s...

Ruhi Tyson

Ruhi Tyson är lektor i pedagogik vid Stockholms universitet och Waldorflärarhögskolan. Han är också bokbindningslärare på Kristofferskolan. Hans fo...

 ;