Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Barn läser och skriver

- specialpedagogiska perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om de barn som av någon anledning inte lyckas med den första läs- och skrivinlärningen, de som tappar sugen och därmed tilltron till sin egen förmåga att lära. Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolans tidiga år inklusive förskoleklass. Den är också lämplig som kurslitteratur i fördjupningskurser för logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra som är verksamma inom elevhälsan.

Information

Redaktörer:
Louise Bjar Astrid Frylmark
Kapitelförfattare:
Bodil Andersson Judith Chrystal Ulla Ekvall Bente Eriksen Hagtvet Siv Fischbein Stefan Gustafson Mikael Heimann Gunilla Ingestad Lars Melin Carmela Miniscalco
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144048741
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
32950-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
312

Författare

Louise Bjar

Master of Arts - Education, University of Greenwich, London. Louise Bjar har många års erfarenhet av undervisning som mellanstadielärare och talped...

Astrid Frylmark

Astrid Frylmark är logoped och har sedan 1980-talet framför allt arbetat med utredning av skolbarns språk, läsning och skrivning. I olika utvecklin...

Judith Chrystal

Judith-Ann Chrystal är universitetslektor i nordiska språk på Insti tu tionen för nordiska språk vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområd...

Ulla Ekvall

Ulla Ekvall är docent och universitetslektor på Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet, där hon bl.a. undervisar inom lärarutb...

Bente Eriksen Hagtvet

Bente E. Hagtvet är professor vid Institutt for spesialpedagogikk vid Oslo universitet. Som forskare har hon under många år studerat barns skriftsp...

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Stefan Gustafson

Stefan Gustafson är biträdande professor och docent i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hans f...

Mikael Heimann

Mikael Heimann är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och professor emeritus i utvecklingspsykologi vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuse...

Gunilla Ingestad

Gunilla Ingestad är fi l.dr i sociologi. I hennes avhandling Dokumenterat utanförskap: Om skolbarn som inte når målen (2006) problematiseras målsty...

Lars Melin

Lars Melin är docent i svenska vid Institutionen för nordiska språk i Stockholm. Forskningsmässigt ligger hans tyngdpunkt på psykolingvistik, den e...

Carmela Miniscalco

Carmela Miniscalco, professor, universitetssjukhusöverlogoped, Neuropsykiatrisk mottagning barn och ungdom (BNK), Sahlgrenska Universitetssjukhuset...

Marianne Ors

Marianne Ors, med.dr, överläkare, Klinisk neurofysiologi, Skånes universitetssjukhus, Lund.

Helén Sämfors

Helén Sämfors är leg. logoped och har i många år arbetat med kompenserande hjälpmedel för personer i alla åldrar med läs- och skrivsvårigheter och ...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

Åsa Wengelin

Åsa Wengelin är fil.dr i allmän språkvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Hon disputerade på en avhandling om skrivprocesser hos vuxna med l...

 ;

Den här boken handlar om de barn som av någon anledning inte lyckas med den första läs- och skrivinlärningen, de som tappar sugen och därmed tilltron till sin egen förmåga att lära. Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolans tidiga år inklusive förskoleklass. Den är också lämplig som kurslitteratur i fördjupningskurser för logopeder, psykologer och skolsköterskor samt andra som är verksamma inom elevhälsan.

Information

Redaktörer:
Louise Bjar Astrid Frylmark
Kapitelförfattare:
Bodil Andersson Judith Chrystal Ulla Ekvall Bente Eriksen Hagtvet Siv Fischbein Stefan Gustafson Mikael Heimann Gunilla Ingestad Lars Melin Carmela Miniscalco
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172880
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
32950-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Louise Bjar

Master of Arts - Education, University of Greenwich, London. Louise Bjar har många års erfarenhet av undervisning som mellanstadielärare och talped...

Astrid Frylmark

Astrid Frylmark är logoped och har sedan 1980-talet framför allt arbetat med utredning av skolbarns språk, läsning och skrivning. I olika utvecklin...

Judith Chrystal

Judith-Ann Chrystal är universitetslektor i nordiska språk på Insti tu tionen för nordiska språk vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområd...

Ulla Ekvall

Ulla Ekvall är docent och universitetslektor på Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet, där hon bl.a. undervisar inom lärarutb...

Bente Eriksen Hagtvet

Bente E. Hagtvet är professor vid Institutt for spesialpedagogikk vid Oslo universitet. Som forskare har hon under många år studerat barns skriftsp...

Siv Fischbein

Siv Fischbein är professor emerita i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde behandlar samspelet mellan arvs- och milj...

Stefan Gustafson

Stefan Gustafson är biträdande professor och docent i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. Hans f...

Mikael Heimann

Mikael Heimann är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och professor emeritus i utvecklingspsykologi vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuse...

Gunilla Ingestad

Gunilla Ingestad är fi l.dr i sociologi. I hennes avhandling Dokumenterat utanförskap: Om skolbarn som inte når målen (2006) problematiseras målsty...

Lars Melin

Lars Melin är docent i svenska vid Institutionen för nordiska språk i Stockholm. Forskningsmässigt ligger hans tyngdpunkt på psykolingvistik, den e...

Carmela Miniscalco

Carmela Miniscalco, professor, universitetssjukhusöverlogoped, Neuropsykiatrisk mottagning barn och ungdom (BNK), Sahlgrenska Universitetssjukhuset...

Marianne Ors

Marianne Ors, med.dr, överläkare, Klinisk neurofysiologi, Skånes universitetssjukhus, Lund.

Helén Sämfors

Helén Sämfors är leg. logoped och har i många år arbetat med kompenserande hjälpmedel för personer i alla åldrar med läs- och skrivsvårigheter och ...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

Åsa Wengelin

Åsa Wengelin är fil.dr i allmän språkvetenskap och lektor vid Lunds universitet. Hon disputerade på en avhandling om skrivprocesser hos vuxna med l...

 ;