Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bortom lärandet

Demokratisk utbildning för en mänsklig framtid
Skickas följande arbetsdag

Vad det betyder att vara människa är en fråga om utbildning, antingen den gäller barn, vuxna eller andra nykomlingar. Utbildning är ett ingrepp i någons liv, som motiveras med föreställningen att det på något sätt gör livet bättre: mer komplett, mer avrundat, mer perfekt - och kanske även mer mänskligt. I den här boken utgår författaren från att undervisarens roll inte är att producera eller frigöra något hos eleven. Istället handlar det om att fokusera på hur varje individs början kan bli ti...

Vad det betyder att vara människa är en fråga om utbildning, antingen den gäller barn, vuxna eller andra nykomlingar. Utbildning är ett ingrepp i någons liv, som motiveras med föreställningen att det på något sätt gör livet bättre: mer komplett, mer avrundat, mer perfekt - och kanske även mer mänskligt. I den här boken utgår författaren från att undervisarens roll inte är att producera eller frigöra något hos eleven. Istället handlar det om att fokusera på hur varje individs början kan bli till. Men detta att bli till skall inte uppfattas som en enkel process eftersom vi blir till i en värld av andra, en värld av pluralitet och skillnad som både är förutsättningen för vår tillblivelse och det problematiska villkoret. Undervisarens roll är inte teknikerns eller barnmorskans utan måste förstås i termer av ansvar för att unika, specifika varelser 'bryter in i världen' som en värld av pluralitet och skillnad. Boken erbjuder en intressant återkoppling till genuint pedagogiska frågeställningar i ett språkbruk som har sina rötter i pedagogikens etiskt politiska aspekter snarare än i psykologins domäner. Den pedagogiska teori som erbjuds är endast möjlig efter den postmoderna kritiken, men stannar inte där utan blir till ett paradoxalt återupprättande av pedagogikens filosofiska ursprung, i frågan om människoblivandets villkor och möjligheter. Boken kan med behållning läsas av alla pedagoger: studenter, lärare och forskare.

        • 7
          Författarens tack
        • 9
          Förord
        • 13
          Prolog
      • 1
        23
        Nej till lärande
        • 24
          Lärandets nya språk
        • 28
          Mot lärande
        • 32
          Från lärande till utbildning: vad konstituerar en utbildningsrelation
        • 37
          För utbildning
      • 2
        39
        Att bli till
        • 40
          Utbildningens subjekt
        • 42
          Människans slut
        • 46
          Vad kommer efter Subjektet
        • 47
          Det objektiva rummets virtuella realitet
        • 48
          Arkitekturens disjunktiva rum
        • 50
          Den andres intersubjektiva rum
        • 53
          Ansvarets etiska rum
        • 55
          Sammanfattning
      • 3
        57
        Gemenskapen av dem som inte har något gemensamt
        • 58
          Vårt moderna samhälle: den moderna gemenskapen
        • 60
          Den postmoderna främlingen
        • 62
          Gemenskapen av dem som inte har något gemensamt
        • 64
          Ansvarighetens språk
        • 66
          Den rationella kontra den ’andra’ gemenskapen
        • 67
          Utbildningens gemenskap
        • 69
          Sammanfattning
      • 4
        71
        Hur svår bör utbildningen vara
        • 73
          Politik och politisk gemenskap
        • 76
          Hannah Arendt och politikens svårighet
        • 79
          Handlandets predikament
        • 81
          Frihet, handling och pluralitet
        • 83
          Rummet där frihet kan framträda
        • 84
          Besök
        • 87
          Sammanfattning
      • 5
        91
        Utbildningens arkitektur
        • 93
          Utbildning och bildningstradition
        • 95
          Var står vi, idag
        • 98
          Bildning: att skapa ett timligt rum
        • 100
          Bygge: att skapa ett timligt rum
        • 105
          Sammanfattning: paradoxen bildning/building
      • 6
        107
        Utbildningen och den demokratiska personen
        • 108
          Demokrati och utbildning i nytt ljus
        • 110
          Att definiera demokrati
        • 112
          Utbildning för demokrati
        • 113
          Utbildning genom demokrati
        • 114
          Demokrati som problem för utbildningen
        • 122
          Utbildningen och den demokratiska personen
        • 124
          Tre frågor för en demokratisk utbildning
        • 129
          Sammanfattning
        • 131
          Epilog: en avbrottets pedagogik
    • 135
      Litteratur
    • 145
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Gert Biesta
Översättare:
Gunnar Sandin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144002613
Utgivningsår:
2006
Artikelnummer:
32479-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
149

Författare

Gert Biesta

Gert Biesta är professor i pedagogisk teori vid School of Education and Life-long Learning, vid Universitetet i Exeter, hedersdoktor vid Uppsala un...

 ;