Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur

Analyser
Skickas följande arbetsdag

Skönlitteratur för barn och unga är en viktig källa till kunskap om andra människor, kulturer och länder. Denna bok behandlar skildringar av det mångkulturella samhället i barn- och ungdomslitteratur, i såväl bild som text. Boken berör också litteraturens roll som kulturförmedlare i en mångkulturell värld. Genom nedslag i svensk och internationell barn- och ungdomslitteratur diskuterar de fjorton författarna framställningen av svenskhet och nationella minoriteter samt upplevelser av främling...

Skönlitteratur för barn och unga är en viktig källa till kunskap om andra människor, kulturer och länder. Denna bok behandlar skildringar av det mångkulturella samhället i barn- och ungdomslitteratur, i såväl bild som text. Boken berör också litteraturens roll som kulturförmedlare i en mångkulturell värld. Genom nedslag i svensk och internationell barn- och ungdomslitteratur diskuterar de fjorton författarna framställningen av svenskhet och nationella minoriteter samt upplevelser av främlingskap och gränsöverskridande möten. I boken förs en reflekterande diskussion runt hur olika kulturer gestaltas i skönlitteraturen, vilket även ger perspektiv på några av 2000-talets debatter om barn- och ungdomslitteratur i Sverige. Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur: Analyser är avsedd för kurser i litteraturvetenskap och lärarutbildning vid universitet och högskolor, men kan med god behållning läsas av alla med intresse för barnlitteratur och frågor kring mångkultur.

    • Inledning
    • Maria Andersson och Elina Druker
        • 17
          Litteraturförteckning
  • Del 1 Svenskheter
      • 1
        21
        Trollkarlar och små barn i Lappland
        • Samerna tar plats i Zacharias Topelius sagor från 1800-talets mitt
        • Olle Widhe
        • 21
          Sagor om Lappland
        • 23
          Den andres subjektivitet och rätt
        • 25
          Sagan om Sampo Lappelill
        • 28
          Det samiska barnet som barn
        • 31
          Barnet som vit prinsessa
        • 33
          Avslutning
        • 35
          Litteraturförteckning
      • 2
        37
        En svensk flicka
        • 1960
          Föreställningar om nationell identitet i flickböcker 1940
        • Maria Nilson
        • 39
          Om flickboken
        • 40
          Det främmande som lockande och skrämmande
        • 43
          Den svenska medelklassflickan
        • 46
          En respektabel flicka
        • 49
          Litteraturförteckning
      • 3
        51
        Katarina Taikons Katitzi-svit
      • Kristin Hallberg
        • 51
          Författarskapet och Katitzi-böckerna
        • 55
          Katitzi – yrhätta och utsatt barn
        • 56
          Romsk kultur och leverne
        • 58
          Romane sali och konfektion
        • 62
          Romsk mat och äta ur samma skål
        • 63
          Förnedringens väg
        • 63
          Tantens slag
        • 65
          Mobbning och sexualiserat våld
        • 67
          Tidsskildringen, kriget och Förintelsen
        • 69
          Förintelsen
        • 71
          Litteraturförteckning
      • 4
        73
        Skildringen av arbetarklassen i Sven Wernströms Trälarna 1900-talet
      • Magnus Nilsson
        • 73
          Klass, litteratur och kulturell mångfald
        • 74
          Klass i Trälarna 1900-talet
        • 79
          Trälarna 1900-talet som arbetarlitteratur
        • 85
          Avslutning
        • 86
          Litteraturförteckning
      • 5
        89
        En sång om Trojas murar
        • En analys av maskulin identitet och utanförskap i tre samtida svenska förortsskildringar
        • Lydia Wistisen
        • 90
          En annorlunda plats
        • 92
          Makten över rummet
        • 93
          Lösningsmedel
        • 95
          Ovanifrån
        • 98
          Monotoni
        • 100
          Vem är Akilles?
        • 103
          Våld
        • 105
          Litteraturförteckning
  • Del 2 Kultur möter kultur
      • 6
        109
        Två flickors minnen – kulturmöten mellan svenskt och ryskt
      • Helena Bodin
        • 111
          Adelaides resa till Novgorod
        • 113
          ”Vi betraktas som hedningar”
        • 118
          Berättelsen om Irina Aksanina
        • 120
          ”Vi har blivit till siróty, moderlösa”
        • 124
          Litteraturförteckning
      • 7
        127
        Afrika i tecknade serier
        • Ett postkolonialt perspektiv
        • Margareta Wallin Wictorin
        • 128
          Tintin i Kongo
        • 130
          Spirou i Senegal – Amulettens hemlighet
        • 130
          Johan Vilde från Sverige
        • 131
          Aya från Yopougon
        • 133
          Tecknade serier från Senegal
        • 135
          L’Homme du Refus eller Mannen som vägrade
        • 136
          Senegals historia och Leopold Sedar Senghor
        • 138
          Goorgoorlou
        • 140
          Senegals hjältinnor
        • 142
          Sammanfattning
        • 143
          Litteraturförteckning
      • 8
        145
        Chinua Achebe som barn- och ungdomslitteraturförfattare
      • Stephan Larsen
        • 146
          Chike and the River
        • 148
          How the Leopard Got His Claws
        • 152
          The Flute och The Drum
        • 157
          Achebes barnlitteratur – en sammanfattning
        • 159
          Litteraturförteckning
      • 9
        161
        Kultur möter kultur i indiska bilderböcker
      • Ulla Rhedin
        • 162
          Att berätta kultur
        • 167
          Handtryckta bilderböcker Exemplet The Very Hungry Lion
        • 169
          Att arbeta med stam- och folkkonstnärer
        • 171
          Barnböcker med djurmotiv
        • 172
          Djurberättelser och stilpresentationer
        • 174
          Självbiografiska uppväxtskildringar
        • 179
          Litteraturförteckning
      • 10
        181
        Resor, äventyr och den andre
        • Exotism och det främmande i samtida svensk barnlitteratur
        • Piia K Posti
        • 183
          Resan och äventyret: två litterära genrer
        • 185
          Exotism och ambivalens
        • 187
          Förstärkande berättarmönster
        • 190
          Omskrivna äventyr och subversiva subjekt
        • 192
          Tvetydiga djurkaraktärer
        • 195
          Att ”tänka om” annanheten
        • 196
          Litteraturförteckning
  • Del 3 Främlingskap och främmandegöring
      • 11
        201
        Berättelser om flykt
        • Miniatyren som samhällskritik
        • Elina Druker
        • 202
          Krigsbarn
        • 205
          Den osynliga familjen
        • 208
          Musen och hans barn
        • 211
          Att gestalta hemlöshet
        • 214
          Sökandet som drivkraft
        • 215
          Litteraturförteckning
      • 12
        217
        Bara en saga?
        • Barnlitteratur och censur
        • Maria Andersson
        • 219
          En fabel om rovdjur och krig
        • 222
          Stympning och reparation
        • 225
          Böckernas strid mot tystnaden
        • 229
          Mångfald och medvetenhet
        • 230
          Litteraturförteckning
      • 13
        233
        Förgöra eller förstå
        • Det främmande i Hayao Miyazakis anime Nausikaä från ­Vindarnas dal
        • Camilla Brudin Borg
        • 233
          Förödelsen var ett faktum
        • 235
          Populär barnkultur från Japan
        • 236
          Anime och ett kompetent(-are) barn
        • 239
          Etnisk likhet och olikhet
        • 241
          Det ekologiska problemet: gift, invasion och kolonisation
        • 243
          Giftet som förgör och läker
        • 245
          Nausikaä – förmedlare av kunskap mellan människa och natur
        • 247
          Slutord
        • 248
          Litteraturförteckning
      • 14
        251
        Mångkulturella visioner
        • Tysta möten över kultur- och språkgränser i Shaun Tans ­bilderböcker
        • Maria Lassén-Seger
        • 252
          Tysta möten
        • 253
          Kommunikation bortom det verbala
        • 258
          Tystnadens gåtfullhet
        • 262
          Fruktbara möten
        • 263
          Litteraturförteckning
    • 265
      Författarpresentationer
    • 269
      Bildförteckning
    • 271
      Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet
    • 275
      Person- och sakregister

Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur är en bok som i första hand är tänkt för studenter i litteraturvetenskap och lärarutbildning på högskolenivå, men jag hoppas den når en större läsekrets då den kan ge läsaren en medvetenhet och ett annat perspektiv på det barn och ungdomar läser. Texterna är initierade och välskrivna.

Information

Redaktörer:
Maria Andersson Elina Druker
Kapitelförfattare:
Helena Bodin Camilla Brudin Borg Kristin Hallberg Stephan Larsen Maria Lassén Seger Maria Nilson Magnus Nilsson Piia Posti Ulla Rhedin Margareta Wallin-Wictorin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144111810
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39181-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
280

Författare

Maria Andersson

Maria Andersson är fil. dr och universitetslektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet. Hon har b...

Elina Druker

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet. Hon har främst ägnat sig åt barnlitteratur, modernism och illustrations...

Helena Bodin

Helena Bodin är docent och universitetslektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet, och Newmanins...

Camilla Brudin Borg

Camilla Brudin Borg är lektor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Hon driver tillsammans med Rikard Wingård och Björn ­Billing sedan 2...

Kristin Hallberg

Kristin Hallberg är fil. lic. i litteraturvetenskap, Stockholms universitet. Hennes forskning har främst behandlat bilderboken och barn -och ungdom...

Stephan Larsen

Stephan Larsen är fil. dr och universitetslektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet. Hans speci...

Maria Lassén Seger

Maria Lassén-Seger, fil. dr, arbetar som ledande informationsspecialist och vice-direktör för Åbo Akademis bibliotek. Hennes forskningsområden inne...

Maria Nilson

Maria Nilson är fil. dr och lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning handlar främst om ungdomslitteratur och populärli...

Magnus Nilsson

Magnus Nilsson är professor i litteraturvetenskap vid Malmö universitet och forskar främst om arbetarlitteratur i olika genrer, medier och offentli...

Piia Posti

Piia K. Posti är fil. dr och lektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet, Växjö. Hon undervisar i barnlitteratur och utomeuropeisk och post...

Ulla Rhedin

Ulla Rhedin är fil.dr. i litteraturvetenskap, kulturskribent och kritiker. Hon deltar sedan början av 2010-talet i utvecklandet av bilderbokskurser...

Margareta Wallin-Wictorin

Margareta Wallin Wictorin är docent i konst- och bildvetenskap och arbetar som lektor i kulturstudier på Karlstads universitet. Hon är också medlem...

Olle Widhe

Olle Widhe är docent i litteraturvetenskap med särskild inriktning mot barnlitteratur och litteraturdidaktik vid Institutionen för litteratur, idéh...

Lydia Wistisen

Lydia Wistisen är doktorand i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet. Hennes kommande avhandling G...

 ;