Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Hjälpande samtal
- 11Förord
- INTRODUKTION HJÄLPANDE SAMTAL
- 15Hjälpande Samtal
- Du samtalar genom korta, enkla, effektiva samtal för att skapa motivation
- 17Vad är Hjälpande Samtal?
- 20Styrkan i metoden är dess enkelhet – tre naturliga steg
- 27Samtala på ett enkelt sätt – struktur och relation som skapar positiv motivation
- 27Håll strukturen genom tre steg i problemlösning
- 29Skapa en god relation som skapar samarbete
- 31Hjälpande samtal vid problem – kortare samtal
- 32Hjälpande samtal vid en förändring – längre samtal
- 37Vilka yrkesgrupper kan använda hjälpande samtal?
- 39För vilka grupper människor är metoden lämplig?
- 41Vilka mål finns det för hjälpande samtal?
- 43Skillnader mellan Hjälpande Samtal och andra samtalsmetoder
- 48Tillbakablick – sammanfattning
- 48Referenser
- 53Struktur
- Du håller tre steg i samtalet som får klienten att vilja ta tag i sitt problem
- 55Strukturen i Hjälpande Samtal
- 62Hjälpande samtal – öva på samtal så blir du bättre
- 64Utvärdering av samtal – fyra nivåer
- 68Tillbakablick – sammanfattning
- 69Referenser
- 73Relation
- Du skapar samarbete genom en arbetsallians
- 75Relationen i Hjälpande Samtal
- 82Empati utvecklar klienten genom en god känslohantering
- 93Det professionella sättet att läsa av affekter – en systematisk metod
- 98Tillbakablick – sammanfattning
- 99Referenser
- 103Följsamhet
- Du samtalar så att det passar klientens behov
- 105Följsamhet – möter du en klient som är säker, osäker eller gör motstånd
- 108Säker klient – lätt samtal, enkelt att hålla de tre stegen i systematisk positiv problemlösning
- 110Osäker klient – lite svårare samtal, längre tid för att hålla de tre stegen i systematisk positiv problemlösning
- 112Klient som gör motstånd – svårt samtal, lång tid för att hålla de tre stegen i systematisk positiv problemlösning
- 114Anpassa dig till klientens behov – säker, osäker och med motstånd
- 115Tillbakablick
- 116Referenser
- SOM FÅR KLIENTEN ATT VILJA LÖSA SITT PROBLEM
- 119Hjälpande Samtal – Nuläget
- Din uppgift är att aktivt ta reda på vad problemet är och sammanfatta det
- 121på ett öppet sätt
- 122Struktur i Nuläget – ta reda på vad problemet är
- 133Empatins och etikens hörnstenar i första steget
- 134Tillbakablick
- 134Referenser
- 137Hjälpande Samtal – Önskeläget
- – sätta mål
- 139Relationen i Önskeläget – skapa en medverkan kring beslut
- 140Strukturen i Önskeläget – du får klienten att komma fram till vad klienten vill
- 150Empatins och etikens hörnstenar i andra steget
- 150Tillbakablick
- 151Referenser
- 153Hjälpande Samtal – Handlingsläget
- kan GÖRA och skapa en handlingsplan så att klienten lyckas
- 155Relationen i Handlingsläget – håll en lösningsfokusering
- 156Strukturen i Handlingsläget – vad klienten kan göra för att det ska bli bättre
- 161Empatins och etikens hörnstenar i tredje steget
- 162Tillbakablick
- 162Referenser
- 165Hjälpande Samtal – relation
- samtala utifrån ett positivt känslomässigt tillstånd
- 167Skapa en god relation där det känns tryggt
- 172Locka fram det positiva tillståndet av trygghet genom ditt kroppsspråk
- 181Ett positivt tillstånd av trygghet – lättare att hantera svårigheter genom empati
- 181Empati och affektiv resonans – du känner klientens känslor inom dig
- 184Den empatiska väggen – du känner lagom så att du inte blir känslosmittad
- 188Negativ känslosmitta – du tappar förmåga att leda samtalet
- 192Positivt tillstånd av trygghet – du kan söka kontakt på ett icke-hotande sätt
- 193din känsla till klienten
- 197Tillbakablick
- 197Referenser
- SÄKER KLIENT – ENKLA SAMTAL SOM TAR KORT TID
- 205Nuläget – en säker klient
- Vad är problemet?
- Din uppgift är att visa att du förstår det genom att ställa någon enstaka fråga, lyssna och sedan sammanfatta problemet direkt
- 207Känn igen klienter som är säkra
- 207Skapa en god relation genom engagemang inför problemet
- 209Du håller en god struktur – kom fram till vad problemet är snabbt
- 212Exempel på samtal – en säker klient i Nuläget
- 217Tillbakablick
- 217Referenser
- 219Önskeläget – en säker klient
- när det är bättre Din uppgift är att direkt fråga vad klienten vill för att hantera sitt problem
- 221Känn igen klienter som är säkra inför ett beslut
- 222Skapa en god relation genom engagemang inför beslutet
- 224– sätt mål
- 231Exempel på samtal – en säker klient i Önskeläget
- 234Tillbakablick
- 234Referenser
- 235Handlingsläget – en säker klient
- för att det ska bli bättre
- 237Känn igen klienter som är säkra inför att hitta alternativ
- 237Skapa en god relation genom engagemang och hitta många lösningar
- 239Håll strukturen – din uppgift är att ställa frågor så klienten själv hittar lösningar
- 245Exempel på samtal – säker klient i Handlingsläget
- 249Tillbakablick
- 249Referenser
- SOM TAR LÄNGRE TID
- 253Nuläget – en osäker klient
- Vad är problemet?
- Klienten är osäker/omedveten och berättar om problemet på ett otydligt sätt Din uppgift är ta reda på vad problemet är och göra det tydligt
- 255Känn igen klienter som är osäkra
- 256Skapa en god relation genom att skapa trygghet i att utforska problemet
- 258Struktur – din uppgift är att skapa tydlighet i en otydlig berättelse
- 272Exempel på samtal – osäker klient i Nuläget
- 282Tillbakablick
- 282Referenser
- 283Önskeläget – en osäker klient
- Vad vill du?
- litet steg mot nästa höjd i stället för att klättra långt borta i bergen
- 286Känn igen klienter som är osäkra inför ett beslut
- 288Skapa en god relation genom trygghet inför beslutet
- 290Håll en god struktur för osäker klient genom att förstå vad som hindrar och hitta en väg runt hindret
- 297Exempel på samtal – osäker klient i Önskeläget
- 303Tillbakablick
- 304Referenser
- 305Handlingsläget – en osäker klient
- Vad kan du göra så att det blir bättre?
- själv välja vad som ska göras
- 308Känn igen klienter som är osäkra på att själva hitta lösningar
- 309Skapa en god relation genom att skapa trygghet inför det som kan göras
- 314välja själv
- 328Exempel på samtal – en osäker klient i Handlingsläget
- 332Tillbakablick
- 333Referenser
- SOM TAR LÅNG TID
- 337Nuläget – klient som gör motstånd
- Vad är problemet?
- Klienten behöver att du lugnar ner, skapar samarbete och att du tydligt utmanar klienten att se problemet som lösbart
- 340i att se problemet
- 346till ett sammanhängande pussel
- 353Exempel på samtal – klienten gör motstånd i Nuläget
- 362Tillbakablick
- 362Referenser
- 365Önskeläget – klient som gör motstånd
- Vad vill du?
- av mening genom känslor och behov
- 367Känn igen klienter som gör motstånd mot ett beslut
- 368Skapa en god relation genom medkänsla inför beslutet
- 372som leder till beslut
- 382Exempel på samtal – motstånd mot beslutet i Önskeläget
- 387Tillbakablick
- 387Referenser
- 389Handlingsläget – klient som gör motstånd
- Vad kan du göra så det blir bättre?
- att tro på sin förmåga
- 391Känn igen klienter som gör motstånd mot lösningar
- 392på sin förmåga att handla
- 396Håll strukturen genom ”Förstå” och ”Frågor” – dansa i samtalet
- 403Exempel på samtal – klienten gör motstånd vid Handlingsläget
- 409Tillbakablick
- 409Referenser
- AVSLUTNING
- 413Tillbakablick – Hjälpande Samtal
- Lita på den goda känslan inom dig och enkelheten i strukturen
- 414Strukturen i Hjälpande Samtal
- 418Relationen i Hjälpande Samtal
- 421utifrån klientens behov
- 424Referenser
Information
- Författare:
- Hilmar Thór Hilmarsson
- Illustratör:
- Ingrid Fröhlich
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144085739
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 37187-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 432