Ledning i förskolan
"Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar." - Skolverket.
Böcker för din kompetensutveckling
Studentlitteratur har ett stort antal titlar för pedagoger och ledare i förskolan, som du har nytta av både för din egen kompetensutveckling eller tillsammans med kollegorna. Med våra titlar kan du lära dig mer om förskolans uppdrag och teman som kommunikation med vårdnadshavare, undervisningsstrategier och vikarie i förskolan.
Aktuella titlar

Klang-Jensen A - Pihlgren, A (red.)
Undervisning och lärande samverkar i ett komplext samspel och att ringa in vad som är framgångsrika undervisningsstrategier för att det ska ske ett...

Pihlgren, Ann
Ett professionellt yrkesspråk är en viktig ingrediens i all yrkesutövning, inte minst inom akademiska yrken som exempelvis förskollärare. Genom de ...

Klang-Jensen, A - Pihlgren, A
Förskoleverksamheten är under stark förändring och rektorer behöver fördjupade kunskaper för att leda förskolans pedagogiska utveckling. Med utgång...

Vallberg Roth, Ann-Christine m.fl
I den här boken presenteras redskap som stöd för flerstämmig undervisning, didaktik och didaktiskt omdöme i förskolan. Förskollärare ska göra val,...

Vallberg Roth, A-C - Palla, Linda
Boken tar upp didaktik i förskolan med fokus på didaktisk takt och otakt. Didaktik avser konsten att undervisa. Vi utgår inte från ”one size fits a...


Fohlin, Lisa m. fl.
Kooperativt lärande är sedan länge ett framgångsrikt arbetssätt i många skolor runt om i landet, och tillämpas allt mer även i förskolan. Metodiken...

Nyhetsbrev
Låt dig inspireras du också. Prenumerera på ett eller flera av våra nyhetsbrev och ta del av nya böcker och utbildningar, inspiration till din undervisning och särskilda erbjudanden - före alla andra.

Tre snabba frågor till..
Ann-Marie Markström och Ann-Charlotte Münger, författarna bakom boken Lyssna, reagera och agera.
Boken Lyssna reagera och agera, bygger på ett forskningsprojekt som handlade om hur förskolans och skolans personal identifierar och responderar på våld inom familjen. Läs mer om varför bokens skrevs och vad författarna vill att läsarna ska ta med sig efter att ha läst boken.
Aktuella titlar
Lörner, P - Malmgren Johannesson, P
En pedagogisk idé. Ett hållbart arbetssätt i framtidens förskola beskriver författarnas sätt att organisera utbildningen i förskolan. Boken prese...

Drugli, M-B - Lekhal, R
För att barn ska bli väl rustade att hantera livets upp- och nedgångar behöver de god omsorg i förskolan. Men vad innebär god omsorg och vad kan fö...

Heimer, Maria
I förskolans reviderade läroplan, Lpfö18, tydliggörs förskolans uppdrag att arbeta med högläsning så att barnen får förutsättningar att utveckla si...

Markström, A-M - Münger, A-C
Lyssna, reagera och agera syftar till att ge en ökad förståelse och kunskap om barn och elever som upplever våld i nära relationer. Boken handlar o...