Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skrivdidaktik i grundskolan

Skickas följande arbetsdag

Skrivdidaktik i grundskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en...

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en helhet. I kapitlen ryms bland mycket annat interaktionen mellan läsande och skrivande, multimodalt skrivande, skrivande genom dataspelande och lek, svårigheter i skrivande och skrivande i flerspråkiga klassrum. Målet är att ge lärare redskap för att tänka bredare och djupare om sin skriv­undervisning och därmed kunna utveckla den. Boken riktar sig till såväl lärarstudenter som lärare i grundskolan. Samtliga kapitel visar forskningens potential att göra skillnad för elevers skrivutveckling och ger många konkreta undervisnings­exempel från grundskolans alla stadier.

Det är en viktig bok som genom både teori och praktik bidrar till att ge lärare fler verktyg samt djupare och bredare kunskap för att kunna utveckla sin skrivundervisning. Den borde också vara ett måste på lärarutbildningen.

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Carla Jonsson

Carla Jonsson, fi l.dr i engelska, är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling vid...

Ann-Catrine Edlund

Ann-Catrine Edlund är fil. dr. i nordiska språk vid Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk vid Umeå universitet.

Anna-Lena Godhe

Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasie...

Synnøve Matre

Synnøve Matre är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har forskat på barns språk- och textu...

Maria Levlin

Maria Levlin, fil.dr, leg. logoped, universitetslektor, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, Umeå

Erika Sturk

Erika Sturk är doktorand inom språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon har arbetat som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska, som lä...

Hampus Holm

Hampus Holm är lärarutbildare och doktorand i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hans forskningsintresse inkluderar nya medier och dataspelande oc...

Sofia Pulls

Sofia Pulls är lektor i litteraturvetenskap med inriktning mot kreativt skrivande, vid Umeå universitet. Hon disputerade 2019 på avhandlingen Skriv...

Gert Rijlaarsdam

Gert Rijlaarsdam har varit verksam som gymnasielärare i -holländska i sjutton år. Han har skrivit läroböcker, utarbetat slutprovuppgifter samt verk...

Peter Ström

Peter Ström är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Umeå universitet. Han är också legitimerad ämneslärare i svenska och religionskunskap ...

Yvonne Knospe

Yvonne Knospe är lektor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon undervisar inom speciallärarprogrammet med inriktning mot språk-, läs- och skrivu...

Christian Waldmann

Christian Waldmann är docent i nordiska språk och intresserar sig för språk-, läs- och skrivinlärning. Han är verksam vid Linné-universitetet i Väx...

Per Boström

Per Boström är lektor i modern svenska och svenska inom lärarutbildningen vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen rör kognitiv lingvistik, m...

Anna Nilsson

Anna Nilsson är forskande lärare i svenska och arbetar på högstadiet i en F‒9-skola i Umeå kommun. Hon har tidigare varit handledare i Skolverkets ...

Kirk P H Sullivan

Kirk P. H. Sullivan är professor i lingvistik vid Umeå universitet. Sedan han doktorerade vid Southampton University i England 1992, har han arbeta...

Vesna Busic

Vesna Bušić är adjunkt i svenska som andraspråk vid Umeå universitet. Hon undervisar inom ämnet svenska som andraspråk på ämneslärarprogrammet och ...

Lisa Molin

Lisa Molin, 4‒9-lärare, är lektor i literacy och skolans digitalisering vid Center för skolutveckling, Göteborgs stad och Göteborgs universitet. He...

Anat Stavans

Anat Stavans is an Associate Professor in Applied Linguistics at Beit Berl Academic College. Her research focuses on developmental and educational ...

Randi Solheim

Randi Solheim är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har doktorerat i sociolingvistik och ...

Kristina Belancic

Kristina Belancic är postdok vid Umeå universitet och University of Toronto. Hon arbetar inom projektet Northern Oral language and Writing through ...

Shelley Stagg Peterson

Shelley Stagg Peterson är professor i literacy education vid University of Toronto. Hennes nuvarande projekt Northern Oral language and Writing thr...

Etienne Van Eden Skein

Etienne Skein är fristående forskare som arbetar i den privata sektorn i Västra Kapprovinsen, Sydafrika. Hans forsknings-intresse ligger i samspele...

Anna Maria Hipkiss

Anna Maria Hipkiss är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar...

Annika Norlund Shaswar

Annika Norlund Shaswar är docent i språkdidaktik vid Umeå universitet och professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I olika forskni...

Sofie Areljung

Sofie Areljung är verksam vid Umeå universitet. Hon har en bakgrund som lärare i matematik och NO/Naturkunskap, från förskoleklass till och med gym...

Eva Lindgren

Eva Lindgren är professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen riktas mot policy, literacy och flerspråkighet med ett s...

Carina Hermansson

Carina Hermansson är universitetsadjunkt vid Högskolan Kristianstad och doktorand vid Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstad universitet. Hennes...

 ;

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en...

Skrivandet är en självklar del av skolans alla ämnen, kanske till och med så självklar att vi inte riktigt tänker på den mängd av färdigheter som ingår. Så vad är då viktigt att ha kunskap om för att kunna stötta elevers skrivutveckling? Och hur går man till väga rent praktiskt? I den här boken tar författarna avstamp i skrivdidaktisk forskning. I tydliga resonemang lyfter de fram en rad viktiga aspekter på skrivande och skrivundervisning, men också hur vi kan förstå dem i samspel och som en helhet. I kapitlen ryms bland mycket annat interaktionen mellan läsande och skrivande, multimodalt skrivande, skrivande genom dataspelande och lek, svårigheter i skrivande och skrivande i flerspråkiga klassrum. Målet är att ge lärare redskap för att tänka bredare och djupare om sin skriv­undervisning och därmed kunna utveckla den. Boken riktar sig till såväl lärarstudenter som lärare i grundskolan. Samtliga kapitel visar forskningens potential att göra skillnad för elevers skrivutveckling och ger många konkreta undervisnings­exempel från grundskolans alla stadier.

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Carla Jonsson

Carla Jonsson, fi l.dr i engelska, är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling vid...

Ann-Catrine Edlund

Ann-Catrine Edlund är fil. dr. i nordiska språk vid Institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språk vid Umeå universitet.

Anna-Lena Godhe

Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasie...

Synnøve Matre

Synnøve Matre är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har forskat på barns språk- och textu...

Maria Levlin

Maria Levlin, fil.dr, leg. logoped, universitetslektor, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, Umeå

Erika Sturk

Erika Sturk är doktorand inom språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon har arbetat som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska, som lä...

Hampus Holm

Hampus Holm är lärarutbildare och doktorand i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hans forskningsintresse inkluderar nya medier och dataspelande oc...

Sofia Pulls

Sofia Pulls är lektor i litteraturvetenskap med inriktning mot kreativt skrivande, vid Umeå universitet. Hon disputerade 2019 på avhandlingen Skriv...

Gert Rijlaarsdam

Gert Rijlaarsdam har varit verksam som gymnasielärare i -holländska i sjutton år. Han har skrivit läroböcker, utarbetat slutprovuppgifter samt verk...

Peter Ström

Peter Ström är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Umeå universitet. Han är också legitimerad ämneslärare i svenska och religionskunskap ...

Yvonne Knospe

Yvonne Knospe är lektor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon undervisar inom speciallärarprogrammet med inriktning mot språk-, läs- och skrivu...

Christian Waldmann

Christian Waldmann är docent i nordiska språk och intresserar sig för språk-, läs- och skrivinlärning. Han är verksam vid Linné-universitetet i Väx...

Per Boström

Per Boström är lektor i modern svenska och svenska inom lärarutbildningen vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen rör kognitiv lingvistik, m...

Anna Nilsson

Anna Nilsson är forskande lärare i svenska och arbetar på högstadiet i en F‒9-skola i Umeå kommun. Hon har tidigare varit handledare i Skolverkets ...

Kirk P H Sullivan

Kirk P. H. Sullivan är professor i lingvistik vid Umeå universitet. Sedan han doktorerade vid Southampton University i England 1992, har han arbeta...

Vesna Busic

Vesna Bušić är adjunkt i svenska som andraspråk vid Umeå universitet. Hon undervisar inom ämnet svenska som andraspråk på ämneslärarprogrammet och ...

Lisa Molin

Lisa Molin, 4‒9-lärare, är lektor i literacy och skolans digitalisering vid Center för skolutveckling, Göteborgs stad och Göteborgs universitet. He...

Anat Stavans

Anat Stavans is an Associate Professor in Applied Linguistics at Beit Berl Academic College. Her research focuses on developmental and educational ...

Randi Solheim

Randi Solheim är professor i norskdidaktik vid Institutt for lærarutdanning vid NTNU i Trondheim i Norge. Hon har doktorerat i sociolingvistik och ...

Kristina Belancic

Kristina Belancic är postdok vid Umeå universitet och University of Toronto. Hon arbetar inom projektet Northern Oral language and Writing through ...

Shelley Stagg Peterson

Shelley Stagg Peterson är professor i literacy education vid University of Toronto. Hennes nuvarande projekt Northern Oral language and Writing thr...

Etienne Van Eden Skein

Etienne Skein är fristående forskare som arbetar i den privata sektorn i Västra Kapprovinsen, Sydafrika. Hans forsknings-intresse ligger i samspele...

Anna Maria Hipkiss

Anna Maria Hipkiss är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar...

Annika Norlund Shaswar

Annika Norlund Shaswar är docent i språkdidaktik vid Umeå universitet och professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. I olika forskni...

Sofie Areljung

Sofie Areljung är verksam vid Umeå universitet. Hon har en bakgrund som lärare i matematik och NO/Naturkunskap, från förskoleklass till och med gym...

Eva Lindgren

Eva Lindgren är professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen riktas mot policy, literacy och flerspråkighet med ett s...

Carina Hermansson

Carina Hermansson är universitetsadjunkt vid Högskolan Kristianstad och doktorand vid Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstad universitet. Hennes...

 ;