Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Modersmål, minoriteter och mångfald

- i förskola och skola
Skickas följande arbetsdag

Denna antologi riktar ljuset mot språkets betydelse i lärande med moders­mål och minoriteter i blickfånget. Såväl modersmålsstöd i förskolan som modersmålsämnet i skolan diskuteras i syfte att ge djup kunskap om modersmålsundervisningens kulturella, sociala och politiska dimensioner. Författarna lyfter fram det positiva som förknippas med modersmålsstöd och modersmålsämnet, men uppmärksammar i lika hög grad en rad utmaningar som förskola och skola står inför samt diskuterar möjliga vägar fra...

Denna antologi riktar ljuset mot språkets betydelse i lärande med moders­mål och minoriteter i blickfånget. Såväl modersmålsstöd i förskolan som modersmålsämnet i skolan diskuteras i syfte att ge djup kunskap om modersmålsundervisningens kulturella, sociala och politiska dimensioner. Författarna lyfter fram det positiva som förknippas med modersmålsstöd och modersmålsämnet, men uppmärksammar i lika hög grad en rad utmaningar som förskola och skola står inför samt diskuterar möjliga vägar framåt. Bland mycket annat redogör de för modersmålsstödets och modersmålsämnets framväxt och utveckling i Sverige samt de särskilda regler som gäller för de nationella minoritetsspråken i modersmålsundervisningen. Flera kapitel är språkdidaktiska i sin inriktning och behandlar bland annat digitala verktyg för att stimulera lärande samt resonerar kring hur transspråkande som förhållningssätt och pedagogisk praktik kan vara en del av modersmålsundervisningen. Modersmålselevernas syn på språk, språk­användning och modersmålsämnet samt modersmålslärarnas yrkesroll uppmärksammas också. Modersmål, minoriteter och mångfald vänder sig särskilt till lärare, lärar­studenter, modersmålslärare och rektorer. Med sina olika infallsvinklar ger boken värdefull kunskap om förutsättningar och villkor för alla elevers lärande.

Information

Redaktörer:
Boglárka Straszer Åsa Wedin
Kapitelförfattare:
Hülya Basaran Lovisa Berg Natalia Ganuza Christina Hedman Kenneth Hyltenstam Jarmo Lainio Anna Mazur-Andersson Sari Pesonen Anne Reath Warren Jenny Rosén
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144133065
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40363-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
352

Författare

Boglárka Straszer

Boglárka Straszer är professor i svenska som andraspråk vid Högskolan Dalarna. Hon har en andraspråkslärarexamen i finska och fil.dr examen i finsk...

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Hülya Basaran

Hülya Basaran är lärare i svenska som andraspråk med magisterexamen i IT och lärande. År 2016 tilldelades hon Guldäpplejuryns särskilda pris för at...

Lovisa Berg

Lovisa Berg är lektor i arabiska vid Högskolan Dalarna, där hon undervisar i arabiska och om arabisk litteratur. Hennes forskningsområde är främst ...

Natalia Ganuza

Natalia Ganuza är fil.dr och universitetslektor i tvåspråkighet vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hon har främst bed...

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Kenneth Hyltenstam

Kenneth Hyltenstam är fil.dr i lingvistik och professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forsknings...

Jarmo Lainio

Jarmo Lainio är fil.dr i finsk-ugriska språk och sedan 2008 professor i finska vid Stockholms universitet. Han är Sveriges representant i Expertkom...

Anna Mazur-Andersson

Anna Mazur-Andersson är förstelärare i engelska och svenska som andraspråk på gymnasial nivå. Hon har tidigare arbetat som lärare i engelska i Pole...

Sari Pesonen

Sari Pesonen är doktorand i finska med inriktning finska som nationellt minoritetsspråk, med särskilt intresse för kursplaner och styrdokument för ...

Anne Reath Warren

Anne Reath Warren är fil.dr i språkdidaktik och lektor i didaktik med inriktning flerspråkighet och nyanländas lärande. Hon är verksam vid Uppsala ...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Sari Vuorenpää

Sari Vuorenpää är fil.dr i svenska språket och universitetslektor i läs- och skrivutveckling. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare vid Up...

Elisabeth Zetterholm

Elisabeth Zetterholm är docent i fonetik och biträdande professor i svenska som andraspråk vid Linköpings universitet. Zetterholms forskningsintres...

 ;