Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Flerspråkighet, identitet och lärande

Skickas följande arbetsdag

Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning s...

Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.

Information

Redaktörer:
Åsa Wedin Nigel Musk
Författare:
Max Strandberg Carla Jonsson Kamilla György-Ullholm Marie Werndin Eva Norén Anders Björkvall Sara Ramsfeldt Josefina Eliaso Magnusson Charlotte Engblom Rickard Jonsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144059860
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33711-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
275

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Nigel Musk

Nigel Musk är biträdande professor i engelska på Institutionen för kultur och samhälle vid Linköpings universitet. Han forskar om hur vi lär oss ...

Max Strandberg

Max Strandberg är doktorand i didaktik med inriktning mot bedömning på Institutionen för didaktik och pedagogisk arbete vid Stockholms Universitet....

Carla Jonsson

Carla Jonsson, fi l.dr i engelska, är universitetslektor på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling vid...

Kamilla György-Ullholm

Kamilla György-Ullholm är språkvetare, lärare och doktorand, verksam på Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hennes fors...

Marie Werndin

Marie Werndin, fi l.mag., är doktorand på Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Werndin studerar ungdomsspråk i fl erspråkig...

Eva Norén

Eva Norén är docent i matematikämnets didaktik och har många års erfarenhet som lärarutbildare och som lärare i grundskolans tidiga år. Hon dispute...

Anders Björkvall

Anders Björkvall är professor i svenska vid Örebro universitet och har lång erfarenhet av att forska och undervisa om texter, genrer och diskurser ...

Sara Ramsfeldt

Sara Ramsfeldt är redaktör för läromedel i matematik och naturvetenskap. Hon har tidigare undervisat i ämnena på grundskolans senare del. Som lärar...

Josefina Eliaso Magnusson

Josefi na Eliaso Magnusson är doktorand och forskningsassistent på Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet. Hennes forskning...

Charlotte Engblom

Charlotte Engblom är lektor i svenska språket på Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap vid Högskolan i Gävle. Hon skrev sin avhandling ...

Rickard Jonsson

Rickard Jonsson är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskningsintresse rör maskulinitet, sexualitet, etnicit...

 ;