Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Rickard Jonsson

Kapitelförfattare

Författare

Rickard Jonsson är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskningsintresse rör maskulinitet, sexualitet, etnicitet, humor och språkanvändning. Genom lingvistisk etnografi, i kombination med narrativ analys, diskursanalys eller kritisk sociolingvistik undersöker han ungas meningsskapande i skolmiljö. Ett återkommande tema under hans forskning har varit att dekonstruera olika stereotyper som omgärdar ungdomar i flerspråkiga klassrum, liksom den språkliga stil som har kallats ”Rinkebysvenska”. Andra intressen i hans forskning är mediestudier, humorforskning, skrattets betydelse i vardagliga interaktioner, liksom pojkars studiestrategier och hur talet om pojkars antipluggkultur kan förstås som ett masternarrativ. Rickard har publicerats i tidskrifter som Journal of Linguistic Anthropology, Language and Gender, Journal of Language, Identity and Communication och Journal of Anthropology and Education. Han är författare till de två böckerna Blatte betyder kompis (2007) och Värst i klassen (2015).

Rickard Jonsson är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskningsintresse rör maskulinitet, sexualitet, etnicitet, humor och språkanvändning. Genom lingvistisk etnografi, i kombination med narrativ analys, diskursanalys eller kritisk sociolingvistik undersöker han ungas meningsskapande i skolmiljö. Ett återkommande tema under hans forskning har varit att dekonstruera olika stereotyper som omgärdar ungdomar i flerspråkiga klassrum, liksom den språkliga stil som har kallats ”Rinkebysvenska”. Andra intressen i hans forskning är mediestudier, humorforskning, skrattets betydelse i vardagliga interaktioner, liksom pojkars studiestrategier och hur talet om pojkars antipluggkultur kan förstås som ett masternarrativ. Rickard har publicerats i tidskrifter som Journal of Linguistic Anthropology, Language and Gender, Journal of Language, Identity and Communication och Journal of Anthropology and Education. Han är författare till de två böckerna Blatte betyder kompis (2007) och Värst i klassen (2015).